| |
[60] Een goet predikant
Commentaar
Aandacht voor het ‘Goddelijk Woord’ en Zijn bedienaren is een constante in Huygens' leven en werk. In zijn jeugdautobiografie verhaalt hij hoe zijn vader hem en zijn broer al op jeugdige leeftijd vertrouwd maakte met de welsprekendheid door de gezamenlijk bijgewoonde preken te analyseren en te becommentariëren.Ga naar eindnoot1 Onder zijn latere gedichten bevinden zich talrijke epigrammen over predikanten. Een fraai voorbeeld van Huygens' behandeling van dit thema vormt het gedicht ‘Aen sommighe predikers’ van 27-28 oktober 1666. Hierin
| |
| |
verwoordt de dichter op een voorbeeldig retorische manier zijn kritiek op het in zijn ogen te gekunstelde, retorische optreden van de predikant.Ga naar eindnoot2
Ook reeds in de print ‘Een goet Predikant’ komt deze kritiek tot uiting. Na een inleiding van een twaalftal regels met omschrijvingen van de predikant volgt een lang middengedeelte waarin de dichter de taken en de goede eigenschappen van hem behandelt. Het gedicht eindigt met een smeekbede tot de ‘Groot Herder Israëls’ om meer van dergelijke goede predikanten te zenden (r. 57-60).
De eerste goede eigenschap die Huygens in het middengedeelte aan de orde stelt, is de welsprekendheid van de predikant.Ga naar eindnoot3
De goede predikant heeft de retorica niet nodig, behoeft althans de ‘ornatus’ (de stijlkwaliteit van de ‘versiering’ met ‘stijlfiguren’ en een bijzondere zinsbouw, de ‘composito’)Ga naar eindnoot4 niet aan te wenden. God Zelf spreekt immers door zijn mond, zoals ook de bij r. 16 in de marge gegeven Bijbelplaats Ex. 4.12 verklaart.
In het verhaal over zijn jeugd heeft Huygens een passage opgenomen over de welsprekendheid waarin hij twee predikanten uit zijn tijd zeer zegt te prijzen om hun redenaarskunst: Wtenbogaert en Donne. Beiden staan voor Huygens op gelijke hoogte. ‘Diep in mijn hart’, zegt hij, ‘staan zij gegrift als modellen van absoluut volmaakte welsprekendheid.’ Zij konden ‘met hun natuurlijke gratie’ alle ‘retorische opsmuk’ zonder problemen missen.Ga naar eindnoot5
Zonder hun namen te noemen, wat hij zes jaar later wel doet in zijn autobiografie, heeft Huygens, naar het mij voorkomt, de eigenschappen van Wtenbogaert en Donne in zijn print ‘Een goet predikant’ tot een ideale karakterschets samengebracht.
| |
Uitgaven
Eymael 1891, p. 8-10 (p. 59-60 aantekeningen); Worp Gedichten ii, p. 7-9; Van der Heijden, Spectrum, 10, p. 216-218; Zes zedeprinten, p. 20-36 (met annotaties en cultuurhistorische toelichting).
| |
Literatuur
Eymael 189; Brom 1928; Zes zedeprinten 1976.
| |
Overlevering
H |
Autograaf Huygens, ka xla 1623, fol. 35r-36r, twee dubbelbladen papier van 310 × 192 mm. Op fol. 35r staat ook het slot van gedicht [59]; op fol. 36r begint ook gedicht [62]. De verdeling van de tekst is als volgt: Fol. 35r: regel 1-18, fol. 35v: regel 19-46 en fol. 36r: regel 47-60. |
H-Ot |
Bij de voorbereiding van de kopij voor de Otia bracht Huygens met lichtere inkt in H varianten en correcties aan. H-Ot is kopij geweest. Signaturen, vingers, potloodnummer 6 en zetinstructies (Dit innewaert bij r. 13, 33 en 41 en Dit in Catijf bij Religie, r. 24) duiden daarop. Zie voor een samenhangende bespreking van de kopij der ‘printen’ de p. 503-511. |
Ot |
Otia 1625, ‘Lib. v. Characteres. Dat zijn Printen’, D2r-D3r, p. 27-29. |
Ot-e |
Errata achter in Ot. |
| |
| |
K1 |
Koren-bloemen 1658, ‘Derde boeck. Zede-printen Ende Stede-stemmen’, P2r-P3r, p. 123-125. |
K2 |
Koren-bloemen 1672, ‘Derde boeck. Zede-printen Ende Stede-stemmen’, Q2r-Q3r, p. 123-125. |
| |
Datering
Huygens dateerde H: 6a. Septembris 1623.
| |
Varianten
1 |
Ha |
Hij is een Makelaer in |
|
Goddelijcke |
waren, |
|
|
b |
[ |
] |
{Goddelijcke} |
[ |
] |
|
b |
[ |
] |
{ongesiene} |
[ |
] |
|
H-Ot |
[ |
] |
ongesiene |
[ |
] |
2 |
H |
Die |
|
ooghe |
noijt en |
|
sagh, |
in 'therte noijt en waren; |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
oore |
[ |
] |
hoord', |
[ |
] |
4 |
Ha |
Een |
|
Christelijck Leuijt; |
een' |
|
*Broeder-gits* |
in't |
|
woudt; |
|
|
b |
[ |
|
] |
handgeleid' |
[ |
|
] |
|
H-Ot |
[ |
] |
Christelick Levijt; |
[ |
|
] |
woud; |
|
|
Ot |
[ |
|
] |
hand-geleid' |
[ |
|
] |
|
5 |
H |
Een' Trommel van genaed; een Afgesant van bouen; |
6 |
H |
Een Wachter opde poort: een stoot-steen inde Houen; |
7 |
H |
Een segger met gesagh; een Visscher |
|
mette |
mond; |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
met den |
[ |
] |
10 |
H |
Een <e>>Engel in gebeent; een Voor-hooft aller Tolcken; |
11 |
Ha |
Een |
|
waker |
daermen ronckt; een |
|
scheijder |
daermen schermt; |
|
|
b |
[ |
] |
wecker |
[ |
|
] |
|
H-Ot |
[ |
|
] |
scheider |
[ |
] |
12 |
H |
Een |
|
dreijgher |
daermen lacht; een trooster daermen |
|
kermt; |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
dreigher |
[ |
|
] |
|
Ot |
[ |
|
] |
kermt. |
|
13 |
H |
De |
|
blommen |
van |
|
sijn tael sijn waerheijts bloote leden. |
|
|
H-Ot |
+ |
[ |
|
] |
sijn' [tael] zijn waerheits [bloote] leden; |
|
|
Ot |
[ |
] |
bloemen |
[ |
|
] |
14 |
H |
Sijn <*x*>>Groote Meesters will is 'tslot van |
|
all sijn reden. |
|
H-Ot |
[ |
] |
all' sijn' reden; |
| |
| |
14 |
|
[marge] |
|
H |
[ontbreekt] |
|
H-Ot |
Rom. 9.19.20. |
15 |
H |
Onraed van woorden-keur beswaert |
|
sijn |
uijtspraeck |
|
niet, |
|
|
Ot |
[ |
] |
sijn' |
[ |
|
] |
|
K1 |
[ |
|
] |
niet; |
|
16 |
H |
Wel spreken |
is 'tbestell van <d>>Die hem spreken hiet, |
|
|
K1 |
Wel-spreken |
[ |
] |
17 |
H |
En altijd spreeckt hij wel die boden-brood komt |
|
halen; |
|
K1 |
[ |
] |
haelen: |
18 |
H |
Maer |
|
garen |
laken wij de lakers onser qualen; |
|
|
K1 |
[ |
] |
geerne |
[ |
] |
19 |
H |
Die stormen staet hij uijt, en |
|
menigh |
bitsen tand, |
|
|
Ot |
[ |
] |
menigh' |
[ |
] |
20 |
H |
En menigh schudde-muts van |
|
menigh |
onuerstand; |
|
|
Ot |
[ |
] |
menigh' |
[ |
] |
|
K1 |
[ |
|
] onverstand. |
|
|
K2 |
Een*[ |
|
] |
21 |
H |
'Tverleckerend' |
voll-op van |
|
troetelende |
leughen, |
|
|
Ot |
[ |
|
] |
troetelende' |
[ |
] |
|
K2 |
't Verleckerend |
[ |
|
] |
24 |
H |
Religie |
'tonderscheid des menschens vande beest, |
|
|
H-Ot |
Religie |
[ |
] |
|
K1 |
Gods-dienstigheid 't verschil [des |
] |
|
K2 |
Gods-dienstigheit, [ |
] |
25 |
Ha |
Niet redens gaev' alleen, |
|
sijn' |
boecken |
|
sijn |
de bladen |
|
|
b |
[ |
] |
Sijn' |
[ |
] |
zijn |
[ |
] |
26 |
Ha |
Van |
|
'theilige |
verbond; de fackel sijner paden |
|
|
b |
[ |
] |
{'theilige} |
[ |
] |
|
b |
[ |
] |
{'tdubbele} |
[ |
] |
|
H-Ot |
[ |
] |
'tdubbele |
[ |
] |
26 |
|
[marge] |
|
H |
[ontbreekt] |
|
H-Ot |
Psal. 1<o>>19.105. [← marge bij r. 30] |
27 |
H |
Ontsteeckt hij aen dat |
|
licht; |
|
die troostelicke <f>>brand |
|
|
Ot |
[ |
] |
licht, |
|
[ |
|
] |
|
K1 |
[ |
|
] |
dien troostelicken |
[ |
] |
28 |
H |
Begaeft, beroert, |
|
beleijdt, sijn |
tong, sijn hert, |
|
sijn |
hand; |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
beleidt, sijn' |
[ |
] |
sijn' |
[ |
] |
| |
| |
29 |
H |
Het |
|
veijnsen |
waer hem konst; het recht gaen heet hij loosheit; |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
veinsen |
[ |
] |
29 |
|
[marge] |
|
H |
[ontbreekt] |
|
H-Ot |
1. Petr. 2.1. |
30 |
H |
Des |
werelts wijsheit, |
|
spel; |
|
haer schoonste deughden |
|
boosheit, |
|
|
H-Ot |
De |
[ |
] |
jock; |
|
[ |
|
] |
|
Ot |
[ |
|
] |
haer'[ |
] |
boosheid; |
|
|
K1 |
[ |
|
] |
boosheid, |
|
30 |
|
[marge] |
|
H |
[ontbreekt] |
|
H-Ota |
Psal. 119.105. [← marge bij r. 26] |
|
b |
1. Cor. 1.20. |
31 |
H |
Haer |
soetste reucken, roock; |
|
haer |
dierste peerlen snott; |
|
|
Ot |
Haer' |
[ |
] |
haer' |
[ |
] |
32 |
Ha |
En alle |
|
*xxxxx xxxx xx xx* Godt. |
|
|
b |
En alle |
|
vreucht |
verdriet van elders als van God. |
|
|
H-ot |
[ |
] |
vreughd |
[ |
] |
33 |
H |
Gedwongen ootmoets pracht is in hem niet te lesen; |
|
|
H-Ot |
+ [ |
] |
34 |
Ha |
Sijn oog is nederigh, |
|
sijn |
|
hart |
gelijckt sijn wesen, |
|
|
b |
[ |
|
] |
Ziel |
[ |
] |
|
Ot |
[ |
] |
sijn' |
|
[ |
|
] |
35 |
H |
Dat |
|
defticheijt |
bedaert soo verr beleeftheijt lijdt; |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
defticheit |
[ |
] |
37 |
H |
Sijn |
kercken |
|
sijn |
soo |
|
veel' |
als huijsen van |
|
ellende, |
|
|
H-Ot |
Sijn' |
[ |
] |
zijn |
[ |
|
] |
|
K1 |
[ |
|
] |
veel |
[ |
] |
ellende; |
|
40 |
Ha |
En plaestert |
|
schrickeloos |
de |
|
grouwlen |
die hij |
|
siet; |
|
|
b |
[ |
] |
grouwel-loos |
[ |
|
] |
|
Ot |
[ |
|
] |
grouw'len |
[ |
] |
siet. |
|
41 |
H |
Bekommering van staet, wat Princen doen en |
|
laten |
|
|
H-Ot |
+ [ |
|
] |
|
K1 |
[ |
] |
laeten, |
43 |
H |
Ontmoet hem |
|
onuerhoeds; |
hij guntse niet een oor; |
|
|
K1 |
[ |
] |
overhoeds;* |
[ |
] |
45 |
H |
En daer hij 'tlos |
|
beleijt |
der |
|
Coninghen |
siet hellen |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
beleid |
[ |
] |
Koninghen |
[ |
] |
| |
| |
46 |
H |
Tot Godsdiensts ondergang en |
|
Waerheijt |
achterstellen, |
|
|
H-Ot |
[ |
] |
Waerheits |
[ |
] |
47 |
H |
Daer roept hij brand, verraed, en, |
|
Vorsten |
belght |
u niet, |
|
|
Ot |
[ |
] |
Vorsten en* |
[ |
|
] |
|
Ot-e |
[ |
] |
Vorsten belght |
[ |
] |
|
K1 |
[ |
] |
Vorsten,[ |
|
] |
48 |
H |
Ick buijghe voor |
|
een |
Wett van Hooger hands |
|
gebied; |
|
|
Ot |
[ |
|
] |
gebied. |
|
|
K1 |
[ |
] |
een' |
[ |
|
] |
48 |
|
[marge] |
|
H |
[ontbreekt] |
|
H-Ot |
Act. 4.19.5.29. |
49 |
H |
Geschillen, 'twilde vier van all te heete |
|
herten |
|
H-Ot |
[ |
] |
herten, |
49 |
|
[marge] |
|
|
H |
[ontbreekt] |
|
|
H-Ot |
Tit. 3.8.9.10. Tim. 6.3.4. |
|
Ot |
[ |
] 2. [4.] |
53 |
H |
<C>>Komt |
|
d'een |
van |
|
d'ander |
hand nootsakelick te |
|
scheiden |
|
|
Ot |
|
[ |
|
] |
scheiden, |
|
|
K1 |
|
[ |
] |
d'een' |
[ |
] |
d'ander' |
[ |
|
] |
57 |
H |
Groot Herder |
|
Israëls, |
laet dijn' verkoren kudden |
|
|
Ot |
[ |
] |
Israëls |
[ |
] |
|
K1 |
[ |
] |
Israëls, |
[ |
] |
58 |
H |
De vruchten dijns Verbonds van sulcke tacken |
|
schudden, |
|
K1 |
[ |
] |
schudden; |
59 |
H |
Sendt knechten inden Oogst van |
|
dese' |
en |
|
beter |
|
stoff |
|
|
Ot |
[ |
] |
des' |
[ |
|
] |
stof, |
|
|
K1 |
[ |
|
] |
beter' |
[ |
] |
60 |
Ha |
Ons wel-zijn hangter aen, en |
|
daer |
aen |
|
dijnen |
loff. |
|
|
b |
[ |
|
] |
dijne |
[ |
] |
|
K1 |
[ |
|
] |
hangt |
dijn |
[loff.] |
|
K2 |
[ |
] |
sijns* naems eigen |
lof. |
|
|
[ondertekening en datering] |
|
|
H |
Constanter. Hag. 6a. Septembris 1623. |
|
|
H-Ot |
< |
|
> |
|
|
-
eindnoot3
- Vgl.: de annotatie in Zes Zedeprinten, p. 23-25. Ik vat het woord ‘onraed’ met Eymael (1891, p. 59) op als ‘last’.
-
eindnoot4
- Zie Leeman en Braet 1987, hoofdstuk 6.4.
|