een man, wreetheyt, in die Vrouwen, ydelheyt ende begeerlijcheyt des wraecx Het comt oock wel dat de natuer geneycht is tot eenige cranchz des herten en de ooc begaeft is met eenige deugt. Als die sommige is geneycht tot wellusticheyt nochtans en is hy nz toornich noch hatich. Sommighe zijn ghesteldt tot reynicheydt, ende sy zijn hooveerdich ende toornigh. Daer zijn oock die met ghewoonlijcke ingeboren sonden becommert sijn als met diefte, met dootslaen oft diergelijcke. Dese moeten sy met alle haer macht tegenstaen. Noch sijn daer sommighe begeerten, die also na ende ghelijck die deugden sijn datmen die niet onderscheyden en can, of sy uyter natueren comen, oft uyt de redelijckheyt. Dese sijn lichtelijck te corrigeren, ende tot de deucht te brenghen. By ghelijckenisse: isser yemant die geneycht is tot toornicheyt, staet hy dat weder so sal hy stercker, vrolicker ende vryer sijn. Sommighe sijn gierich, maer laten sy die reden in hen comen, soo sullen sy milder sijn. Die cleynmoedich is die sal stantastich sijn: Die droevich is die sal strenghe worden, die onbequaem is, sal manierlijck worden. Ende soo van alle andere begheerten onses herten. Met dese manier moeten wy oock schouwen dat wy niet en bedecken de sonden des natuers, met den naem des deughts. Ghelijc droevicheyt te hieten bequaemheydt der manieren, bitterheyt te wesen strengicheyt, haet te wesen rechtveerdichz onnut spreken te wesen boerticheydt pluymstrijcken te wesen een mede warichz. Waerom dattet een eenighe wegh is tot de salicheydt dat ghy u selven kent. Voort dat ghy alle dinck doet niet na u begeerten maer na dat oordeel des redelicheyts. Ende gy moet neerstich toesien dat gy de reden anders niet en laet ghevoelen (dan die godlick ende eerlijck zijn, Daer mach niemant seggen: Het is sware dat hy ghebiet. Wie seyt daer tegen. Want Platonis by sprake is, dat dingen die schoon zijn die zijn swaerlijcken te vercrijghen. Daer en is gheen dinc stercker, dan die hem selven verwint ende gheen meerder loon dan die salicheyt.
Hieronimus seyt: Geen dinck en is saligher dan een Christen mensche, die dat rijck der Hemelen beloeft wordt. Gheen swaerder arbeyt dan altijt perijckel te lijden van dat leven te verliesen. Gheen dinc staet stercker, dan die de duyvel verwint. Daer en is niet crancker, dan verwonnen te worden vanden vleesch. Ist sake dat ghy u eyghen macht overdenckt, so en isser geen dinc swaerder, dan u vleesche onderdanich te maken den geest. Maer ist sake dat gy God uwen hulper aensiet so en isser geen dinc lichter. Nu, wilt met een groote moet aen nemen een opsedt van een perfect ende volmaect leven, ende dat aennemende so dwinget u selven daer toe. Daer en is geen dinc also groot, dat een menschelijcke ghemoet hem selven ghebiet, of hy en volbrenghet. Het is een groot deel des rechten Christen levens, willen te wesen met gantscher ende volcomelicker herten een Christen mensche. Int aengaen schijntet oft onmogelijc waer, maer voortgaende wordt dat sachter, doende lichter, wt de gewoonte wort dat genoechelic. Het is waer dat Ysidorius seyt, dat de wech der deughden is met den eersten scherp, maer eer dat gy nauwelic gecomen sijt tot dat hoochste so verwacht u de alder edelste vryheyt. Daer en is gheen ghedierte so wreet of ten wort getemmet door den mensche, waerom en soudet gheen manier wesen om te bedwingen den moet die alle dinc be-