Zedekunst dat is wellevenskunste
(1942)–D.V. Coornhert– Auteursrecht onbekend
[pagina 7]
| |
Wellevens kunste
| |
[pagina 8]
| |
eerst gheboren kindeken athemen, zien of beweghen? Niemand. Zo leert men dan het wel leven. Hier toe behoeft redelyckheyd; deze is niet byden dieren, maar byden menschen. Zo is dan het wel leven een menschelyke ende gheen dierlyke kunste of lering. 6. Int wel konnen van deze kunste bestaat de dueghde, int qualyck konnen de zonde. De menschen ende niet de dieren leven dueghdelyck ende zondelyck. Daar om is oock dueghd ende zonde, oock straf ende loon byden menschen, maar gheenssins byden dieren. 7. Want de menschen hebben willekuereaant. om wel of qualyck te leven, zo dat die wel leven, oock hadden moghen qualyck leven ende die qualyck leven, wel leven. Dits verde van 'tghedierte. Dat derft redene ende mitsdien willekuere ende moet daarom, elck int zyne, noodlyck volghen hare angheboren gheneghentheydenaant.. Daarom is oock elck dier in zyner aart ghoed ende onberispelyck. 8. Al gheheel anders ist metten redelycken dieren. Dese hebben mede wel hare angheboren gheneghentheyden, maar zyn daar en boven begaaft met moghelyckheyd om te volghen zo wel haar redene teghen hare gheneghentheyd, als haar gheneghentheyd jeghens reden. 9. Dit zietmen an eenighe blyvende maaghden, an luyden die zich willens dood hongheren, ende an meer andere dierghelyke willighe menschelycke wercken, plataant. strydende teghen d'angheboren gheneghentheyden. Zulx en gheschiedt nemmermeer inden onredelyken dieren. Ende hier uyt komet, dat veler menschen leven quaad, dats zondigh, ende eenigher ghoed, dats dueghdlyck is. 10. Nu ist ghewis, dat alle menschen liever stadelyck zouden leven in lustigheraant. ghenoechten, dat wel leven is, dan in verdrietelycker onghenoechten, dat qualyck leven is. Het blyckt mede dat 'tmeerdeel der menschen qualyck, dats in verdrietigher onghenoechten leven. Dit wel leven ghebreeckt dan niet an haar wille, maar an haar vermoghen ende dit door huer willigh ende schuldich verzuym. 11. Want dit vermoghen hangt (neven d'aangheborene ende natuyrlycke moghelycheyd) ande ware kennisse vande middelen tot wel leven nodigh zynde. Niet anders dan 't vermoghen om wel te lezen hangt an des menschen natuyrlycke begryp ende ande kennisse, oock an 't wel t'zamen voeghen der letteren. 12. Ghelyck nu niemand zonder deze middelen te hebben maght | |
[pagina 9]
| |
heeft om wel te lezen, al hoe ghaarne hy 'tzelve wel zoude konnen, alzo en heeft oock niemand (al wilde hyt oock boven alle dinghen ter wereld ghaarne) maght om wel te leven, zonder te hebben de middelen tot het wel leven van node wezende. 13. Nadien nu blyckt (na 'tspreeckwoord) dat niemand met kunste en werd gheboren, ende daarom oock niet met deze wel levens kunste, zo behoeft daer toe, zal deze inden mensche komen, oeffening ende verzochtheydaant., die beyde in niemand en moghen wezen zonder tyd. 14. Nu en berispt, veel minder straft een verstandig vader zyn een-jarigh kindeken niet, om dat het niet en kan lezen noch schryven, ghemercktaant. hy wel weet dat het noch gheen middel en heeft ghehadt om zulx te konnen; alzo en eyscht hy vant kindeken niet dat boven zyn vermoghen is. 15. Maar kryght het kind zyn jaren, ghebruyck van reden, een onder-wyzende schoolmeester, bevel om te leeren lezen ende schryven, boecken, papier, pen, inckt ende al dat hem tot zulx te leren nodigh is, ende het zich dan moedwilligh begheeft, niet tot het voors. leeren, maar tot spelen ende tuyschenaant. alleenlyck, zo dat hy, een Jongheling gheworden zynde, niet of qualyck kan lezen of schryven, dan eerst is deze Jongheling te recht berispelyck van zynen vader ende strafbaar, om dat hy niet en kan wel lezen ende schryven, twelck in zynre macht was ghestelt om nu wel te konnen. 16.Ga naar voetnoot§16 Zo plantmen een jong rysken, men mest ende besnoeyt dat ende men verwacht de begheerde vruchten t'zynre tyd, zonder dat om zijn vruchteloze jonghe jaren uyt te roeden. Maar ist dat het onvruchtbaar blijft, na dat het wel ghewortelt, dick van stamme, breed van tacken ende bequaam om vruchten te draghen gheworden is, dan eerst werdt zulcke onvruchtbare boom, als onnut ende hinderlyck wezende, omgehouwen ende uyt gheroedet, waar van meer ghezien zal moghen worden hier na. 17.Ga naar voetnoot17 Alzo mede en berispt noch en straft God den eerstgheboren kinderkens niet, om dat zy niet en hebben de kunste van wel leven, al ist schoon dat zy de moghelyckheyd hebben, om door de middelen van redens ghebruyck, oeffening, tyd, onderwys ende opmercken, omme te manne komende, wel te konnen leven. Maar wel straft hy zwaarlyck | |
[pagina 10]
| |
den quaadwillighen, die doort navolghen van hare zotte lusten deze voors. kunste moetwillighlyck te leren verzuymen ende kinderen blyven van honderd jaren. 18.Ga naar voetnoot18 Want ghelyck als de Rechtvaardighe God niet onghestraft en laat den ghenen die alzo door haar eyghen schulde de kunste vant wel leven ontberen, alzo en straft hy oock nemmermeer iemanden die door ghebreck eenigher noodlycker middelen om wel te leven, dat niet en konnen. Het is zo weynigh des Rechtvaardigheyds werck iemanden iet af te eyschen boven vermoghen ende den onschuldighen te straffen, als wel haar werck is elcken 'tgheen hy vermagh af te eyschen ende den schuldighen te straffen. Hier uyt is verspreydt het zeggen eens gheboren zots op zyn doodbedde: Here God, ghy hebt my niet ghegheven, ghy zult my oock niet eyschen. 19. Al waar nu een kunste is ende werdt gheleert, daar is oock een kunstenaar of leermeester, dieze anderen onderwyst, ende daar zyn oock Leerlinghen of jonghers, die zich de kunste laten leren. Of daar dan schoon al vele zyn die de kunst niet wel en leeren ofte en vatenaant., zo moeten daar nochtans oock eenighe zyn, die de kunste zulcxaant. werdt onderwezen, dat zy die zelf oock hantteren konnen, of men moet zeggen datter gheen recht leermeester en is, dieze anderen kan voort leren, of gheen verstandighe leerlinghen, dieze moghen begrypen. 20. Is dit eerste zulcx, dat komt door dien de leermeester zelve de kunste niet recht en kan. Want niemand en kan anderen 'tgheen hen zelf onbekent is, te recht onderwyzen. Wie, zelf niet konnende wel lezen of schryven, vermagh zulcx anderen wel te leren? Is dat niet, te weten: is daar eenigh Leermeester, die deze kunst recht kan, zo most het ghebreck zyn byden leerlinghen, zo dat gheen mensche moghelyck en is deze kunst van wel leven te begrypen, even zo weynigh alst eenigh mensche moghelyck is om wel te leren vlieghen. | |
[pagina 11]
| |
21.Ga naar voetnoot21 Maar dat God zelve een recht leermeester dezer kunsten is, belydt elck; oock ontkent niemand, datter menschen zyn ende gheweest zyn (hoewel zeltzaam) die deze kunste zulcxaant. vanden eenighen ende waren Leermeester gheleert hebben ghehadt, dat zy wel, dats dueghdelyck leven ende gheleeft hebben, ende mitsdien deze kunste te recht konnen ende konden. 22.Ga naar voetnoot22Ga naar voetnoot§22 Behalven dezen oppersten leermeester dezer kunsten vindtmen noch onder meesters of (twelc beter luydet) ghetuyghen. Dit zyn deughdlycke menschen, of der zeluer schriften, of Godes schepzelen zelve. Die alle ghetuyghen heerlyck ende leerlyck vanden waren leermeester Gode ende vant wel leven, alsmenze hoort spreken of preken, alsmenze leest of hoort lezen ende alsmen met aandachtigher verwonderinghe anschout het goddelycke maxel ende de wyze bestieringhe vande Hemelen, vande aarde ende vande zee, elck met zyn ingheweydaant. ende verciering, als sterren, wolcken, haghel, sneeu, dou, ghevoghelt, met de wonderlycke veranderinghe der menichvuldigher ghedierten, gheboomten, kruyderen ende met die ontallycke zeltsaamheyd vander vischen ghedaanten, onder welcke oock zyn in die grote, diepe ende vochtighe woninghen die ontzichlycke, vervaarlycke Walvischen. 23. Doch is hier inne te mercken zodanighen onderscheyd, dat alle die blyven ziende alleenlyck op die ghetuygenissen der voors. ondermeesters, niet verder en moghen gheraken dan tot een beeldelycke kennisse. Die en baardt gheen wezen, gheen lust noch gheen ware | |
[pagina 12]
| |
liefde tot het bekende ghoed inden mensche. Maar dit werdt dan eerst, als 't oghe des ghemoeds door den schepselen alzo opghesteghen zynde, de zelve achter rugge laat beneden zich ende zich streckt opten schepper zelve, gherakende alzo doort middel vande ghetuyghen tot ware kennisse vant betuyghde, dat is door de beelden tot het ware wezen zelve, twelck het opperste ghoed is, dat zy dan naacktelyck anschouwen, waarachtelyck kennen ende krachtelyck lieven. Maar dit en vermach niemand, zo langhe zyn voornemen gheen voorder eynde en heeft dan die schepselen, van welck eynde hier na breder verhaalt zal werden. 24. Zo komt dan die beeldelycke kennisse voort uyt horen zeggen, uyt lezen of uyt anschouwen. Deze magh zyn valsch of warachtigh; maar zo en ist niet mette kennisse, diemen wezentlyck noemt, om 'thebben of om 'tghenieten vande bekende dinghen. Want deze en komt in niemanden dan door ondervinding (vande verholene openbaringhen Godes en handelt men hier niet). Zo zoude yemand, noch noyt honigh ghesmaackt, maar veele van haar zoeticheyd ghelezen of ghehoort hebbende, een beeldelycke, maar dieze gesmaackt heeft, een wezentlycke kennisse vande honigh hebben. 25. De beeldelycke kennisse is den mensche zo hy zelve is, te weten: nut of schadelyck. Nut is zy den mensche, zo hy die recht ghebruyckt. Dit gheschiedt als hy zich begheerlyck haast om vant beelde te komen tot desselfs wezen, dat is tot de dueghde, ja totte ghoedheyd zelf, die God is. Want die is het uyterste eynde, daar toe de beeldelycke kennisse anwyst. Maar hangt iemand an de verbeeldinghe stadelyck, zo werdt zy hem boven allen dinghen schadelyck. 26. Ghemercktaant. de beeldelycke kennisse in zodanighen mensche is ende blyft niet dan een gheschilderde, onwezentlyke ende doode kennisse. Deze en vermagh niet het bekende ghoed te volbrenghen. Want ghelyck byden dooden gheen werckinghen en zyn, zo en is oock by zulcke doode kennisse gheen levende lust noch liefde ten ghoeden, zonder de welcke niet ghoeds noch dueghdelyx en magh ghedaan worden. Is dan het verblyven in zulcke dode kennisse niet hoogh schadelyck? 27. Zeker, waar wetten zyn en weten is watmen behoort te doen, zonder datmens doet, ende daar by noch is het ghewetenaant. dat mens door willigh verzuym niet en vermagh te doen, wat magh daar doch | |
[pagina 13]
| |
anders zyn dan een stadigh onghenoeghen vant ontbeerde ghoed ende daar en boven noch een pynlyck wroeghen om 'thebben vande straf-waardighe schulde? Schadelyck, ja pynlyck is zulck vruchteloos weten, als baarmoeder van een onzaligh ende ellendigh leven. 28. Zo en gaat het niet te wercke byden rechten leerjongheren, want deze komen ten laatsten doort rechte ghebruyck vande voors. ondermeesteren of ghetuyghen inde schole vande eenighe leermeester, Gode. Hem zien, hem horen, hem volghen zy inde lessen die hy zelve doet in hare ghemoeden. Daar onderwyst God zelf met zynen heylighen gheest der wysheyd, daar luystert oock met andachtigher opmerckinghe der leerlinghen ghemoed op de zalichmakende lere. Deze verstaat, bewaart ende beleeft henluyder ghemoed in dadelyckeaant. oeffeninghen. 29. Ende want zulck ghemoed nu niet schoonders noch beters en kent dan deze leeringhe, ja dan de leermeester zelve, zo openbaart zich in zodanighen ghemoed ware liefde tot de leringhe ende totten leeraar zelf. Watmen recht lief heeft, dat doetmen blydelyck ende ghaarne; watmen gaarne doet, dat doetmen dickmaal; watmen dickmaal doet, dat oeffentmen dickmaal ende meest. Ende hier uyt komt dan voort een ghewoonte, die machtich is omme te doen die dueghde, diemen alzo van Gode heeft gheleert. Deze ist dan die als een volmaackt leermeester zodanigher leerlinghen kennisse wyselyck heeft ghebaart ende gheschickt. 30. Dit zyn menschen die vande eenighe ende rechten leermeester Gode gheleert zyn, ende deze alleen konnen daaromme oock te recht deze kunste van wel leven. Zo vele zy hier ghezeyt dat dit een kunste is, oock wat kunste, hoemen die leert ende dat eenighe menschen de zelve kunste warachtelyck konnen. Nu moet ghezeyt worden vande ghedaante der gheenre die daar ghehouden zyn ende vermoghen hebben om dezelve te leren. Dit zyn menschen tot ghebruyck van reden komende. Want daar door te beter verstaan zullen moghen worden die middelen ende die wyze hoe ende waar door men deze kunste best magh leren. |
|