Zedekunst dat is wellevenskunste
(1942)–D.V. Coornhert– Auteursrecht onbekendElfste hoofdstuck
| |
[pagina 272]
| |
onghaerne, ende hebben gheen vyanden, maar veel vrienden (koken vrienden) na 'tlatynsche spreeckwoord: Dat weldaad vrienden, verghaart,
Daar waarheyd vyandschap baart.
5. Het bevint zich dan oock inder daad, dat meest alle d'andere dueghden voor den dueghdlycken luyden zorghlyckaant. zyn, maar dat de mildheyd voor den milden veyligh is onder de meeste menighte der menschen, overmidsaant. der zelver quaadheyd. 6. Want de mildheyd is eenrehande rechtvaardicheyd die eyghen have anderen schenckt tot ander luyder nut of lust. Het is, zegghe ick, een gherechticheyd, welx lust is ander luyden met raad of met daad om niet te helpen. Men zoud oock moghen noemen een vryghevighe wille, haar verblijende als zy iemanden ghoed doet, dienstlyck of nut is. Des mildheyds moeder is liefde, ende haar zuster is die ghoeddadighe bermherticheyd. 7. Dat ick hier de mildheyd noeme rechtvaardicheyd, heeft twee oorzaken. D'een is de wet der naturen. Die is in alle redelyck mensche ende die is een born van alle menschelycke rechtvaardicheyd ende wetten. Deze ghebied elcken eenen anderen te doen zo hy wilde dat andere hem deden; wat mensche, spys, kleed of ander noodurft ghebreck hebbende, en zoude niet wel willen dat een ander die zulx overvloedigh hadde, met zyn overvloet zyn ghebreck stopte? 8. Dit doet de mildheyd inden milden. Want deze, ziende iemanden noodlyck behoeven 'tghene by hem overvloedigh is, den behoeftighen 'tzelve ter noodurft vrolycken metdeylt. Hier inne volbrengt de mildheyd dan der naturen wet ende handelt rechtvaardelyck. 9.Ga naar voetnoot9 In wat mensche zy zulx dickmaal met lusten hanteert, daar wordt een daadvaardicheyd of 'ghewoonte van zulcke milde rechtvaardicheyd inden milden mensche. Zo komt deze dueghd van rechtvaardicheyd in zodanighen mensche die mildelyck den behoeftighen gheeft 'tgheen henluyden toekomt, dat is voetsel ende dexelaant., 'twelck de rycken henluyden schuldigh zyn. Het is immers rechtvaardicheyd | |
[pagina 273]
| |
daar men elck 'tzyne gheeft? Dit doet de barmhertighe mildheyd altyd na vermoghen. Zo is dan de mildheyd rechtvaardicheyd. 10.Ga naar voetnoot10 D'ander oorzake daarom ick zulx zegghe is deze. De ghantse menschelycke nature is een gheheel ding te achten teghen hare deelkens, te weten teghen elck mensch byzondere, ghelyck als de ghantse mensche een gheheel lichaam is teghen 'thoofd, het lyf, d'armen ende benen, ja oock teghen elck der zelver hoofddeelen kleyne deelkens. 11.Ga naar voetnoot§§11, 12 Zo nu an den gheheelen mensche eenigh deel ('twaar dan arm of been of eenigh ander lid) zyn overvloedigh bloed of voetsel zyn naaste lid niet met en deelde int voort uytspreyden, maar dat op hielt in zich, zo dat het zelf grof zwellen ende het naastvolghende lid, als hand of voet, verdorren moste, men zoude immers moeten zegghen dat zulck ghierighaant. lidmaat onrechtvaardelyck handelde teghen hand of voet ende volghens dien oock teghen 'tgheheele lichaam, dat daar door mede quetseaant. zoude moeten lyden. 12. Alzo mede, daar eenigh mensche als een ledeken vande ghantse menschelycke nature zynen naasten ledekens 'tgheen hy t'over heeft onthout ende voor zyn hoofd alleen verdoet, daar acht of tien ander menschen af mochten ghevoedet worden, zalmen dezen niet rechtelycken moeten beschuldighen van onrechtvaardicheyd? Van ghiericheyd? Ja, van openbare diefte inde have zelve hem van Gode verleent om den behoeftighen naaste ledekens zyn overschot met te deylen? 13. Maar die dit doet maackt te vriend niet alleen de armen die dat ontfanghen, maar Gode zelf, diet ons al heeft verleent dat wy hebben. Hier inne worden wy Christenen (godwouts) beschaamt van Heydenen, ja van Tyrannen zelve. 14.Ga naar voetnoot14 Zo leestmen dat d'oude Dionys, Koning van Sicilien, quam in | |
[pagina 274]
| |
zyn zoons kamere, daar zagh hy vele ghouden ende zilveren vaten, die hy zynen zoon hadde ghegheven. Des hy riep: O zoon, in dy en is gheen Konincklyck herte, nadien ick nu zie dattu met gheen dezer ghiften dy van my ghegheven, eenighen vrienden hebste ghemaackt. 15. Lieve, wat zal God zegghen totten hovaardighen rycken luyden, die van Gode alle huer have ende zo vele verghulden ende zilveren vaten ontfanghen hebbende, de zelve niet en besteden tot vullinghe vande ydeleaant. vaatgens der hongherighe armen, om vrienden te maken vande schat des boosheyds? Des boosheyds, zegghe ick, omdat huer boze ondanckbaarheyd die schatten, hem van Gode tot mildheyds oeffeninghe verleent, zo booslyck mesbruycken. 16.Ga naar voetnoot16Ga naar voetnoot16 Anders dede Alexander de groote dan deze jonghe Dionys. Want, ghevraaght zynde waar zyn schatten laghen bewaart, antwoorde: in deze kisten, wyzende op zyn vrienden. Deden Heydenen dat, wat behooren wy Christenen te doen? Of hebben wy minder liefde dan de Heydenen? Of weten wy minder dan de Heydenen wie de eyghenaar is van d'aardsche schatten? 17.Ga naar voetnoot17Ga naar voetnoot17 Wat mensche is eyghenaar vande tydlycke haven? Niemand. God is de eyghenaar, de menschen zyn maar bruyckwaardersaant., lyftochtersaant., ja niet dan Rentmeesters. Dit zietmen daghelyx voor oghen int sterven. Wat dode draaght zyn have met zich int graf? Wat mensche magh met recht zegghen: dit of dat hoort myn? Hier af tuyght het oude rymken wel: | |
[pagina 275]
| |
Het ghoed dat nu ter tyd is myn,
Dat was een anders en zal zyn;
Daar staat niet meer tot myn ghebod
Dan ick verteer en gheef om God.
18.Ga naar voetnoot18 Ist dan gheen onrechtvaardicheyd dat wy onnootelyck, ja onnuttelyck verdoen d'overvloed die den behoeftighen armen eyghentlyck toekomt? Ick weet wel dat luyden in zeer hoghen staten wat meer prachts dan ghemene luyden behoeven, om des grootachtbaarheyds willen, zonder welcke Jan alle man qualyck in dwang ghehouden magh worden. 19. Van deze en handele ick nu hier niet, oock kan hier niemand voor alle menschen wet opstellen dan de liefde zelve in elck mensche. Waar deze inne is, daar moet zy hare mildheyd in baren. Die bestelt dan datmer wat minder verdoet dan na eysch van hueren state, ende wat meer bermherticheyds oeffent tot der behoeftighen bate. 20. Dit doen zy alle die meer vlyts anwenden om Christenen te zyn dan te schynen. Want zonder liefde is niemand een Christen. Waar liefde is, die vast voor een ghast, niet van noodurft, maar van overvloed. Zo maackt de mildheyd datmer willigh d'overvloed ontbeert om den behoeftighen gheen noodurft te laten ontberen. 21. Dat nu deze behulpzame, ghoeddadighe, vriendelycke ende loflycke mildheyd in zo luttel menschen plaatse heeft, komt doort belet van twee hare hoofdvyanden, in den meesten hoop volx ghestadelyck wonende. Dit zyn: mestrouwen Godes, moeder vande ghiericheydaant., met quistghoedinghe, moeder vande armoede. 22. Zo ghants luttel kennisse is byden menschen vande ghoedheyd ende ghetrouheyd des Almoghende Godes, dat zy verde boven hueren schepper den ontrouwen menschen betrouwen. 23. Men neme dat eenigh huysvader zyn dienstbode een nieu kleedt heeft ghegheven om te draghen met spyze om t'eten. Daar komt een naackt, hongherigh mensche bidden. De huysvader beveelt zyn dienstbode dat kleedt met die spyze dezen armen te gheven. Zal die | |
[pagina 276]
| |
bode oock eenighe zwaricheyd maken om zyn meesters bevel te ghehoorzamen, ende dat kleedt metten spyze den armen te gheven? Zal hyt laten te gheven uyt vrezen van zelf spys of kleedt ghebreck te hebben? Men weet wel neen. Waarom dat? Hy betrout zynen heere ontwyfelyck toe dat hy hem terstont weder een ander kleedt met spyzen ghenoegh zal gheven, ende dit noch of zyn heere hem zulx oock met een eenigh woord niet en beloofde. 24.Ga naar voetnoot24 Betrouwen wy Gode oock zo volkomelyck? Gode, zegghe ick, die niet magh bedrieghen? Die al magh dat hy wil? Die al wil doen dat hy belooft? Die den zynen zo vastelyck alle noodurft als een toewerpsel belooft? Wie vreest niet zelf ghebreck te lyden, zo hy na Godes beveel den armen metdeelde, niet huer eyghen noodurft, maar huer overvloet? 25. Dit mestrouwen en moght in ons niet blyven, zo wy God den schepper kenden noch maar zo ghoed ende ghetrouw te wezen als de quade ende ontrouwe menschen zyn. Wat anders maghmen hier zegghen dan dat wy God niet en kennen? Zo komt dan deze onze onmildheyd uyt mestrouwen, ende dat uyt loutere onkunde Godes. 26. Anghaande nu de quistghoedinghe, de twede vyand vande mildheyd, is kennelyck dat veel behoeven oorzake is van luttel gheven. Zo is weder de naaste wegh tot ryckdom te schicken datmen luttel behoeft. 27. De huyshoudinghe is (zomen zeyt) ghoedertieren. Want zy laat haar opt smaalste inne trecken en opt breedste uyt strecken. 28. Zo noeme ick hier quistghoedinghe niet nade ghemeene wyze de doorbrengingheaant., makende datmen haastaant. uyt een zotte ghever een beroyde bedelaar wordt, maar oock mede alle onnodighe, onnutte ende brootdroncken verquistinghe vant gheld, het zy dan an voetsel, dexelaant., huyzinghe, huysraadt of wat het anders magh zyn. 29. Laat ons stellen drie huyshoudinghen, elck zes hondert ghulden jaarlyx innekomen hebbende ende van ghelycken ghetale van menschen wezende, te weten een wysgherighe of Philosophische, een burghersche in een slechteaant., ende een burghersche in een prachtighe stede. | |
[pagina 277]
| |
30.Ga naar voetnoot30Ga naar voetnoot30 D'eerste zal behoeven broot, water ende dexelaant. opt alder slechtsteaant. ende daar met vernoeghenaant.. De tweede (om de veranderingheaant. van opvoedinghe) zal behoeven broot, zuvelaant. ende vleesch met slechtaant. bierken ende daar met te vreden zyn. Maar de derde, hier met niet te vreden zynde, zal daerenboven noch behoeven leckere spyzen ende drancken, dierbare ghewaden, kostelycke juwelen, hovaardighe huysraadt, oock onnodighe schilderijen, tapesserijen ende andere duvelrijen. 31. Zal niet d'eerste boven hare noodurftighe behoeften moghen oplegghenaant., gheven ende ontberen vier of vyfhondert ghulden? De tweede wel twee of drie hondert ghulden? Wat zal de derde moghen oplegghen of uyt deylen? Niet, maar veel eer noch meer schickenaant. te behoeven. 32. Ick en magh (zeyt de weeldighe) met die slechteaant. spyze niet leven zonder kranckaant. worden, want ick bense niet ghewone. Wel an, bruyckt die ghewoonte uwer zwackheyd, doch allenxkens wat minder, zo zal die zwackheyd minderen. Dien afbreck van u weelde gheeft den armen ende huer behoefte zal allenxkens minderen. 33. Ist niet luttel ghenoegh als ghy boven noodurft leeft, dat ghy den armen huer noodurft gheeft? Dat ghy leckere spyzen gheniet ende dat d'armen snood voedzel ontfanghen? 34. Ghy ghaat metten armen een zelven wegh nader dood toe, ghy zyt met weelden overladen, hy is vande noodurft onbeladen; ghy draaght meer dan u nodigh, hy min dan hem nodigh is. Ghy zyt belast, verlicht u zelf ende ontlast u behoeftighe wechghenoot. 35. Maar dat is u meyninghe niet, met een maghe te vullen vernoeghdyaant. niet, noch met een lichaam te kleden en rust ghy niet. Rechtsaant. oft u een lust ware om vele verteerders te behoeven. Dit doet u meer ende meer behoeven, door u groote zeyl op u kleyne schip meer ende meer te vergrooten. 36. Zo dringhet dan zulck veel behoeven deze dwaze huyshouderen | |
[pagina 278]
| |
als slaven vande hovaardighe pracht, zulck huer onnodigh, ja moetwilligh ghebreck te stoppen met woecker, met bedrogh ende met andere quade treeckenaant.. 37. Immers men neme een ryckaard van zes hondert ghulden jaarlyxe innekomsten die, ist schoon niet meer, ten minsten oock zes hondert ghulden 's iaars schicktaant. te verteren, zal deze immermeeraant. eenen stuyver t'over hebben omme door mildheyd anden behoeftighen armen tot boetaant. van huer ghebreck te moghen ontberen? 38. Stelt daar teghen een slechtaant., schamel rentier van hondert ghulden jaarlyxe inkomsten, die jaarlyx maar 'tneghentich ghulden schickt te behoeven, men moet immers kennen dat deze minder hebbere, maar oock minder behoevere, meer anden armen magh ontberen ende gheven dan die voors. meerder hebbende, doch oock meerder behoevende. Wel is van ouds ghezeyt belanghende het mild uyt deylen: Magh vande schamele milde iet,
Van rycke en kostele* luy magh niet.
39.Ga naar voetnoot39/40 Dat zy nu hier ghenoegh vande twee voors. hindernissen des mildheyds. Hier toe kome ick nu weder. Deze heeft hare werckinghe inden dinghen diemen magh ghebruycken ende oock mesbruycken. Zodanigh is de have, 'tgheld of de ryckdomme. 40.Ga naar voetnoot40 Deze en weet niemand recht te ghebruycken dan die rechtvaardighe mildheyd; die maackt dat de milde zyn rechte noodurft daar af neemt ende voorts het overblyfsele uytdeelt an anderen, dat noodigher dan hy behoevende. Want het rechte ghebruyck vande ryckdomme niet en is gheleghen int sparen, bewaren ende vergharen, maar int noodurftigh verteren ende int mild uytdeelen vant overvloedighe. | |
[pagina 279]
| |
41.Ga naar voetnoot41 Hierom voeghet den milden mensche beter te gheven daart nodigh is dan te ontfanghen 'tgheen hem onnodigh is. Zo ist oock meer des dueghds eyghenschap anderen weldaad te bewyzen dan van anderen weldaad te ghenieten. Dit laatste kan elck al te wel, maar weynigh vintmer die 't eerste wel konnen. Daar en is niet ghemeenders dan begheerlycke ontfanghers, maar wat is doch zeltsamer dan recht milde ghevers? O wat loflycker zeghe ist zich van niemanden met weldaad te laten overwinnen. 42.Ga naar voetnoot42Ga naar voetnoot42 Het rechte eynde daar toe de mildheyd is streckende, is der ontfanghers, niet des ghevers nut. Maar voorneemlyck de danckbaarheyd die hy schuldigh is Gode, van wien wyt al ontfanghen hebben ende die zelf van ons niet en ontfangt dan door handen vande rechte armen; zo dat watmen dezen gheeft, hy 'tzelve acht hem zelf ghegheven te wezen. 43.Ga naar voetnoot43 Wie int gheven 't ooghe heeft op roem of vergheldinghe, die gheeft zich zelf, zich zelf wil hy nut zyn, maar niet anderen. Dits anders metten recht milden, die ziet op gheen eer noch loon, maar alleen op den nut vanden ontfanghers. D'eerste zoecken hen zelf, de laatste den ontfanghers, welcker ghebreck zy poghen te verjaghen. D'eerste willen huer zelf, de laatste anderen helpen ende ghoed doen. 44.Ga naar voetnoot44 Zo en gheven d'eerste niet, maar zy woeckeren, zoeckende ghewin, maar de laatste schencken rondelyck zonder eenighe beloninghe te verwachten. Wat zouden zy loon verwachten? Zy ghenietens zelf int gheven. Want de blyde vertroostinghe der armen is henluyder hooghste lust ende vrueghde. | |
[pagina 280]
| |
45. Al ist nu zo dat die rycken meer middelen hebben om met uytgheven van geld huer mildheyd te oeffenen dan die armen, zo moghen deze des niet jeghenstaande huer groote mildheyd zo wel in huer kleyn, als die rycken de huere in huer groot vermoghen hanteren. 46.Ga naar voetnoot46 Want niet inde grootheyd vande ghave, maar inde ghoedwillicheyd vant herte is de mildheyd gheleghen. Die maar eenen ghulden magh ontberen ter noodurft ende de zelve gheeft, die gheeft niet min dan die, moghende duyzent ghulden ontberen, duyzent gheeft. 47.Ga naar voetnoot§47 Dat bleeck anden huysman die, ziende dat alle man den Koning Artaxerxi verscheyden ghiften brachte, zonder iet dat hy schencken mocht te hebben, anden na by legghende riviere liep, 'thol van beyde handen vol waters schepte ende dat met een vrolyck anzichte den Koning quam brenghen, twelck den Koning verblyende beval hy den landman te bedancken met een ghouden beker ende duyzent Darier ghuldens daar inne. 48.Ga naar voetnoot48 Waar met de huysmans schenckghierigheaant. herte bleeck, oock des Konings verstant, dat niet inde waarde vande ghave, maar in des ghevers herte de mildheyd is gheleghen. Zo is by wylen de ghifte van een schamelen Weeukens penninxken zo anghenaam, als het bouwen van groote tempelen der moghenden luyden. 49.Ga naar voetnoot§49Ga naar voetnoot49 Nadien oock de mildheyd is eenrehande rechtvaardicheyd (zo voor is ghezeyt) en maght gheen mildheyd zyn, daarmen gheeft niet | |
[pagina 281]
| |
van 'tzyne, maar van ander luyder have. Want dit waar onrechtvaardicheyd, te weten daarmens door bedrogh, woecker, diefte of anders den eenen beneemt ende den anderen gheeft. Men moet gheen quaad doen op datter ghoed uyt kome. Zo en is dan niemand mild dan die 'tzyne anderen om niet metdeylt. Want mildheyd is wel velen nut, maar oock niemanden schadelyck. 50.Ga naar voetnoot50 Hier uyt komet dat zelden recht milde luyden ryck worden of ryck blyven, want de milde ontfangt zo onghaerne, als hy ghaerne gheeft. Zo ontfangt hy dan zelden ende gheeft dickmaal. Men zondere hier nu uyte zeer rycke rentiers of veel winnende Koopluyden; wat magh daar anders uyt vallen (ten waar God zynen milden ende ghetrouwen Rentmeesteren noch meer ponden onderleyde) dan dat het hoopken daar men altyd af ende nemmermeer toe doet, moet minderen? Ist ghetal der behoeftighen niet oneyndlycken vele? Is daar teghen 'tghetal vande milde ghevers niet weynigh? Doch houde ick datter meer reyne ghevers zyn dan waardighe ontfanghers. 51. Alzo staat hier teghen te anmercken dat rechte mildheyd altyd verzelt is met wyze bescheydenheydaant.. Die gheeft meest daar zy de meeste behoefte ziet. Zy en maackt vande kuysche Aalmisse, haar dochtere, gheen hoere der onwaardighen, maar bestaataant. die anden recht Aalmis-waardighen. Dat is an menschen die niet en hebben ende niet en vermoghen te winnen, of die niet ghenoegh en moghen winnen. 52.Ga naar voetnoot§§52, 53 D'eerste zyn menschen die kranckaant. zyn van zieckten of van zware oudheyd of van zwacke jonckheyd. Deze werden meest inden Steden bezorght ende onderhouden in Gasthuysen, in huysen van oude mannen ende vrouwen ende in Weeshuysen. 53. Maar de laatste zyn eerlycke luyden, die gheen eerlyck ghewin en verzuymen, niet smetsenaant. noch sluymenaant., maar nade slechteaant. noo- | |
[pagina 282]
| |
durft teren ende zich dan noch op huer winst niet konnen gheneren. Deze zyn te recht den Aalmis waardigh, om huer schaamte in eeren te houden. 54.Ga naar voetnoot54 Zo en ist niet metten groten hoope der ghezonde, onschameleaant., smetsendeaant. ende oock ghierighe bedelaars. Die zyn alle Aalmisse onwaardigh ende die galeyen ofte ghemeyne wercken recht waardigh, zulx datmen dit verderflycke schuym der behoeftighen af gheschuymt hebbende, zo grooten menighte behoeftighe menschen niet ghevonden en zoude worden als vele wel meynen. 55. Zo behoeftmen dan om recht mild te zyn, een hertelycke lust om den behoeftighen te helpen, een bescheydenaant. omzichticheyd wie meest helpens behoeftigh ende waardigh is, ende vermoghen om helpen. Want wille zonder macht en doet den armen gheen voordeel. 56.Ga naar voetnoot56 Maar want (zo voor ghezeyt is) de schamele even zo wel in zyn kleyn ghiftken, als de moghende in zyn grote zyn mildheyd magh oeffenen, zo vint een recht vryghevigh herte haastaant. wat daar met hy zyne willighe behulpzaamheyd anden armen bewyst. 57. Ghelyck het een konstigh, maar arm beeldsnyder niet an stof en zoude ghebreken om zyn konst inne te toonen, ghemercktaant. hy by ghebreck van Marmersteen wel in potaarde kan laten zien wat hy kan. 58.Ga naar voetnoot58 Oock en toontmen de mildheyd niet alleen int gheven van ghouden of zilveren penninghen, maar oock in lichamelycke dienste, | |
[pagina 283]
| |
in heylzame vertroostinge, in wyze beradinghe ende in waarheyds onderwyzinghe, ja oock int bedelen ende hulpzoecken voor den behoeftighen an luyden die vermoghen te helpen. 59. Door alle zulcke middelen helptmen oock den behoeftighen, elck na 'tghene God in zyn vermoghen heeft ghestelt. Vintmen oock iemand ghezond zynde ende redelyck verstand ghebruyckende zo ghants onnut, dat hy ten minsten in een der voors. stucken an den behoeftighen armen zyn mildheyd niet en zoude moghen bewyzen? Ende dit zy hier met mildelyck ghenoegh vande mildheyd ghezeyt. |
|