Kunst, macht en mecenaat
(1999)–Bram Kempers– Auteursrechtelijk beschermdHet beroep van schilder in sociale verhoudingen 1250-1600
[pagina 38]
| |
Giotto, Kerstfeest met kribbe in het koor van de San Francesco met ciborium, lezenaar, koormuur, het kruis van Giunta Pisano en kansel, in aanwezigheid van monniken en mannelijke leken, 1295-1300.
Bovenkerk San Francesco Assisi, foto Alinari | |
[pagina 39]
| |
1 BedelordenInleiding: kerkenDe grafkerk van Franciscus te Assisi is de belangrijkste schakel tussen Romeinse tradities in architectuur, liturgie, decoratievormen en mecenaat, en de Toscaanse vernieuwingen, zoals die door Ghiberti en Vasari zijn beschreven en geprezen. De bloei van de opdrachtverlening ten gunste van schilders laat zich dus het best beschrijven vanuit Rome; de belangrijkste ontwikkelingen verliepen verder via Assisi naar Pisa, Siena en Florence. Het beeld van de eerste fase in de professionalisering van schilders rond ik af door via Avignon naar Rome terug te keren, om aldus de reacties in hoofse kringen op de introductie van nieuwe beeldvormen en voorstellingen in kaart te brengen.Ga naar eind1 Enkele groepen schilders - meesters, medewerkers, leerlingen en vakgenoten - uit Siena en Florence maakten tussen 1280 en 1320 de grote reeks fresco's in de nieuw gebouwde San Francesco te Assisi.Ga naar eind2 De afbeeldingen waren bestemd voor de pelgrims die bij het graf kwamen offeren, de burgers uit de directe omgeving, de monniken die de kerk bedienden en vooral de kerkelijke elite, die op hoogtijdagen deelnam aan bijzondere plechtigheden, in de San Francesco bijeenkwam voor bijzondere vergaderingen, en er begraven kon worden. De machtsrelaties en daarmee ook de opdrachtverhoudingen werden bepaald door de top van het pauselijk hof en van de bedelorde. De aard van de opdrachten werd bepaald door wat de hoge prelaten uit Rome kenden, aangevuld met invloeden uit Franse hofkringen. De zeggenschap over de opdrachten berustte nooit bij één individu. Besluiten werden gezamenlijk genomen en waren het resultaat van vaak langdurige onderhandelingen. Daarbij waren de opdrachtgevers aangewezen op datgene wat vaklieden krachtens hun beroepstraditie te bieden hadden.Ga naar eind3 De bloei van het mecenaat in Assisi en de impulsen die daarvan uitgingen op kunstenaars, lagen beide in het verlengde van ontwikkelingen in Rome en omgeving.Ga naar eind4 Pausen en kardinalen, van wie velen afkomstig waren uit families met aanzienlijke bezittingen, maakten gebruik van de mogelijkheden die de | |
[pagina 40]
| |
snel aan invloed winnende bedelorden boden; tegelijk konden bekwame monniken, soms van lagere afkomst, via hun orde carrière maken. Opdrachtverlening speelde een rol in individuele sociale stijging, in de opkomst van de orden als geheel en in de uitbreiding van de pauselijke macht.Ga naar eind5 Het uitdijende patroon van coalities in kerkelijke organisaties werd van een breder economisch draagvlak voorzien door de vertakkingen van de orden in de sterk groeiende steden waar veel, vooral welgestelde burgers tot de orden toetraden, hetzij als monnik, hetzij als lekebroeder. De kooplieden en bankiers droegen bij tot een aanzienlijke verruiming van geldmiddelen en een handelsgeest onder monniken. Ze integreerden monastieke tradities en een nieuwe handelsgeest door armoede en eenvoud te cultiveren en daaraan collectief aanzien en rijkdom te ontlenen. Het laatste wat de bedelmonniken waren was een groep arme, ongeletterde en zwervende bedelaars. De tweeledige cultuur van de bedelmonniken laat zich duidelijk herkennen in de opdrachtverlening. Deze berustte op het verwerven van offers, giften en legaten waarmee fresco's en paneelschilderingen aan beide kanten van de koorscheiding werden gefinancierd. Schilders maakten naast fresco's en paneelschilderingen ook miniaturen. Kardinaal Stefaneschi (circa 1260-1341) behoorde tot de belangrijkste opdrachtgevers tijdens de eerste fase in de opkomst van het schildersberoep in Italië. Net als Robert van Anjou liet hij de beste schilders voor zich werken en kende hij de belangrijkste opdrachtgevers.Ga naar eind6 De opdrachtverlening van Stefaneschi biedt zicht op het mecenaat van één persoon gedurende een lange periode van zijn leven en geeft een goede indruk van de manieren waarop in hofkringen gereageerd werd op de nieuwe ontwikkelingen in het schildersvak die door de bedelorden op gang gebracht waren. Stefaneschi's mecenaat is verbonden met dat van de orden, onder andere vanwege zijn verering van de heilig verklaarde paus-kluizenaar Celestinus v, de stichter van de orde der celestijnen. |
|