met de ogen 'n ideaal te zoeken, durft geen vrouw 't ideaal dat ze over 'n paar minuten nóóit meer ziet, te beglimlachen...
Ze zouden de reputatie van welgezien burger bederven... Ze weten mekaar's naam, mekaar's positie, mekaar's verhoudingen...
Maar in de millioenen-menigte van Berlijn, elkaar voorbijgaand, zoals Beatrice Haraden 't zei, meneer - elkaar voorbijgaand zoals schepen in de donkere nacht met enkel 'n licht in de verte - durft 'n vrouw, 'n fatsoenlijk vrouw, door 't kijken van 'r ogen te tonen, dat ze 't ideaal nog niet heeft gevonden - en 'r glimlach zegt aan 'n zwijgend, onbekend vriend dat ze ongelukkig is.
In Berlijn, vreemdeling, is 't kijken van 'n vrouw, 't aarzelend even lachen van 'n vrouw - geen driestheid, geen bedrog, geen zoeken van 'n oneervolle relatie - in Berlijn loopt 't ideaal voor ieder die ogen heeft, als 'n bedelaar, als 'n smekeling rond, geeft 't verdriet soms 'n onhoorbare schreeuw, klaagt de ziel van 'n vrouw, gromt die van 'n gewond man zónder 'n klank - in Berlijn verraadt 't innerlijk leven zich door 't ontmoeten van vier ogen, door 't vluchtig lachen van 'n paar lippen.
Als 'k in 'n tram zit, vreemdeling, en 'n andere tram passeert, kijk 'k soms in twee ogen - één, twee seconden, misschien langer, misschien korter - en 'k neem iets van 't goddelijkst ideaal mee naar huis.
Als 'k 'n theater bezoek, zie 'k door m'n binocle 'n vrouw en die ziet mij op 'n afstand - en in de pauze flaneren we mekaar voorbij, kort, vluchtig, twee paar ogen die mekander één ondeelbaar moment van de eeuwigheid herkennen - en voorbij...
Soms, in 'n station van de Ring- of Hochbahn, blijft je trein tien, twintig tellen over 'n anderen trein staan, kijk je in ogen, zie je 'n lach - even later rommelt je coupé de duisternis van de baan in...
Soms, voor 't raam van je woning soezend, let je ogen op,