PeHa-suite III
Smulcusjes: Eten in de mensa / Plein '44 / De zonde / Liefde voor jazz / Orakeltaal / De grote moeder / Ziezo
- Bo van de Graaf
‘P.H. heb ik nooit (bewust) ontmoet. Waarschijnlijk was hij wel aanwezig bij een van de vele jazz- en popconcerten die ik ook al bezocht. Ik hoorde over hem als zijnde een querulant en dit soort mensen inspireren mij. Analoog aan de vaak chaotische uitvoeringen waarbij Pé zijn poëzie verbond met geïmproviseerde muziek werkte ik aan een compositie waarbij het verrassingsmoment ook voor de uitvoerende musici hoog is: men kent slechts zijn eigen partij en wat de anderen spelen horen ze pas bij de uitvoering. Als uitgangspunt gebruik ik teksten van en over Pé die te horen zijn tijdens de uitvoering van Smulcusjes.’
Bo van de Graaf (Nijmegen, 1957) begon midden jaren zeventig op muzikale manier invulling te geven aan ‘orde brengen in de chaos’ en ‘chaos brengen in de orde’. Als beginnend saxofonist richtte hij groepen op waarmee hij steeds op andere eigenzinnige manieren werkte aan improvisatie en compositie, zoals het Neptet of Bo's Art Trio. Veleren later zijn deze uitgangspunten nog steeds actueel. Zijn jazz- en filmmuziekensemble I Compani vormt al 33 jaar een rode draad door zijn muzikale ontwikkeling.