Kunst, macht en mecenaat
(1999)–Bram Kempers– Auteursrechtelijk beschermdHet beroep van schilder in sociale verhoudingen 1250-1600
Bram Kempers, Kunst, macht en mecenaat. Het beroep van schilder in sociale verhoudingen 1250-1600. De Arbeiderspers, Amsterdam/Antwerpen 1999 (vijfde druk)
-
gebruikt exemplaar
exemplaar openbare bibliotheek Arnhem, signatuur: 737.1 KEMP
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van de vijfde druk van Kunst, macht en mecenaat. Het beroep van schilder in sociale verhoudingen 1250-1600 van Bram Kempers uit 1999. De eerste druk verscheen als proefschrift in 1987.
redactionele ingrepen
p. 353-405: de eindnoten zijn bij de bijbehorende nootverwijzingen op de betreffende pagina's geplaatst. De genoemde pagina's zijn hierdoor komen te vervallen.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 2, 10, 352 en 440) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
Kunst, macht en mecenaat
[pagina 3]
Bram Kempers Kunst, macht en mecenaat
Het beroep van schilder in sociale verhoudingen
1250 - 1600
Uitgeverij De Arbeiderspers · Amsterdam · Antwerpen
[pagina 4]
Deze uitgave is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur en de Stichting Charema, fonds voor geschiedenis en kunst.
Eerste druk juni 1987
Tweede druk september 1987
Derde druk januari 1988
Vierde druk april 1992
Vijfde druk maart 1999
Grafische vormgeving Mart Kempers en Hannie Pijnappels
Gedrukt door Drukkerij Nauta b.v. Zutphen
Omslagillustratie De hertog van Urbino in triomf, foto Scala Florence
Copyright © 1987 B. Kempers
isbn 90 295 2520 7/nugi 912
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van bv Uitgeverij De Arbeiderspers, Herengracht 370-372, 1016 ch Amsterdam.
No part of this book may be reproduced in any form, by print, photoprint, microfilm or any other means, without written permission from bv Uitgeverij De Arbeiderspers, Herengracht 370-372, 1016 ch Amsterdam.
[pagina 5]
Inhoud
Inleiding | 15 | ||
1 | Bedelorden | 39 | |
1 | Fresco's in Rome en Assisi: pausen, kardinalen en ordeheiligen | 40 | |
2 | Paneelschilderingen in Pisa, Siena en Florence: sociogenese van het altaarstuk | 59 | |
3 | Miniaturen: Stefaneschi als bemiddelaar tussen Rome, Avignon en Toscane | 85 | |
2 | De stad Siena | 109 | |
1 | Staatsfuncties van rituelen in kathedraal en bedelordekerken | 111 | |
2 | Het stadhuis, centrum van macht en mecenaat | 139 | |
3 | Opdrachten en mogelijkheden voor schilders | 173 | |
3 | Florentijnse families | 189 | |
1 | Kapellen en giftrelaties tussen kooplieden en bedelmonniken | 191 | |
2 | Iconografie als sociale geschiedenis: ordeheiligen en burgers | 209 | |
3 | Vakmanschap, status en beroepsorganisaties van schilders | 231 | |
4 | Hoven en staten: Urbino,
Rome en Florence |
249 | |
1 | Federico da Montefeltro, een ridder in zijn studeerkamer | 250 | |
2 | Julius ii, staatsman en magnifiek mecenas | 277 | |
3 | Cosimo i en Vasari, idealen van staatkundige en professionele perfectie | 313 | |
5 | De moderne staat
en het kunstenaarsberoep als beschavingsideaal |
345 |
[pagina 6]
Woord vooraf | 11 | ||
Inleiding | 15 | ||
Vasari's beeld van oudheid, middeleeuwen, renaissance en moderne kunst | 15 | ||
Kunstgeschiedenis als sociologische opgave | 15 | ||
Theorie en empirie | 23 | ||
Sociale geschiedenis in monumenten | 29 | ||
1 | Bedelorden | 39 | |
Inleiding: kerken | 39 | ||
1 | Fresco's in Rome en Assisi: pausen, kardinalen en ordeheiligen | 40 | |
Uitbreiding van het netwerk van opdrachtgevers | 40 | ||
Rome: pauselijke potestas en auctoritas 1100-1300 | 45 | ||
Pauselijk hof en franciscanen 1250-1300 | 47 | ||
De benedenkerk in Assisi: Franciscusgraf, koor en kapellen | 50 | ||
De fresco's in de bovenkerk als monument van pauselijke macht | 55 | ||
2 | Paneelschilderingen in Pisa, Siena en Florence: sociogenese van het altaarstuk | 59 | |
Het vraagstuk van plaats, functie en publiek | 59 | ||
Heiligen voor leken: democratisering van kerkelijke verering | 61 | ||
Monumentale kruisen en Madonna's bij de koorscheiding 1250-1310 | 63 | ||
Polyptieken op het hoofdaltaar: de dynamiek van het bedelordemecenaat 1300-1340 | 69 | ||
Paneelschilderingen voor zijaltaren en privé-devotie: vraag en aanbod | 78 | ||
Sociale functies van schilderkunst, liturgie en kerkarchitectuur | 80 |
[pagina 7]
3 | Miniaturen: Stefaneschi als bemiddelaar tussen Rome, Avignon en Toscane | 85 | |
Jacopo Stefaneschi als jonge kardinaal in Rome rond 1300 | 87 | ||
De beeldvorming rond Celestinus v | 88 | ||
Als oude man en groots mecenas in Avignon en Rome | 96 | ||
De schilders die voor Stefaneschi werkzaam waren | 100 | ||
Plaats, functies en publiek van het Stefaneschi-altaarstuk | 101 | ||
Terugblik op kerkdecoraties en de opkomst van het beroep van schilder | 104 | ||
2 | De stad Siena | 109 | |
Inleiding: kerk en stad | 109 | ||
1 | Staatsfuncties van rituelen in kathedraal en bedelordekerken | 111 | |
Gezag en liturgie van bisschoppen en kanunniken 1200-1260 | 111 | ||
Stedelijke processies, de rol van burgers en de herinrichting van de kathedraal | 115 | ||
Kathedraalfabriek en financiering van kunst | 120 | ||
De Maestà van Duccio als symbool van de soevereine stadstaat Siena | 125 | ||
Stadsheiligen op zijaltaren in de kathedraal en in bedelordekerken | 133 | ||
2 | Het stadhuis, centrum van macht en mecenaat | 139 | |
Staatsvorming, professionalisering en betekenissen van wetgeving | 139 | ||
Civilisatie en mecenaat | 149 | ||
Een Maestà in de kapel van de bestuurders, de Heren Negen | 153 | ||
Het territorium in de vergaderzaal van de Algemene Raad | 155 | ||
Beroepsbestuurders, geweldbeheersing en belastingheffing in jaarverslagen en wetboeken | 161 | ||
Wetgevend gezag en territoriale macht in de vergaderzaal van de Heren Negen | 165 | ||
3 | Opdrachten en mogelijkheden voor schilders | 173 | |
De vorming van beroepsgroepen 1250-1300 | 173 | ||
De leerlingen van Duccio en hun beroepsposities | 175 | ||
Afname in grote opdrachten, stagnatie in vakmanschap 1340-1430 | 179 | ||
Incidentele en geïsoleerde vernieuwingen 1430-1510 | 181 | ||
Familie- en hofmecenaat ten gunste van schilders buiten Siena | 183 | ||
Professionalisering, staatsvorming en civilisatie in Siena | 184 |
[pagina 8]
3 | Florentijnse families | 189 | |
Inleiding: kerk, stad en families | 189 | ||
1 | Kapellen en giftrelaties tussen kooplieden en bedelmonniken | 191 | |
Beschaving van kooplieden en bankiers 1300-1400 | 191 | ||
De politieke elite en de Florentijnse staat 1400-1440 | 194 | ||
Centralisatie van de macht rond één geslacht: de Medici's 1430-1490 | 197 | ||
Macht en architectuur | 202 | ||
Privatisering, secularisering en aristocratisering: een interpretatie | 206 | ||
Beroepen, staat en beschaving in Florence: terugblik en verklaring | 207 | ||
2 | Iconografie als sociale geschiedenis: ordeheiligen en burgers | 209 | |
Opdrachten en onderhandelingen | 209 | ||
Bedelordegezag en familiemacht in de Santa Maria Novella 1285-1490 | 213 | ||
Van ordeheiligen naar familieheiligen | 215 | ||
De familieheiligen van de Medici's | 219 | ||
Stadhuis, paleis en villa | 225 | ||
Van kerkgemeenschap, stadstaat en familieverband naar hofsamenleving: de Sassettikapel | 227 | ||
3 | Vakmanschap, status en beroepsorganisaties van schilders | 231 | |
De opkomst van een Florentijnse schilderstraditie 1250-1340 | 231 | ||
Perspectief en ruimtelijkheid in het platte vlak, de vernieuwingen rond 1420 | 235 | ||
Mobiliteit en beroepsprestige van stadsschilders en hofschilders | 239 | ||
Procedures, bekwaamheden en beroepsperspectieven in Florence | 243 | ||
4 | Hoven en staten: Urbino, Rome en Florence | 249 | |
Inleiding: kerk, stad, familie en hof | 249 | ||
1 | Federico da Montefeltro, een ridder in zijn studeerkamer | 250 | |
De carrière van een condottiere 1444-1474 | 250 | ||
De betekenis van reputatievorming | 255 |
[pagina 9]
Lofdichten van hovelingen | 256 | ||
Kerkelijke opdrachten en vorstelijk gezag | 259 | ||
Bibliotheek en studeerkamer als statussymbool | 267 | ||
Pronkkamers in het paleis, de pose van een heerser | 269 | ||
2 | Julius II, staatsman en magnifiek mecenas | 277 | |
Kerkelijke Staat, Sint Pieter en Vaticaans paleis | 277 | ||
Michelangelo's grafmonument voor Julius ii en een nieuw beroepsideaal voor een kunstenaarselite | 282 | ||
Beschavingssymboliek in de Stanza della Segnatura | 284 | ||
Staatssymboliek in de Stanza della Segnatura | 287 | ||
Geweld- en belastingbeheersing in het pauselijk territorium: de Stanza d'Eliodoro | 294 | ||
Europese staatssymboliek in het voetspoor van Julius ii | 302 | ||
Uitstraling van de Italiaanse beroepstraditie in Europa | 309 | ||
3 | Cosimo I en Vasari, idealen van staatkundige en professionele perfectie | 313 | |
Inleiding en terugblik | 313 | ||
Breken, zagen en witten in bedelordekerken: de overmacht van hof en staat | 317 | ||
De apotheose van de beschaafde legitieme heerser in de Sala dei Cinquecento | 321 | ||
Statusstijging van schilders en de stichting van de Accademia del Disegno | 326 | ||
Kunsttheorie, beroepsideaal en kunstgeschiedenis | 333 | ||
Professionalisering, staatsvorming en civilisatie in Europa | 341 | ||
5 | De moderne staat en het kunstenaarsberoep als beschavingsideaal | 345 | |
Noten | 353 | ||
Bronnen en literatuur | 407 | ||
Personenregister | 419 | ||
Summary: Painting, power and patronage. Professionalization, state formation and civilization in Italy and the Netherlands 1250-1600 | 433 |