Spanje, door Napoleon voltooid. De vrijheid van de vijandige rijken, vorsten en partijen, wordt door de imperialist gezien als vrijheid om het eigenbelang door te zetten.
Uiteraard denken de tegenstanders daar veelal anders over, en ook als zij verloren hebben zullen zij dreigen in opstand te komen om de hun ontnomen privileges niet te hoeven missen. Voor hen heeft de vrijheid een andere klank. De vrijheidszin wordt een ideaal, waarvoor men zich zelfs opofferingen getroost. Liever dood dan slaaf riepen de Vrije Friezen, toen zij dreigden onder het gezag van een heer te komen die een einde zou maken aan hun bendewezen; of liever armoedig dan onder een corrupt regime. Die roep om vrijheid zal gemakkelijker weerklank vinden naarmate de rechterrol die de overwinnaar opeist gemakkelijker verworpen wordt, en dat gebeurt vanzelf als de rechter als vreemde het recht van bemoeienis kan worden ontzegd. Wie vrijheid wil verdedigen zal de rechter wraken door hem zo vreemd mogelijk voor te stellen: hij komt van ver, heeft een andere huidkleur, is van een ander ras of etnische groep, of hij laat door kleding en gedrag zien dat hij niet een van ons is; hij hoort tot een andere klasse. Kolonialisme is in de eerste plaats vernederend. De vrijheidsstrijder zal dan, als tegenpleiter, het eigenbelang, de uitbuiting, van degenen die zich als rechter opwierpen, ontmaskeren. Met die leuzen werd het proces van dekolonisatie in recente jaren begeleid. De imperialist merkt dan op dat de vrijheidsstrijders niet zozeer rechter als wel zelf heerser willen worden, want elke heerser is rechter en niet omgekeerd is elke rechter heerser. Hij smaalt dan op het eigenbelang van de opkomende elite. Dat verwijt klinkt ook uit de mond van rivaliserende bevrijdingsbewegingen, die dus vinden dat de kolonisatie niet meer dan een wisseling van heersende elites heeft opgeleverd.
Ik leg zo de nadruk op verre koloniën, om te laten zien dat de grenzen bij uitstek relatief zijn. Waar begint het Romeins kolonialisme: bij de eerste uitbreiding buiten de stad, bij de eenmaking van Italië, of pas bij de verovering van Gallië en Spanje? Hoe komt het dat de bisschop van Utrecht nu niet meer ten strijde trekt tegen de hertog van Gelre en de graaf van Holland?
Een politiek die ernaar streeft de bevolking de imperialistische rechtsorde te laten aanvaarden zal erop gericht moeten zijn de bevolking ervan te overtuigen dat de rechterrol die de overheid op zich neemt, niet door een vreemde wordt bezet. Daarvoor moet de eenheid onder de burgers worden bevorderd door hun zo veel mogelijk