Semiet of den Mongool. Het element der oorspronkelijkheid, op de strikt individuele vrijheid gebaseerd, zou zich dan verplaatsen naar een andere, men meent: dieper liggende grondslag van biologische of ‘soort’-biologische aard. Ook de meest individuele oorspronkelijkheid zou dan niet anders zijn dan het product ener collectieve voorbeschikking. Het individu kán zich volgens deze zienswijze niet onttrekken aan de doem der soort. Zelfs in zijn eventuele opstandigheid tegen de stijl der soort is dit individu nog altijd soortgemeen. Nietzsche, die de Duitsers uitscheldt, is, volgens deze opvatting, altijd nog meer Duitser dan de jood, die op het slagveld voor hen sterft. De gemeenschap stelt de wet van de cultuur, de mens voert haar uit.
Zoveel is er juist in deze zienswijze, als de redelijke traditie een bindkracht der gemeenschap is. De mens, wiens handelingen bepaald zouden zijn door het milieu, is echter de afstammeling van den mens, die dit milieu bepaalde, en het kan niet anders, of in beginsel bezit hij dezelfde vrijheid. Iedere rasgenoot is stamvader, in aanleg. Vandaar, dat de traditie, noodzakelijk voortzetster der oorspronkelijkheid, nooit haar veroorzaakster kan zijn. Slechts in zoverre zij rationeel is, vervolmaakt zij wat zij overlevert.
Van de andere kant is het duidelijk, dat de cultuurscheppende daad, niet opgevangen door de traditie, d.w.z. zonder weerklank in de gemeenschap, telkens van voren af aan zou gesteld moeten worden en dat iedere ploeger zou ploegen, alsof er nooit geploegd ware, iedere dichter dichten, alsof er geen poëzie bestond. De ervaring leert, dat zulke volstrekte originaliteit van het geheel onzer cultuurscheppende handelingen niet voorkomt, noch ook wenselijk zou zijn. Een absoluut individualisme, dat niets zou danken aan de gemeenschap, vermoordde de cultuur even zeker als een absoluut collectivisme, dat de redelijke traditie zou herleiden tot een verstarrende haerediteit.
De gemeenschap, zelf cultuurproduct, is draagster van de cultuur door middel van de traditie. Ieder oorspronkelijk individu is haar schatplichtig. Zij wordt echter in stand gehouden door de oorspronkelijkheid van ieder individu.
En waarom? Omdat deze menselijke oorspronkelijkheid, zwakke afschaduwing van het scheppingsvermogen der godheid, een vlucht is uit de eenzaamheid. Iedere vorm van natuurbedwang