te hebben, maer sonderlinge geen beweeginge. Als men haer in't particulier ofte generael bestraft over eenige boosheeden die sy doen, ofte spreecken, om redenen dat den Godt die in den Hemel is, hem daer over vertorent, is haer gemeene antwoort: wy kennen die Godt niet, wy hebben hem noyt ghesien, weten niet wie of waer hy is, en soo ghy-lieden hem kendt en vreest ghelijck ghy seght, hoe komt dan datter so veel Hoeren, Dieven, Dronckaerts en andere quadtdoenders onder u lieden zijn, alsser somtijts gevonden worden, gewis dien Godt sal u daer swaerlijck over straffen, dewijle hy u daer van gewaerschouwt heeft, ons heeft hy dat niet ghedaen, wy weten daer niet van, en verdienen daerom sulcke straffen niet, seer selden begeven sy haer tot onse Religie, oock zijnder noch noyt eenige sonderlinge Politijcque middelen aengewendt, of by der handt genomen om haer daer toe te brenghen, als de Kinderen jonck zijn werdense wel van eenige van d'onse om daer van gedient te zijn in Huys ghenomen, en so wel naer tijts gelegentheydt in de Religie ten luchsten over onderricht, maer als sy Vrijsters ofte Ionghmans beginnen te worden ende onder de Wilden weder beginnen te verkeeren, vergetense licht, dat sy van te vooren niet grondich gheweten hebben, en gaen weder de wilde gangen en manieren naer, de Iesuyten in Canada hebben daer moeyte om gedaen, en veele van de hare tot de Roomsche Religie ghebracht, maer door dien sy den innerlijcken smaeck van de selve niet hebben, ofte recht inde fondamenten onderwesen zijn, en alleenlick op de schorsse sien vervallen sy weder licht en spotten daer mede, gelijck gebeurde in den Iare 1639. dat seecker Koopman noch tegenwoordigh onder ons woonachtig, daer omtrendt quam handelen, en met seecker Oversten der Wilden die goet Francoys sprack, dat den Koopman mede heel wel verstondt, in discours over den Gods-dienst rakende, naer datter een glas Wijns vijf of ses in den Mensch was, seyde: Ick was selfs van u lieden so verre in de Religie onderwesen, dat ick onder de Wilden dickwijls Mis dede, nu gebeurdent eens dat de plaets daer het Altaer in stont, by ongeval in brandt geraeckten, het volck schoot datelijck vaerdigh op om den brandt te lesschen, maer ik verbrodde het, seggende: den Godt die daer staet is almachtigh ende sal het vier wel van selfs datelijck uyt doen gaen, soo wachten wy dan alle met aendacht, maer het vier gingh allengskens voort, tot het alles verteert was, met selfs uwen almachtigen Godt, met alle de moye dingen die by hem waren t'sedert dien tijdt, hebbe ick noyt van die Religie oyt meer gehouden, maer achte de Son en de Maen veel meer en beter als alle u lieden Goden, want die verwarmen de Aerde ende doen de Vruchten wassen, daer u lieden God zijn selven voor het vier niet bevrijden kan, daer in het geheele Landt kenne icker niet meer als een enigh persoon die fraey vande Religie is, het staet oock niet te verwachten dat so langh men het dusdanigh laet heenen sloeren, veele der selve met kennisse tot de Religie sullen gebracht worden, de publijcke handt moste daer aen gehouden worden, en men moste haer jeucht in goede Schoolen, ten dien eynde daer te Lande ter gelegener plaetsen op rechten, laten leeren onse Spraeck-lessen schrijven, en in't fondament vande Christelijcke Religie, wel ende grondich onderwijsen laten, soo dat sy metter tijdt malkanderen voort kosten en mochten leeren, en daer vermaeck en lust in scheppen, het soude wel wat veel moeyten en voeten op de Aerde hebben, maer evenwel sonder dit middel sal