Kunst, macht en mecenaat
(1999)–Bram Kempers– Auteursrechtelijk beschermdHet beroep van schilder in sociale verhoudingen 1250-1600
[pagina 14]
| |||||||||||||
Rafaël, Julius ii aanbidt de bloedende hostie in aanwezigheid van vrouwen en kinderen, acolieten, de celebrant, kardinalen en kanunniken en vijf palfreniers met de sedia gestatoria.
Stanza d'Eliodoro, Vaticaans paleis, 1511 Tenzij anders vermeld zijn de foto's afkomstig uit het genoemde museum of de vermelde bibliotheek. | |||||||||||||
[pagina 15]
| |||||||||||||
InleidingVasari's beeld van oudheid, middeleeuwen, renaissance en moderne kunstDe kunstgeschiedenis begon met een anekdote. De succesvolle schilder Vasari voltooide in 1568 een monumentaal overzichtswerk, De levens van de meest voortreffelijke schilders, beeldhouwers en architecten.Ga naar eind1 Daarin beschreef hij de enorm toegenomen vaardigheden van Italiaanse kunstenaars, met name van schilders in Midden-Italië tussen 1250 en 1560. Aan de Florentijnse edelsmid Ghiberti († 1455) ontleende Vasari het volgende voorval.Ga naar eind2 De beroemde schilder Cimabue, die nog werkte volgens de ‘ruwe, harde Griekse stijl’, zag omstreeks 1270 langs de weg van Florence naar Bologna een boerenzoon in de wei.Ga naar eind3 Het jongetje was, terwijl hij een kudde schapen hoedde, bezig een van de schapen op een steen te tekenen. De beroemde kunstenaar was zo onder de indruk dat hij het jongetje naar zijn naam vroeg. Vervolgens verzocht hij diens vader, die zeer arm was, het kind aan hem af te staan, omdat hij zo'n wonderbaarlijk natuurtalent had. Korte tijd later overtrof de jonge leerling, Giotto genaamd, zijn meester en bracht de schilderkunst opnieuw tot bloei. Giotto legde de basis voor een geleerde, natuurgetrouwe en mooie kunst.Ga naar eind4 Kennis en kunde, die volgens Ghiberti en Vasari tussen 300 na Christus en 1250 in verval verkeerden, kwamen aldus opnieuw tot leven.Ga naar eind5 Giotto vestigde daarmee een vaktraditie die zelfs hoger werd aangeschreven dan de kunst van de ‘klassieke’ oudheid. Zo ontstond een historisch model van bloei, verval en wedergeboorte: oudheid, middeleeuwen en renaissance.Ga naar eind6 Ghiberti en Vasari schetsten, uitgaande van deze anekdote, een beeld van de kunstgeschiedenis als vooruitgang in het vermogen van schilders om steeds grotere en meer ingewikkelde voorstellingen op een overtuigende wijze in beeld te brengen. Beide schrijvers, die als kunstenaar carrière gemaakt hadden, gingen uitvoerig in op de toegenomen technische beheersing, tekenvaardigheid, theoretische kennis en gratie, en het groeiende vermogen kleuren, vormen en lijnen doelmatig te gebruiken.Ga naar eind7 Zij benadrukten tevens dat de schilders, die in staat waren om verhalende voorstellingen op een | |||||||||||||
[pagina 16]
| |||||||||||||
geordende, natuurgetrouwe, technisch verantwoorde en elegante wijze in beeld te brengen, een hoge sociale status konden verwerven.Ga naar eind8 De meest bekwame schilders werden rijk en beroemd dank zij de opdrachten van de machtigste vorsten, de hoogste geestelijken en de rijkste kooplieden die in onderlinge wedijver dongen naar de gunsten van de beste schilders; de toonaangevende geleerden putten zich uit in lovende bewoordingen voor hun bijzondere gaven.Ga naar eind9 Al in de veertiende eeuw hadden enkele gezaghebbende geletterden opgemerkt hoezeer het vakmanschap van Italiaanse schilders sinds Cimabue en Giotto was toegenomen. Dante, Boccaccio en Petrarca introduceerden een vooruitgangsidee en een besef van culturele wedergeboorte dat direct verbonden was met de schilderkunst in Italië.Ga naar eind10 Thans kunnen wij nog steeds waarnemen welke ontwikkelingen deze vaklieden doormaakten ten opzichte van wat ‘de middeleeuwen’ wordt genoemd. Diverse historische bronnen bevestigen bovendien dat enkele schilders inderdaad rijk en beroemd werden. De Westeuropese cultuur kenmerkt zich door een vrijwel ononderbroken traditie van bewondering voor de technische vernieuwingen, wiskundige kennis en verfijning in stijl en smaak die door de renaissanceschilders tot stand is gebracht, eerst vooral als ambachtslieden en later meer met de pretenties van ‘vrije kunstenaars’.Ga naar eind11 De bewondering voor individuele kunstenaars en de opvatting van kunstgeschiedenis als vooruitgang kwam pas op sinds de veertiende eeuw en zijn buiten West-Europa nauwelijks ontwikkeld. Het ideaal van de onafhankelijke kunstenaar, die als individu zijn eigen normen bepaalt en zelfstandig vernieuwingen tot stand brengt, is typerend voor de Westeuropese cultuur van na 1500. Enkele aanzetten tot deze visie op kunst en kunstgeschiedenis werden in de veertiende eeuw geformuleerd; Ghiberti en enkele van zijn tijdgenoten, onder wie Alberti, systematiseerden deze ideeën als kunstenaars en humanisten; Vasari legde de nieuwe ideologie vast in zijn veel gelezen, besproken, vertaalde en herdrukte standaardwerk.Ga naar eind12 Thans zijn de door Vasari beschreven schilderingen van Giotto, Masaccio, Piero della Francesca, Leonardo da Vinci, Rafaël en Michelangelo de pronkstukken geworden van de beroemde musea in de grote Westeuropese steden. Als reisdoel hebben deze meesterwerken de relieken van heiligen van hun ereplaats verdrongen. Van een goedkope versiering rond relieken werden schilderingen buitengewoon kostbare voorwerpen die zich in een wijd verbreide verering mogen verheugen. Nu zijn de namen van kunstenaars beter bekend dan de heiligen en opdrachtgevers die zij in beeld brachten.
Veranderingen in beroepsrelaties en opdrachtverhoudingen laten zich goed bestuderen vanuit het beeld dat kunstenaars zelf geschapen hebben. Vasari's overzichtswerk biedt een bruikbaar aanknopingspunt voor een chronologi- | |||||||||||||
[pagina 17]
| |||||||||||||
sche en geografische afbakening: de periode tussen 1250 en het eind van de zestiende eeuw met de nadruk op ontwikkelingen in Midden-Italië.Ga naar eind13 De Vite bestaan uit drie chronologisch geordende delen. De eerste periode beslaat de jaren 1250-1420: het begin van de ‘wedergeboorte’ van de schilderkunst met als hoogtepunten het werk van de Florentijnen Cimabue en Giotto en van de schilders uit Siena: Duccio, Simone Martini en de gebroeders Lorenzetti. Aanvankelijk, zo blijkt uit Vasari's relaas, speelden de bedelorden een dominante rol in de opdrachtverlening aan schilders. De monumentale verhalende fresco's in Assisi werden bepalend voor de decoraties in een enorm aantal kerken in Italië. Naast fresco's maakten schilders voor deze nieuwe ordekerken ook paneelschilderingen; zij introduceerden het altaarstuk als een nieuw produkt. In de loop van de eerste periode, na 1280-1300, gingen ook stadsbesturen, in het bijzonder in Siena, grote opdrachten verlenen aan schilders. Na 1340 stagneerden zowel de grote opdrachten, als de vernieuwingen in het schildersberoep. De tweede periode van bijzondere innovaties in vakmanschap liep volgens Vasari van 1420 tot 1500. Het waren vooral de Florentijnse schilders die tot bijzondere prestaties kwamen, mede door de toepassing van de leer van het perspectief en de door Nederlandse meesters verder ontwikkelde olieverftechniek. Deze fase in het professionaliseringsproces van schilders viel grotendeels samen met de opdrachtverlening door Florentijnse koopmansfamilies in het bijzonder ten behoeve van kapellen in bedelordekerken. De kooplieden bestelden fresco's en altaarstukken bij Florentijnse vaklieden en paneelschilderingen bij Nederlandse meesters, die ook in trek waren bij de vorsten. De derde periode, volgens Vasari ‘de moderne tijd’, gold als een tijdvak waarin schilders alle problemen van hun vak opgelost hadden en alle moeilijkheden beheersten. Schilders als Rafaël en Michelangelo konden in opdracht van hoven en staten de meest ingewikkelde voorstellingen op grote formaten in beeld brengen en toonden daarbij een indrukwekkende beheersing van vormgeving, kleurgebruik, techniek en tekenvaardigheid, waarmee zij de antieke kunstenaars nog meenden te overtreffen. | |||||||||||||
Kunstgeschiedenis als sociologische opgaveWat bij Ghiberti en Vasari nog op de achtergrond bleef - de opdrachten van achtereenvolgens bedelorden, stadsbesturen, koopmansfamilies, hoven en staten-komt in dit boek centraal te staan. Beide auteurs legden de nadruk op natuurtalent van individuen om cachet te geven aan de beroepsgroep waar- | |||||||||||||
[pagina 18]
| |||||||||||||
toe ze zelf behoorden.Ga naar eind14 Als vaklieden die afhankelijk waren van opdrachtgevers kenden ze de problemen van sociale afstand, statusstrijd en beroepstrots door en door.Ga naar eind15 In hun streven naar erkenning, welstand en beroepsprestige, benadrukten ze de zo fel begeerde autonomie en individualiteit van de kunstenaar. Renaissancekunstenaars hebben door hun werk en door hun geschriften de basis gelegd voor een kunstenaarsideaal dat sinds ‘de romantiek’ nog sterker is verwoord: genialiteit, individualiteit, autonomie. Dit beroepsideaal werd in enkele gevallen door uitzonderlijk succesvolle kunstenaars benaderd, maar was in feite ver verwijderd van de beroepspraktijk. Het beeld van ‘de renaissance’ is een geïdealiseerde voorstelling van wat toen al een beroepsideologie van een elite onder de vaklieden was. ‘Romantische’ en ‘moderne’ opvattingen over vrije kunst en het respect dat kunstenaars toekomt, zijn onlosmakelijk verbonden met betekenissen die aan de kunstenaars van de Italiaanse renaissance zijn toegeschreven. Deze projecties worden echter meer bepaald door actuele belangen en verwachtingen, dan door feitelijke kennis van de manieren waarop beeldende kunstenaars toen in opdracht werk van soms hoge kwaliteit en bijzondere originaliteit maakten.Ga naar eind16 Mede omdat de schilderkunst van de renaissance een legitimerende functie vervult in moderne opvattingen over kunst, stijl, smaak en de maatschappelijke posities die kunstenaars en kunstadviseurs verdienen, is het zinvol deze nog steeds exemplarische cultuurperiode aan een meer diepgaande sociologisch historische beschouwing te onderwerpen.Ga naar eind17 Zonder af te dingen op de waardering voor individuele kunstenaars, laat hun werk zich ook op een meer sociologische wijze beschouwen: als leden van een beroepsgroep die te werken hadden in veranderende machtsrelaties met elkaar en met anderen.Ga naar eind18 Talent, creativiteit en kennis worden weliswaar vaak ervaren als strikt persoonlijke kwaliteiten, maar ‘individuele’ eigenschappen zijn tegelijk ‘sociale verworvenheden’, evenals de gedragingen en gevoelens die daarmee samenhangen. De omgang met werktuigen en het hanteren van symbolen maken deel uit van professionele beheersingsvormen die mensen van anderen geleerd hebben, verder ontwikkelen en aan jongeren doorgeven. Op een hoger abstractieniveau blijken ontwikkelingen in professionalisering ingebed te zijn in meer omvattende sociale veranderingen, die zich laten duiden met de nog nader te bepalen begrippen staatsvorming en civilisatie.Ga naar eind19 Het besef van individualiteit is een sociale verworvenheid. Achteraf kunnen wij constateren dat de periode die renaissance wordt genoemd van beslissende betekenis is geweest voor de ontwikkeling van de idee van het autonome individu met alle daarbij behorende gedragsvormen, gevoelens, verwachtingen, taboes en begrippen. Juist omdat dit mensbeeld door kunstenaars zelf zo sterk is gehanteerd als hun beroepsideologie en omdat zij zelf een beeld van de geschiedenis als een parade van grote genieën hebben | |||||||||||||
[pagina 19]
| |||||||||||||
gecultiveerd, is het niet verantwoord dit perspectief tot uitgangspunt van onderzoek te nemen, maar moeten we het veeleer zelf onderzoeken in samenhang met verschillende sociale processen op langere termijn.Ga naar eind20 Zo kunnen wij de ten onrechte als louter ‘individueel’ bestempelde bekwaamheden van schilders in verband brengen met de beroepsgroep die zij vormden en met de opdrachtverhoudingen die verder gaande professionalisering mogelijk maakten.Ga naar eind21 De geschiedenis van het mecenaat laat zich vervolgens in verband brengen met ontwikkelingen in verhoudingen tussen opdrachtgevers en publieksgroepen. Via opdrachtsituaties worden schilderingen gebruikt om bij te dragen aan inzichten in economische, politieke en culturele ontwikkelingen; omgekeerd verhelderen gegevens over sociale verhoudingen de betekenissen van schilderingen. Schrijver en lezers worden door deze opzet gedwongen detailproblemen van kunsthistorische aard in verband te brengen met sociologische kwesties op een meer theoretisch niveau, en om algemene ontwikkelingen en samenhangen niet op zich zelf te bezien, maar telkens in verband met concrete menselijke gedragingen. Anders gesteld, de randproblemen der letteren zijn de kernproblemen van de sociale wetenschappen; de voetnoten van de één vormen de koppen van de ander.Ga naar eind22 Schilders kregen mogelijkheden om spectaculaire vernieuwingen op hun naam te brengen. Die kansen waren verweven met de beschikbaarheid van geld, een zekere pacificatie en de behoefte aan afbeeldingen als sociale oriëntaties. De dominante manieren waarop mensen omgingen met macht, aanzien en arbeidsdeling bevorderden sedert de dertiende eeuw verfiining in gedrag en een schijnbaar moeiteloze voorkomendheid jegens anderen: eerst bij beperkte gelegenheden tegenover meerderen, gaandeweg vaker onder gelijken en incidenteel ook jegens minderen. Inzicht in de motieven en strategieën van anderen werden machtsbronnen van groter gewicht, evenals het vermogen zelf sociaal wenselijk gedrag tentoon te spreiden. In maatschappelijke verbanden waar meer geciviliseerd optreden toenemende machtskansen bood, werden de diensten van kunstenaars belangrijker, en dat was vooral het geval in het kader van zich vormende staten. In vroege fasen van zich bestendigende statenvorming ontstond een grote behoefte aan het openbaar tot uitdrukking brengen van beschavingsidealen en de mede daaraan ontleende legitimiteitsaanspraken van staten. Aan de daaruit voortvloeiende opdrachten ontleenden schilders en andere specialisten hun functies, beroepsposities en ontplooiingsmogelijkheden. Vergelijkbare ontwikkelingen in beroepsvorming laten zich bij andere groepen kunstenaars waarnemen, in andere faseringen, vaak op minder pregnante wijze en meestal met minder prestigieuze resultaten. Professionalisering van schilders deed zich ook voor buiten Italië, in een later stadium en met minder implicaties in de Nederlanden, en elders in Europa nog sterker | |||||||||||||
[pagina 20]
| |||||||||||||
in afhankelijkheid van verworvenheden uit Italië. Met de voortgaande culturele en staatkundige integratie groeiden ook de mecenaatsvormen in de Europese centra naar elkaar toe en vormde zich een herkenbare Europese cultuurtraditie waarin het schildersberoep een prominente rol speelde. In de hoofdstroom van het schildersberoep, dat zich verder via regionale varianten verbreidde, bleef de Italiaanse traditie in mecenaat en kunst een voorbeeldfunctie vervullen, zowel voor kunstenaars als voor opdrachtgevers.
Zoals uit het voorgaande blijkt, is het voor de probleemstelling en het materiaal van dit boek onvermijdelijk de vaak verrassend recent gegroeide grenzen tussen verschillende ‘wetenschappen’ te overschrijden. Mede daarom is de stand van wetenschap niet in enkele woorden aan te geven; de daarvoor benodigde orde, consensus en rechtlijnigheid in ontwikkelingen is in feite ver te zoeken. Binnen algemeen erkende specialismen bestaan bij nader inzien toch nog tal van strijdvragen. De grenzen van vakgebieden zijn vaak in hoge mate omstreden. Zelfs de centrale begrippen geven weinig houvast als algemeen geldende oriëntatie. Inhoud, doel, begrippen, methoden en onderzoeksobject van in dit verband relevante vakken als sociologie, antropologie, economie, geschiedenis en kunstgeschiedenis laten zich niet met enkele treffende zinsneden karakteriseren. Op het meest algemene niveau heb ik aansluiting gezocht bij het door Goudsblom geformuleerde, in hoofdzaak aan de sociologie ontleende uitgangspunt: mensen zijn afhankelijk van elkaar, de daaruit voortvloeiende machtsverhoudingen zijn ongelijk verdeeld en veranderen op manieren die wel gestructureerd zijn, maar niet geheel door individuen en groepen gestuurd kunnen worden.Ga naar eind23 Vanuit dit perspectief heb ik een groot bestand aan gegevens over afzonderlijke opdrachtsituaties verzameld, die pas in het laatste stadium van de verwerking enige orde bleken te vertonen. Over opdrachtsituaties kan iedereen zich goed laten informeren. In tal van archieven zijn documenten over schilders en hun werk opgespoord; ze zij te vinden in bronnenpublikaties, vaak van oudere datum, en in bijlagen en noten van veelal recente vakliteratuur. Hoewel sociologen dus niet per se zelf bronnenstudie hoeven te verrichten, blijkt juist een onderzoek naar opdrachtverhoudingen in relatie tot meeromvattende machtsverhoudingen de weg te wijzen naar interessant bronnemateriaal.Ga naar eind24 De kloof tussen sociale wetenschappen en letteren, waartoe de kunstgeschiedenis gerekend wordt, is minder groot geworden. Sociologen hebben meer belangstelling ontwikkeld voor empirisch historisch onderzoek; in de kunstgeschiedenis is een meer contextuele, functionele benadering in zwang gekomen.Ga naar eind25 Deze convergentie heeft geresulteerd in tal van publikaties waarin verschijnselen als opdrachtverlening, de status van kunstenaars, receptie van kunst en kunsttheorie aan de orde komen.Ga naar eind26 | |||||||||||||
[pagina 21]
| |||||||||||||
Algemene interpretaties blijven echter schaars. Oudere, sociologisch getinte interpretaties van enige reikwijdte zijn terecht gekritiseerd. Antal en Meiss passen immers sinds de negentiende eeuw ontwikkelde stijlbegrippen toe op schilderingen die in de tijd van ontstaan in andere termen werden beschouwd.Ga naar eind27 Vervolgens brengen zij de aldus geïnterpreteerde schilderingen in verband met sociale verhoudingen die eveneens geduid worden met begrippen die daarvoor nauwelijks geëigend zijn, terwijl noch beroepsrelaties noch opdrachtverhoudingen de aandacht krijgen die ze verdienen.Ga naar eind28 De nog bredere, cultuurhistorische benadering à la Burckhardt en Huizinga is evenzeer omstreden.Ga naar eind29 Wat de interpretaties van kunst betreft, gelden ten dele dezelfde bezwaren als bij Meiss en Antal: op het niveau tussen casus en brede samenhang worden empirische problemen onvoldoende belicht. Om soortgelijke redenen brengen de gezaghebbende sociologisch-historische studies over lange-termijnontwikkelingen evenmin uitkomst, nog afgezien van het feit dat ze noch over kunst, noch over Italiaanse verhoudingen gaan.Ga naar eind30 De kunstmatige scheidslijnen tussen geschiedenis en kunstgeschiedenis vormen een handicap. Huizinga hanteert een ahistorisch beeld van kunst. Burckhardt en Von Martin gaan nauwelijks in op kunst, en dat is gemeengoed geworden in historische studies over ‘de Italiaanse renaissance’. Von Martin benadrukt in Soziologie der Renaissance net als Burckhardt, Marx en Weber vóór hem, de betekenis van de individualistische, rationeel ingestelde burgerij, maar laat haar rol als opdrachtgever buiten beschouwing. Dat het begrip ‘burgerij’ op een weinig genuanceerde wijze wordt gebruikt, blijkt onder meer uit de spaarzame opmerkingen over schilders aan wie von Martin een ‘democratisch realisme’ toeschrijft.Ga naar eind31 De naoorlogse historiografie kenmerkt zich over het geheel genomen door een bescheidener benadering. Er verschenen voortreffelijke studies over afzonderlijke steden, over humanisten en over schilders of hun iconografie. Toch zijn er ook pogingen tot synthese ondernomen, zoals de expliciet als sociologisch gepresenteerde studie van Burke over de Italiaanse renaissance. In het inleidende hoofdstuk, ‘The Historians’, geeft hij een overzicht van de stand van wetenschap in 1970.Ga naar eind32 In het slothoofdstuk geeft hij de beperkingen aan van zijn boek, dat de periode van 1420 tot 1540 beslaat: ‘Most of this book has been concerned with cultural and social “structures”, that is, with factors which remain fairly constant in the course of more than a century... Artistic, ideological, political and economic elements have been treated in relative isolation.’Ga naar eind33 Methodisch is het aantrekkelijk historisch verhaal en sociologische samenhangen te combineren vanuit het thema opdrachtverlening, omdat via de opdrachtgevers op een controleerbare wijze algemenere uitspraken gedaan kunnen worden over de sociale verhoudingen waarin schilderingen | |||||||||||||
[pagina 22]
| |||||||||||||
functioneren. Mecenaat vormt een schakel tussen verschillende onderzoektradities: over in kunsthistorische literatuur opgespoorde opdrachtgevers is aanvullende informatie te vinden in historische literatuur, die vervolgens met behulp van sociologische begrippen verwerkt kan worden. Daarbij is het ideaal van een pasklaar theoretisch kader echter een illusie. Het gaat om aanknopingspunten in de vorm van begrippen die verwijzen naar algemene samenhangen en historische ontwikkelingen. Abstracte, op interpretaties en verklaringen gerichte begrippen kunnen een ordenende functie vervullen bij het beschrijven, en beschrijvingen maken een nadere begripsbepaling mogelijk. De convergentie van het geheel van beschrijvingen, interpretaties en verklaringen bepaalt uiteindelijk de plausibiliteit van een betoog over samenhangen en ontwikkelingen; de feiten spreken nu eenmaal niet voor zichzelf. Als oriëntatie bij dit onderzoek is het werk van Elias vruchtbaar gebleken. Zijn belangrijkste boeken zijn weliswaar toegespitst op Frankrijk, vooral na 1500, en berusten hoofdzakelijk op geschreven bronnen, maar ze bieden juist door de algemene lijn in het betoog belangrijke aanknopingspunten voor onderzoek naar andere verschijnselen, met de nadruk op andere bronnen en een ander accent in tijd en plaats van handeling. De ontwikkelingen die Elias beschrijft voor de Franse hofsamenleving doen zich in Italië tussen 1250 en de zestiende eeuw op een minder overzichtelijke wijze voor.Ga naar eind34 In die periode is in Italië niet één toonaangevend cultuurcentrum aan te wijzen, zoals in Frankrijk het hof van de koning, dat zeker na 1500 metterdaad in staat was stadsbesturen, koopmansfamilies en kerkelijke instellingen te overvleugelen. Bovendien kregen de Franse vorsten rond 1500 de kans politiek en militair in Italië een belangrijke rol te gaan spelen.Ga naar eind35 Het is interessant te zien hoe mede hierdoor een versterkte culturele uitwisseling mogelijk werd: schrijvers, geleerden, musici, edelsmeden en schilders trokken in groten getale van Italië naar Frankrijk om voor de Franse koning te gaan werken. Er zijn meer redenen om, met de civilisatietheorie van Elias in gedachten, de cultuur van de renaissance aan een nader onderzoek te onderwerpen.Ga naar eind36 Sleutelbegrippen uit het werk van Elias, waarin belangrijke ideeën uit de ‘klassieke’ sociologie verwerkt zijn, attenderen op fundamentele aspecten van sociale ontwikkelingen, zoals macht, afhankelijkheid, integratie, differentiatie, staatsvorming en civilisatie. Staatsvorming kan opgevat worden als een specifieke vorm van maatschappelijke integratie. Het Franse staatsvormingsproces is door Elias in verband gebracht met civilisatieprocessen. Dit laatste verwijst zowel naar de ontwikkelingen die individuen doormaken in hun opvoeding en leertijd, als naar de sociale ontwikkelingen op langere termijn in gedragsstandaarden en omgangsvormen. In dit licht bezien is het van belang om te onderzoeken in hoeverre dergelijke ontwikkelingen zich ook in Italië tussen 1250 en 1600 hebben | |||||||||||||
[pagina 23]
| |||||||||||||
voorgedaan en welke sociologisch interessante informatie te ontlenen is aan de geschiedenis van de schilderkunst. Ook andere stromingen dan historische sociologie bieden theoretische oriëntaties. Te denken is aan ideeën over functies van patronage, giftrelaties, collectieve voorstellingen, rituelen en religie, zoals deze onder meer door Durkheim en Mauss zijn ontwikkeld.Ga naar eind37 Het is wonderlijk te zien dat dergelijke sociologische inzichten zelden in verband zijn gebracht met kunstwerken en kunstenaars - alsof patronage van kunstschilders, de functie van altaarstukken in de christelijke liturgie of het schenken van verluchte boeken van een andere orde zouden zijn dan de verschijnselen die wel op die manier zijn bestudeerd.
Kunstsociologie is mede daarom nog geen volgroeid specialisme dat pasklare begrippen te bieden heeft en vele exemplarische studies heeft opgeleverd.Ga naar eind38 Ofschoon de meeste geleerden die thans tot de klassieke sociologen gerekend worden wel over kunst geschreven hebben, staat de kunstsociologie bekend als een jonge wetenschap. Dat er nog tal van sociologische vragen open blijven blijkt alleen al uit de artikelen over ‘Fine Arts’ in de International Encyclopedia of the Social Sciences.Ga naar eind39 Het openingsartikel ‘Art and Society’ werd geschreven door de kunsthistoricus F. Haskell; de belangrijkste verwijzing geldt een publikatie van de kunsthistoricus A. Martindale en vrijwel de gehele bibliografie beslaat kunsthistorische literatuur. Curieus is dat Haskell in Patrons and Painters uit 1963 duidelijk stelling neemt tégen de mogelijkheid om generaliserende uitspraken te doen over de sociale context van kunst en zich hoedt voor een samenvattende conclusie over ontwikkelingen en functies van het mecenaat in de door hem bestudeerde periode - Rome in de zeventiende eeuw en Venetië in de achttiende eeuw.Ga naar eind40 Met Gombrich was Haskell toen een van de weinige kunsthistorici die wezen op het belang van opdrachtgevers. Gombrich schreef het tweede belangrijke artikel in dezelfde encyclopedie met als onderwerp ‘Style’. Deze bijdrage sluit aan op de kritiek die Gombrich bij diverse gelegenheden heeft geuit op generaliserende uitspraken over cultuur en op de bijdrage van de sociale wetenschappen aan onderzoek naar kunst en cultuur.Ga naar eind41 Gombrich en Haskell keren zich beiden tegen uitspraken van grote reikwijdte en tegen een sociologisch perspectief op kunst. | |||||||||||||
Theorie en empirieTheoretische problemen kunnen niet opgelost worden door ze te ontkennen. Zuiver empirisch onderzoek is een illusie; theorievorming is niet een pro- | |||||||||||||
[pagina 24]
| |||||||||||||
bleem dat zich met enkele formele definities voorgoed laat oplossen. In de slotfase van het bewerken van deze tekst tekenden zich drie centrale begrippen af, onderling samenhangend, verwijzend naar verhoudingen tussen mensen en naar veranderingen daarin. De meest algemene relationele procesbegrippen die in dit boek gebruikt worden om beschrijvingen en interpretaties te ordenen laten zich globaal als volgt omschrijven.Ga naar eind42 Professionalisering is een aanduiding voor ontwikkelingen in arbeidsdeling of economische differentiatie. Verhoudingen tussen beroepsgenoten onderling, tussen hen en opdrachtgevers, kopers of cliënten, en tussen de beroepsgroep en de staat werden in toenemende mate aan regels gebonden. Vakgenoten ontwikkelden beroepsorganisaties met controle over de opleiding en de beoordeling van vakwerk. Zij stelden voorts een leer of ideologie op schrift, met de nadruk op superieure, aangeleerde bekwaamheden, professionele theorieën en een eigen beroepsgeschiedenis, herkenbaar aan exemplarische beroepsgenoten. Te zamen legitimeerden deze ideeën de aanspraken op een beroepsmonopolie inzake de verlening van bepaalde diensten of het aanbieden van goederen; daaraan ontleenden beroepsgenoten een oriëntatie op elkaar en een vergaande autonomie ten opzichte van opdrachtgevers, kopers en de staat. Staatsvorming verwijst naar ontwikkelingen in bestuursvormen of politieke integratie. Binnen staten werden onderlinge verhoudingen in hogere mate door wetten, geldend binnen een bepaald territorium, geregeld. Binnen dat grondgebied maakten staten aanspraken op een monopolie inzake belastingheffing, uitoefening van legitiem geweld, erkenning van beroepsgroepen en professioneel bestuur, waarvan andere groeperingen en instellingen afhankelijk waren. Binnen staten kwamen voorstellingen tot ontwikkeling over goed bestuur, gemeenschappelijke waarden, gezagsverhoudingen en verdeling van bevoegdheden. De staatsmacht werd gelegitimeerd door een geschiedbeeld waarin exemplarische staatslieden, militaire successen en de verwerkelijking van beschavingsidealen een grote rol speelden. De uitvoerende macht berustte in toenemende mate bij beroepsbestuurders, gevestigd in monumentale gebouwen in een hoofdstad, waar de staats- en beschavingssymboliek tot uitdrukking werd gebracht. Civilisatie is een aanduiding voor ontwikkelingen in gemeenschappelijke gedragsstandaarden of culturele integratie, waarbij grotere groepen mensen leven onder de dwang van wettelijke sancties enerzijds, en meer en meer handelen naar aangeleerde, als vanzelfsprekend geldende gedragsidealen anderzijds. Beschaving betreft beheersing van de natuur, van menselijke verhoudingen en zelfbeheersing, dat wil zeggen de Selbstzwang en opvattingen over matigheid, gemeenschapszin en geleerdheid die mensen zich in opvoeding en opleiding hebben eigen gemaakt. De daarbij behorende gevoelens van schaamte en pijnlijkheid, wanneer de deugden door jezelf of door ande- | |||||||||||||
[pagina 25]
| |||||||||||||
ren geschonden worden, gelden als individuele, ‘psychologische’ eigenschappen, maar zijn feitelijk sociale verworvenheden. Aan de van generatie op generatie overgedragen cultuur ontleenden mensen binnen steeds grotere groepen, in het bijzonder beroepen en staten, aanspraken op macht tegenover tot onbeschaafd bestempelde buitenstaanders. Deze drie algemene begrippen dienen als verklaringsmogelijkheid om interpretaties en beschrijvingen van kleinschaliger ontwikkelingen op kortere termijn te ordenen.
Dat ik de aandacht vooral richt op schilderingen in Midden-Italië tussen 1250 en 1600 is een resultaat van het onderzoek zelf, dat meer bronnen, een breder terrein en een langere periode besloeg. Opdrachtverhoudingen en beroepsvorming van schilders laten zich als schakel tussen kunstgeschiedenis en maatschappijgeschiedenis goed binnen dit bestek bestuderen omdat gebied en periode zich als een culturele eenheid laten beschouwen. De verscheidenheid tussen centra als Rome, Assisi, Pisa, Siena, Florence en Urbino en de ontwikkelingen in hun onderlinge verhoudingen zijn alleen te begrijpen in het licht van de relaties tussen de steden, waar geestelijken, vorsten en kooplieden gedurende ruim drie eeuwen gelijksoortige afbeeldingen lieten maken door vaklieden die van elkaar en aan elkaar leerden hoe te schilderen.Ga naar eind43 Vanuit deze afbakening kan ook duidelijker worden waar meer detailonderzoek gewenst is en op welke punten uitbreiding van het onderzoeksterrein in tijd, plaats en professie zinvol is, en ook waar theoretische kwesties nadere beschouwing behoeven.
De vragen die aan de orde komen laten zich als volgt formuleren:
| |||||||||||||
[pagina 26]
| |||||||||||||
Vakbekwaamheid is een historische categorie die direct aansluit bij de beschouwingswijze van opdrachtgevers, adviseurs en schilders waarom het in dit boek gaat. In het kader van mijn probleemstelling bleek de vraag naar ontwikkelingen in professionele bekwaamheden een beter uitgangspunt te zijn dan het gangbare geschiedbeeld van opeenvolgende stijlperioden: Romaans, Gotisch, Eerste Renaissance, Internationale Gotiek, Tweede Renaissance, Hoog-Renaissance, Maniërisme, Counter Maniera, Classicisme en Barok.Ga naar eind44 Bij een andere vraagstelling kunnen stilistische categorieën de voorkeur verdienen en is het minder belangrijk veranderende opvattingen over professionele deskundigheid en daarmee te verwerven aanzien en roem te onderzoeken.Ga naar eind45 Aan vakmanschap ontleenden schilders en andere vaklieden aanspraken op respect en rijkdom; mede daarom legden ze zelf in de door hen geschreven beroepsgeschiedenis zo zeer de nadruk op technisch vermogen, tekenvaardigheid, complexiteit van voorstellingen, variëteit in houdingen en expressie, de betekenis van geometrische modellen, effecten als gratie, elegantie en natuurgetrouwheid en het adequaat verwerken van beproefde voorbeelden.Ga naar eind46 Zonder de problemen op dit punt te miskennen, lijken veel van deze aanspraken achteraf gerechtvaardigd en op genoemde punten is ook nu nog het vakmanschap waarneembaar. Daarbij doen zich uiteraard ontwikkelingen in smaak of stijl voor, maar telkens binnen het kader van professionele conventies en tradities: de bekwaamheden die schilders van elkaar en aan elkaar leerden, telkens in afhankelijkheid van nietschilders, kortom als schakels in een professionaliseringsproces. De bestudering van voorstellingen, dat wil zeggen inhoud en betekenis van schilderingen, staat bekend als iconografisch en iconologisch onderzoek.Ga naar eind47 Het begrip iconologie is in 1927 geïntroduceerd door Warburg en heeft zijn grootste bekendheid te danken aan Panofsky. In diens werk is echter iets verloren gegaan dat voor Warburg nog belangrijker was: empirisch onderzoek naar opdrachtsituaties. De opdrachtgevers, de gebouwen waarin afbeeldingen functioneerden en het publiek waarvoor ze bestemd waren krijgen in zuiver iconologisch onderzoek vaak onvoldoende aandacht. Daardoor blijven geconstateerde samenhangen tussen teksten en afbeeldingen speculatief en kan ten onrechte de indruk ontstaan dat teksten het primaat hebben boven schilderingen, die tot woorden herleid zouden moeten worden. Iconografie dreigt, zonder onderzoek naar opdrachtsituaties, een intellectualistisch spel te worden waarvoor soms een zelfde soort connoisseurschap vereist is als bij de door enkele iconologen gehekelde stijlkritische methode. Wanneer voorstellingen losgezongen worden van hun sociale context, dan kan een preoccupatie ontstaan met verborgen betekenissen, die slechts via ingenieuze redeneringen over alchimie, astrologie, neoplatonisme of theologie aan het licht gebracht kunnen worden.Ga naar eind48 Verborgen, secundaire betekenissen van afbeeldingen met een marginale maatschappelijke beteke- | |||||||||||||
[pagina 27]
| |||||||||||||
nis worden in de regel intensiever onderzocht dan primaire betekenissen van afbeeldingen waarvan zeker is dat ze gemaakt zijn ten behoeve van invloedrijke opdrachtgevers en een toonaangevend publiek. Met deze overwegingen in gedachte concentreer ik mij zoveel mogelijk op dominante ideeën over het samenleven, dat wil zeggen over kwesties als vrede, wet, recht en orde tegenover oorlog, anomie, zonde en zedeloosheid. Vooral het denken van rechtsgeleerden, theologen en humanisten was van grote betekenis. Zij systematiseerden de begrippen die het resultaat waren van strijd en samenwerking tussen mensen. Zij wierpen zich op als deskundigen en debatteerden over civitas, comune, imperium, regnum, auctoritas, potestas, sacerdotium en dominium, begrippen die verwijzen naar de sociale verdeling van macht, gezag en bevoegdheden.Ga naar eind49 De betekenissen van dergelijke begrippen laten zich niet alleen nader bepalen door teksten te lezen, maar ook door onderzoek naar de wijzen waarop mensen hun sociale preoccupaties en obsessies lieten visualiseren. De analyse van gebouwen heeft tot doel de sociale context van schilderingen, de opdrachtgevers en de functies van afbeeldingen voor verschillende publieksgroepen in kaart te brengen. Heuristisch is bouwvolume met bouwtempo een belangrijk uitgangspunt geweest omdat ik eerst de grootste gebouwen waar de belangrijkste mensen bijeenkwamen heb opgespoord, om vervolgens na te gaan wie dat waren.Ga naar eind50 Bovendien is bouwvolume een verwaarloosde indicator voor sociale ontwikkelingen. In die zin is bouwvolume meer bruikbaar dan de prijzen van graan, zout of brood, juist omdat verbanden zichtbaar worden met andere verschijnselen dan economie alleen.Ga naar eind51 Een monumentaal gebouw veronderstelt immers een hoge graad van vermogensaccumulatie en politieke integratie. Zonder veel geld, een hoge mate van geweldbeheersing en vergaande technische kennis zouden mensen geen grote gebouwen tot stand kunnen brengen, decoreren en in gebruik houden. Bovendien kan de architectuurgeschiedenis direct verbonden worden met cultuurgeschiedenis, omdat in monumentale gebouwen geritualiseerde samenkomsten plaatsvonden en er voorstellingen werden uitgebeeld met als onderwerp de staats- en beschavingssymboliek.Ga naar eind52 Gebouwen waarin schilderingen functioneerden verwijzen in het algemeen direct naar opdrachtsituaties.Ga naar eind53 De individuele status van schilders en hun beroepsposities zijn belangrijke aspecten van opdrachtverhoudingen. Schilders werkten in vergelijking met andere vaklieden snel en goedkoop; tweedimensionaal werk was ruimtebesparend, hetgeen vooral bij afbeeldingen in binnenruimten een groot voordeel was; ze combineerden ambachtelijke en intellectuele vaardigheden die beide hogelijk gewaardeerd werden.Ga naar eind54 Uit een groeiende groep vaklieden kwam een elite voort van schilders die zich ging gedragen als heren met allure en literaire pretenties. Deze bovenlaag legde de basis voor een nieuw beroepsideaal: de collectieve waardering | |||||||||||||
[pagina 28]
| |||||||||||||
en sociale positie waarop ze krachtens haar deskundigheid recht meende te hebben. Voor beeldende kunstenaars is dit ideaal tot op de dag van vandaag maatgevend gebleven, echter los van de oorspronkelijke opdrachtverhoudingen, de toentertijd vereiste technische expertise, de noodzaak voorgeschreven ideeën uit te beelden, en ten dele met andere voorbeelden uit de beroepstraditie voor ogen dan in de zestiende eeuw. Opdrachtverhoudingen zijn te interpreteren als machtsverhoudingen tussen financiers, adviseurs, gebruikers en publiek en de vaklieden. De ontwikkelingen in mecenaat die de professionalisering van schilders kunnen verklaren zijn zelf te verklaren uit veranderingen in meeromvattende machtsverhoudingen. Opdrachtverlening is de schakel tussen kunst en economische, politieke en culturele geschiedenis. De patronen die zich, ondanks kleinere fluctuaties, variaties en uitzonderingen laten ontdekken in de opdrachtverlening passen in een algemeen beeld van sociale ontwikkelingen op lange termijn en in breder verband: professionalisering, staatsvorming en civilisatie. De aandacht voor lange-termijnontwikkelingen en veelomvattende maatschappelijke verbanden brengt het gevaar met zich mee dat te veel geabstraheerd wordt van incidenten en individuen. Ik probeer dit te ondervangen door empirisch te werk te gaan en op belangrijke momenten een opdrachtgever of schilder centraal te stellen. De aandacht voor mensen in de figuraties die ze met elkaar vormen leert bovendien dat verschillende aspecten van macht en afhankelijkheid onderbelicht blijven door de aard van het gebruikte bronnenmateriaal. Ontreddering, hongersnood, opstanden, uitbuiting, verveling en het leven van alle dag komen niet uit de verf. De sociale geschiedenis, zoals die zich via het mecenaat laat reconstrueren, geeft een gestileerd beeld van het samenleven: vooral de hoogtepunten in het openbare leven van machtige, beschaafde mannen op wat latere leeftijd komen in beeld.Ga naar eind55 Voor lezers die niet vertrouwd zijn met de grote lijnen in de geschiedenis van Italië is het zinvol om deze globaal te schetsen, uitgaande van de monumenten waarover dit boek gaat.Ga naar eind56 De bouw van stedelijke kloosters hing samen met de opkomst van de bedelorden in de sterk groeiende steden. Kathedraal en stadhuis gingen functioneren als symbolen van het gezag dat stadsbesturen voor zich opeisten, met name in Siena. Vervolgens lieten Florentijnse koopmansfamilies op grote schaal kapellen inrichten met schilderwerk. Ten slotte werden er magnifieke paleizen gebouwd als uitdrukking van de macht van hoven en staten: ‘de staat als kunstwerk.’ | |||||||||||||
[pagina 29]
| |||||||||||||
Sociale geschiedenis in monumentenIn de dertiende eeuw werd verreweg het grootste bouwvolume gerealiseerd door de bedelorden die toen toonaangevend werden in de opdrachtverlening aan schilders. De opkomst van de bedelorden - franciscanen, dominicanen, servieten, carmelieten en enkele andere orden - werd tot uitdrukking gebracht in een enorme reeks grote kerken en kloosters in alle steden van enige betekenis. Het eerste overdadig gedecoreerde kerkgebouw was de grafkerk van Franciscus in Assisi, te beschouwen als de schakel tussen Romeinse, pauselijke mecenaatstradities en nieuwe ontwikkelingen in de Middenitaliaanse stadssamenlevingen. Franciscus was de stichter van de franciscaner orde en werd de nationale heilige van Italië.Ga naar eind57 Hij werd in 1182 geboren als zoon van een welgesteld koopman in Assisi en begon zijn leven als ridder die streed voor de eer van zijn stand en zijn stad. De cultuur waarin hij werd opgevoed begon hem echter tegen te staan. Franciscus wees zowel het streven naar rijkdom, als de nadruk op wapengeweld af. Hij nam afscheid van het ridderleven en schonk al zijn eigendommen aan de armen. Dit bracht hem - volgens de legende van ongeveer 1265 - in conflict met zijn vader, maar de bisschop steunde de bevlogen jongeling die de christelijke idealen zo serieus in praktijk probeerde te brengen. Dit streven bracht hem in Rome, waar hij met enkele volgelingen, gekleed in een pij, bijeengehouden door een touw, eenvoud en armoede preekte in het luxueuze paleis van de paus. Honorius iii en zijn opvolgers zagen in Franciscus een krachtdadig pleitbezorger voor geloofsvoorstellingen en een goede bondgenoot in de pauselijke politiek van kerkelijke en staatkundige centralisatie. In de veertiende eeuw werd de franciscaner orde een gevestigde macht met eigen wetten, theologische opvattingen en organisatievormen. De bedelorde verloor echter haar elan en werd nog afhankelijker van stadsbesturen, koopmansfamilies en hoven. Beschaafde gedragsstandaarden werden mede dank zij de bedelmonniken op evenwichtiger wijze in gematigder vormen en in grotere sociale verbanden nageleefd; zo verloren de bedelmonniken in de zestiende eeuw hun toonaangevende rol in zielzorg, opvoeding en bestuur binnen grotere staatkundige verbanden. Niet alleen kerkelijke organisaties, maar ook steden, families en hoven werden opgenomen in meeromvattende maatschappelijke kaders: territoriale staten. Terwijl de steden groeiden tot een omvang van vijf- tot meer dan honderdduizend inwoners, nam niet alleen de welvaart enorm toe, maar ook de geweldbeheersing, zowel binnen als tussen de steden. De stads- en statenvorming impliceert een verschuiving in de machtsbalans van het land naar de stad en van kleinere naar grotere sociale verbanden. Het maatschappelijk | |||||||||||||
[pagina 30]
| |||||||||||||
[pagina 31]
| |||||||||||||
leven werd beheerst door steeds grotere aanvals- en verdedigingseenheden. Er ontstond een netwerk van economische, politieke en culturele centra. Deze ontwikkeling begon in Italië eerder dan elders in Europa, maar zette, vergeleken met grotere staatssamenlevingen als Frankrijk en Engeland, minder ver door in de periode van de zestiende tot de negentiende eeuw. Tussen 1250 en 1600 werden steeds meer mensen in Midden-Italië op een duurzamer en geregelder wijze van elkaar afhankelijk en wel op de volgende manier. De opkomst van de bedelorden vond plaats in de steden waar zij tussen 1250 en 1320 een grote aanhang verwierven.Ga naar eind58 Binnen de welvarende, vergeleken met eerdere perioden veilige steden steeg de politieke invloed van de stadsbesturen. Zelfs in de rijke koopmanssteden met een krachtige republikeinse traditie wist telkens één geslacht de politieke macht en het culturele prestige naar zich toe te trekken. De Toscaanse stadsrepublieken werden hofsamenlevingen, verwant aan de grote hoven ten zuiden van Rome en ten noorden van Bologna, die vaak al in een eerder stadium een bloeiperiode hadden doorgemaakt.
Bedelmonniken waren reguliere geestelijken: ze leefden als groep in een klooster en waren gebonden aan een kloosterregel. De bedelmonniken onderscheidden zich van andere geestelijken doordat ze individueel èn collectief niets mochten bezitten; formeel bedelden zij hun vermogen bijeen en mochten zij slechts giften ontvangen die voor hun pastorale zorg en prediking nodig waren.Ga naar eind59 Al snel na de dood van Franciscus stroomde het vermogen toe en werd het met de armoedegelofte niet zo nauw meer genomen.Ga naar eind60 De opkomst van de bedelorden kwam tot uiting in grootse kerken als de San Francesco te Assisi. De bedelorden werden zo belangrijk voor de kerkbouw omdat in elke belangrijke Italiaanse stad meerdere ordekerken gebouwd werden, soms uit het niets, soms uitgaande van een klein kerkje buiten de muren. De ordekerken werden groter en kwamen binnen de muren van de sterk uitdijende steden te liggen. Ze waren elk afzonderlijk niet groter dan de abdijen, maar er kwamen in korte tijd veel meer van deze kerken, die alle tussen 1250 en 1320 hun voltooiing naderden en in die periode gedecoreerd werden.Ga naar eind61 Zo werd het Italiaanse stadsbeeld bepaald door een kring van doorgaans betrekkelijk sobere kerken met daarnaast een klooster. De bedelordekerken verschilden van de oudere abdijen doordat ze in de stad waren opgenomen; het waren stedelijke, niet-agrarische kloosters, zoals de uitgebreide ommuurde abdijen van benedictijnen en cisterciënzers. Ze verschilden van de kathedralen doordat ze soberder waren ingericht. Net als de parochiekerken waren de bedelordekerken primair gericht op zielzorg en bezinning.Ga naar eind62 In de nieuwe bedelordekerken ontstond een enorme vraag naar goedkope, grote en doelmatige afbeeldingen die snel door vaklieden uit de | |||||||||||||
[pagina 32]
| |||||||||||||
buurt te voltooien waren. Gevestigde vaklieden als mozaïekmakers, edelsmeden, tapijtwevers, borduurwerkers en beeldhouwers kwamen door deze eisen in een nadeel ten opzichte van schilders te verkeren.Ga naar eind63 De hoge kosten, lange arbeidstijd en het moeilijke aanbod van grondstoffen en geschoolde arbeidskrachten werkten allemaal in het voordeel van de schilders, die de belangrijkste opdrachten voor decoraties in bedelordekerken wisten te verwerven.
De toenemende bekwaamheid van schilders maakte hen ook geschikt voor duurdere, meer prestigieuze opdrachten in stadhuizen en kathedralen. De gevestigde seculiere geestelijken probeerden zich in hun kerk te onderscheiden van de monniken door de kathedraal te vergroten en op een indrukwekkende manier in te richten. Tegelijkertijd gaven de stadsbesturen opdracht tot het bouwen van een stadhuis, dat ook overdadig werd gedecoreerd. Zo werd er in de Italiaanse steden tussen 1250 en 1340 een grote bouwactiviteit ontketend, die een goed beeld geeft van de sociale geschiedenis van de stadssamenlevingen. Het heeft geen zin de ontwikkelingen voor alle steden afzonderlijk samen te vatten. Het is beter om het meest indrukwekkende en best gedocumenteerde voorbeeld gedetailleerd te behandelen: de stadstaat Siena.Ga naar eind64 Daar had het stadsmecenaat tot 1340 wat de schilderkunst aangaat meer te betekenen dan in Florence waar afzonderlijke families van meet af aan een grotere rol speelden in bestuur en opdrachtverlening. Omgekeerd kan familiemecenaat beter bestudeerd worden aan de hand van Florence dan van Siena waar het mecenaat na 1340 een minder interessante ontwikkeling te zien geeft dan in Florence tussen 1340 en 1490.Ga naar eind65 Het verschil tussen Siena en Florence ligt dus in de bloeiperiode die in Florence later begint en langer voortduurt, en in de mate waarin families het stadsbestuur beheersten. Het stadsbestuur van Siena bepaalde niet alleen de opdrachtverlening voor het Palazzo Pubblico, maar ook voor de dom en de bedelordekerken.Ga naar eind66 Siena werd na 1280 gedomineerd door bestuurders, afkomstig uit de kringen van rijke kooplieden en bankiers.Ga naar eind67 Zelfs de bisschop werd afhankelijk van de stedelijke overheid. Door de bloei van handel en bankwezen, die een grote inflatie teweeg bracht, verminderde het vermogen van de bisschop ten opzichte van het kapitaal van de kooplieden. Het gezag van de kathedraalgeestelijkheid en haar toonaangevende rol in rituelen werden ondermijnd door de bedelmonniken en door de burgers zelf. De burgerij vergrootte haar machtskansen ook ten opzichte van de edelen. Zij ontbeerden de steun van de keizer, zagen hun agrarisch vermogen in waarde dalen en verloren hun greep op wapengeweld. De stedelijke overheid kreeg immers de beschikking over een grotere politiemacht en een betaald leger waarmee een hogere graad van geweldbeheersing in stad en ommelan- | |||||||||||||
[pagina 33]
| |||||||||||||
den kon worden afgedwongen.Ga naar eind68 Daardoor konden de inkomsten verder toenemen, stegen de belastingopbrengsten en daalde het militair-agrarisch vermogen van de edelen.Ga naar eind69 Zij verloren hun geweldmonopolie en greep op belastingheffing aan de stadstaat Siena, die in het noorden grensde aan de stadstaat Florence, waar soortgelijke monumenten verrezen: stadhuis, kathedraal en bedelordekerken. Na enkele oorlogen tussen Siena en Florence ontstond vanaf 1280 een stabiel machtsevenwicht tussen beide staten. De territoriale expansie van Siena verliep in zuidwestelijke richting en ging voornamelijk ten koste van kleine stadjes, gedomineerd door edelen. Zo ontstond een stadstaat van ongeveer honderdduizend mensen, geleid door een centraal bestuur van trotse burgers.Ga naar eind70 Zij lieten niet alleen dure verdedigingswerken bouwen, maar verleenden ook opdrachten aan schilders die in stadhuis, kathedraal en bedelordekerken een ideaalbeeld gaven van de door vrede, veiligheid en welvaart gekenmerkte comune. Vanaf 1340 werd het sociale leven in Siena vaker verstoord door interne conflicten en een sterker wordende dreiging van buitenaf. Vóór 1340 had de beheersing van interne conflicten bijgedragen tot een versterking van de positie ten opzichte van andere soevereine mogendheden; nadien namen de kansen aanzienlijk toe op interne spanningen, politieke strijd, faillissementen, pestepidemieën en geweldpleging binnen de stad.Ga naar eind71 De burgerbestuurders konden de groeiende problemen minder goed het hoofd bieden dan daarvoor, zodat een deel van hun centrale macht verloren ging en terecht kwam bij kleinere sociale eenheden, zoals families, broederschappen en stadjes in de regio. Door toenemende druk van buitenaf en groeiende interne tegenstellingen stagneerden staatsvorming en civilisatie in Siena en verloor het stadsbestuur zijn toonaangevende positie. De toenemende afhankelijkheid van de omringende centra maakte het voor leden van de voormalige stadsadel mogelijk via een omweg opnieuw een grote rol te gaan spelen in de stadspolitiek. Na korte perioden van invloed van de hertog van Milaan en de Duitse keizer werd een duurzame relatie opgebouwd met Rome en Florence. Binnen de stedelijke instellingen konden enkele groepen voor zichzelf een grotere macht opeisen. Zij waren echter niet in staat opdrachten te verlenen die verder gingen dan een aanvulling op wat vóór 1340 door het stadsbestuur tot stand was gebracht. Siena werd een provincieplaats, die er dank zij de stagnatie nog steeds uitziet als een mooie ‘middeleeuwse’ stad, gedomineerd door dom, stadhuis en een kring van bedelordekerken.
Florence was de enige Toscaanse stad die ondanks de pest en de dalende conjunctuur een welvarende, vreedzaam levende stadstaat bleef, waar ook na het midden van de veertiende eeuw nog op grote schaal werd gebouwd. | |||||||||||||
[pagina 34]
| |||||||||||||
In Florence verwierven koopmansfamilies weliswaar een steeds grotere greep op het stadsbestuur, maar zij wisten de eenheid goed te bewaren.Ga naar eind72 De Florentijnse families werden rijker dan hun mededingers uit Siena doordat zij nieuwe markten ontsloten, een betere toegang tot de zee hadden en over meer grondstoffen in de eigen staat beschikten. De Florentijnen wisten een goed gebruik te maken van de zakelijke mogelijkheden die de handel met de paus, met de koning van Napels en met het Bourgondische hof te bieden had. In de Nederlanden verdrongen de Florentijnen de bankiers uit andere Italiaanse steden. Zij gingen voort met de ontwikkeling van handel, nijverheid en bankwezen die in zeesteden als Pisa en in landsteden als Siena en Lucca begonnen was. De Florentijnen handelden op grote schaal in grondstoffen als graan, wol, vis, huiden, kruiden, steen, hout en ijzer, in halffabrikaten en in afgewerkte produkten, zoals zijden kleding of altaarstukken. Koopmanschap werd gecombineerd met bestuursmacht. Als geheel betekende dit koopmanschap een breuk met oudere handelsvormen, die incidenteel en marginaal waren en nog in het teken stonden van de mentaliteit take the money and run.Ga naar eind73 De ontwikkeling van handel, bankwezen en nijverheid ging na 1340 in Florence voort, terwijl in andere steden, met uitzondering van Venetië, een recessie intrad. Ook de Florentijnse staatsvorming ging verder, en wel met de inname of aankoop van voorheen onafhankelijke steden, waaronder Pisa, Lucca, Arezzo en Volterra. In betere tijden waren deze steden zelf het centrum geworden van een stedelijk-agrarische economie.Ga naar eind74 De Florentijnse kooplieden kregen mede door de staatsvorming betere mogelijkheden hun vermogen in stand te houden dan de kooplieden uit andere steden. De rijkste Florentijnse families bouwden binnen de staat een netwerk van patronagerelaties op, gebaseerd op verwantschapsverhoudingen. Familierelaties bepaalden het sociale leven in de stad, dat in toenemende mate beheerst werd door steeds minder kernfamilies, die één dominante factie ging vormen. Zowel de bedelorden als de stedelijke instellingen werden eenzijdiger afhankelijk van de financiële en organisatorische steun van de kooplieden en bankiers, die minder als stadsbestuurders en meer als familiehoofden en factieleiders opdrachten verleenden aan kunstenaars. De bouwactiviteit van families overtrof de nieuwbouw van de orden en de stedelijke projecten als stadhuis en kathedraal. Reeksen familiekapellen en paleizen gingen in de vijftiende eeuw het stadsbeeld beheersen. Dit was eerder bepaald door de torens van de edelen die als teken van pacificatie werden afgebroken. Ordekerken, dom en stadhuis werden omringd door een kring van familiekapellen.Ga naar eind75 Zo kwam de wijze waarop rijke families de bestaande orden en stedelijke instellingen beheersten tot uiting in de architectuur. In het begin van de veertiende eeuw verwierven de eerste families een eigen kapel in de belangrijkste wijken. Halverwege de eeuw werd de familie- | |||||||||||||
[pagina 35]
| |||||||||||||
patronage voortgezet door meer geslachten.Ga naar eind76 Omstreeks 1420 was er een stabiele elite van steeds minder, steeds rijkere families die allemaal een kapel hadden in een kerk. Na 1434 werd één familie, de Medici, dominant. Deze familie, die over de beste buitensteedse relaties beschikte, trok zich na 1460 terug uit het openbare leven in dom, stadhuis, ordekerken en familiekapellen. De Medici's legden meer de nadruk op paleizen en villa's. Ze versterkten de relaties met de hoven rond Florence die belangrijker werden voor de interne Florentijnse verhoudingen. Dit was onder meer het gevolg van de groeiende mogelijkheden en van de noodzaak om via bondgenootschappen met militair bekwame vorsten de veiligheid van Florence te waarborgen. De commerciële en militaire schaalvergroting bevorderde duurzame coalities tussen legeraanvoerders en kooplieden. Condottieri werden gekocht door de Medici's, die daardoor hun eigen positie versterkten binnen een stad die veilig en welvarend kon voortbestaan. Na 1460 veranderde de mise-en-scène van het sociale leven: grote, mooi ontworpen stadspaleizen en villa's werden belangrijker in verhouding tot de familiekapellen in bedelordekerken. De opkomst, bloei en verbreiding van familiekapellen tussen 1320 en 1490 is illustratief voor de sociale geschiedenis van Florence in de tijd die wij renaissance noemen. De vermogenden werden hovelingen die elkaar in paleizen en villa's troffen en minder in de rollen van medebegunstigers in een ordekerk of als bestuursleden in een stadhuis. De beschavingsidealen van de bedelorden, de stadsbesturen en de koopmansfamilies werden verwerkt in een cultuur met een grote praalzucht en een verfijnde smaak. De heroriëntatie voltrok zich in Florence toen de stad opgenomen werd in een door hoven gedomineerd staatkundig netwerk. Florence was een van de laatste steden waar het hof politiek en cultureel toonaangevend werd. De vijfde generatie rijke Medici's kon zich niet meer handhaven als kooplieden en bankiers. In 1537 vestigde Cosimo de Medici zich als hertog binnen de territoriale staat Toscane waartoe na 1555 ook Siena behoorde. Het beeld van Florence wordt nog steeds bepaald door de opdrachten van de grote families en de daarop aansluitende architectonische ingrepen van de Medicihertogen. In de San Lorenzo lieten zij een op de domkoepel lijkend mausoleum bouwen; het stadhuis werd ingericht als paleis dat via de nieuwe Uffizi verbonden werd met het paleis van de familie Pitti en zo één magnifiek Medicimonument werd. De Mediciwapens verschenen, voorzien van een hertogelijke kroon, ook op de stadspoorten en het stadhuis van Siena.
De verhoofsing van Florentijnse kooplieden was in belangrijke mate het resultaat van externe invloeden die bepaald werden door wat edelen in hun domein hadden meegemaakt tussen 1250 en 1450.Ga naar eind77 Zij konden zich als onafhankelijke ridders te paard niet meer handhaven in het verstedelijkte | |||||||||||||
[pagina 36]
| |||||||||||||
landschap. Buiten Toscane konden zij hun macht vergroten door met stadsbesturen tot overeenstemming te komen over coalities en door van tijd tot tijd in dienst van grote heren ten strijde te trekken.Ga naar eind78 De toenemende machtskansen die besloten lagen in de markt voor betaalde krijshandelingen stelden de nazaten van de feodale heren en enkele succesvolle militairen van lagere afkomst in staat heer van een stad te worden. Zij vestigden een duurzame heerschappij als signori, eerst in de kleinere steden, later ook in de middelgrote, en ten slotte in de belangrijkste centra. De heer van Urbino, Federico da Montefeltro, werd na 1460 de meest succesvolle condottiero door in wisselende bondgenootschappen steeds hogere honoraria te bedingen om ten strijde te trekken aan het hoofd van grote samengestelde legers of door onthouding van krijgshandelingen toe te zeggen in ruil voor betaling.Ga naar eind79 Zijn spectaculaire machtsontplooiing was verweven met het toenmalige machtsevenwicht in Italië. Enkele heren verwierven in de figuratie van middelgrote staatjes een sleutelpositie. De heer van Urbino wist van deze mogelijkheden het best te profiteren. Een deel van de stedelijke rijkdom vond zo zijn weg naar de vorstelijke residentie Urbino waar een enorm paleis werd gebouwd. Dit paleis kon een toenemende schare hovelingen en kunstenaars herbergen en incidenteel werden er grootse ontvangsten georganiseerd ter ere van andere vorsten die ook zelf het middelpunt waren geworden van een groeiende hofhouding. Heren wier voorvaderen elkaar nog als strijdende ridders naar het leven stonden, moesten nu samen leven als hoofse bondgenoten.Ga naar eind80 De sociale stijging van Federico da Montefeltro, door Sixtus iv tot hertog verheven, was deel van een strijd waarin zijn concurrenten én zijn eigen nageslacht aan macht verloren. De vorming van grotere aanvals- en verdedigingseenheden ging gepaard met een florerende hofcultuur, net zoals Elias dat voor Frankrijk heeft beschreven. Vorsten die na een moeizame strijd op latere leeftijd een goede machtspositie verworven hadden, toonden hun status door magnifiek uiterlijk vertoon ten opzichte van hun volk, hun hovelingen en van andere staatshoofden. Zo brachten zij in onderlinge concurrentie ‘de staat als kunstwerk’ voort: het produkt van de overwinnaars in een niet geplande eliminatiestrijd. De culturele ontwikkeling die omstreeks 1470 in Urbino gestalte kreeg werd in Rome rond 1510 bekroond. Julius ii kan als opdrachtgever van onder meer Rafaël en Michelangelo de grootste mecenas aller tijden genoemd worden. Door zijn opdrachten werd Rome opnieuw metropool met een ongekend aantal monumentale gebouwen waarvan de nieuwe Sint Pieter met het gerenoveerde Vaticaanse paleis het imposante centrum werd. Julius ii kon als paus en mecenas veel leren van Federico da Montefeltro. Zijn geslacht was door een huwelijk verbonden met de Montefeltrodynastie; zijn neef, Francesco Maria della Rovere, volgde Federico's zoon op als her- | |||||||||||||
[pagina 37]
| |||||||||||||
tog van Urbino en als legerleider van de Kerkelijke Staat. De strijd tussen heren, vorsten en staten werd in de zestiende eeuw een Europese aangelegenheid.Ga naar eind81 Geen van de grote staatshoofden - keizer Karel v, paus Julius ii en de koningen Frans i van Frankrijk en Hendrik viii van Engeland - kon een duurzaam gezag vestigen over heel West-Europa, alle oorlogen en alle diplomatieke offensieven tijdens het vijfde Lateraans concilie (1512-1517) ten spijt. Er ontstond een duurzaam verband van staten en staatjes dat in grote lijnen bleef voorbestaan tot de negentiende eeuw, toen Italië en ook Duitsland, Nederland en België afzonderlijke nationale staten werden. Hoewel de Italiaanse centra na 1520 economisch en politiek aan macht inboetten, bleven zij cultureel toonaangevend. Cosimo i werd in de jaren zestig van de zestiende eeuw een belangrijke mecenas en deed in die rol niet onder voor de koningen van Frankrijk of Engeland. Italiaanse boeken over politiek, cultuur en Italiaanse schilders gingen de Westeuropese cultuur bepalen.Ga naar eind82 Tot lang na de zestiende eeuw waren Italiaanse schilders het meest gevraagd en bleef de Italiaanse kunst het meest begeerde verzamelobject. De schitterende paleizen in Urbino, Rome en Florence werden normgevend voor het mecenaat van alle vorsten, staatshoofden en rijke burgers, die hun opvoeding bekroonden met een reis naar Italië. Na de wettelijk geregelde politieke eenwording van Italië op 24 maart 1871, toen Victor Emanuel tot koning van Italië werd uitgeroepen, werden de belangrijkste kunstschatten eigendom van de staat. De Uffizi, het Vaticaans paleis en het paleis in Urbino werden musea; veel stadhuizen, kerken en kloosters werden door de overheid gesubsidieerde instellingen, die hun oorspronkelijke sociale functies verloren en museum voor toeristen werden, en doelwit voor kunstdieven. Mensen uit de gehele wereld, opgevoed in de meest uiteenlopende culturen, komen er met een unanieme bewondering de meesterwerken der renaissance aanschouwen, als één van de mooiste hoofdstukken uit de beschavingsgeschiedenis van de mensheid. |
|