Van de vreemde sonde, schulde, straffe nasporinghe
(1630)–D.V. Coornhert– Auteursrechtvrij
[Folio cccclxxxiiij.v]
| |
Het eerste Boeck.
Dat eerste Capittel.
| |
[Folio cccclxxxiiij.r]
| |
ende voornemen is vergheefs, dus moet ick verwachten tot dat de Heere my buyten alle mijn toe doen verandert ende saligh maeckt. Dat streckt nu tot verachteringhe vander menschen saligheyt.
7. Aengaende die toereeckentlijcke ofte waengherechtigheydt, soo is waerachtigh by u luyden onmoghelijck ghehouden te worden, dat yemant hier ter werelt door Godes ghenade in Christo volcomen rechtvaerdicheydt mach verwerven. Daer teghen leerdy dat alle natuerlijck gheboren menschen, niemandt uytghenomen, door ende om Adams sonde volcomelijck hier onrechtveerdigh zijn geworden. Daer sietmen dan een schandelijcke sake, of van Godes goetheyt of van Godes almoghentheyt. Want seghdy dat Godt sulcks niet en heeft volcomentlijck door Christum willen beteren: waer laetmen die goetheyt Godes? seghdy dan dat Godt wel wil, ende daer by (so ghy seght) dat het in niemanden hier gheschiedt, waer laet ghyGodes almoghentheydt, die dan niet en mach volbrenghen 'tghene hy wil doen? Immers loghenstraft men dus doende groote menighte klare ende uytgedruckte spreucken der H. Schrifturen, opentlijck betuyghende dat Gode sulcks wil ende dat God Al mach doen dat hy wil? deser hebbe ick een goet deel ghestelt in mijn kleyn boecxken vande onderdanigheyt. Die leere en mach immers niet strecken tot grootmakinghe vande eere Godes, die de Heylighe Schrift met anders te leeren loghenstraft. Ende die daer verkleynert die goetheyt ende almoghentheyt Godes. Niet altoos meer en strecket totter menschen voorderinghe ter saligheydt, daer toe sonderlinghe noodigh is by den menschen een gheloovigh vyandtlijck ende volherdigh strijden teghen de sonden totter selver doodinghe ende uytroedinghe toe. Dit wert verslapt, jae het ernstigh bestaen van dien wech ghenomen inden gheenen die dese uwe leere ghelooven, soo ick moet ghelooven oock uyt die schriften Calvini selve ende oock Augustini, waer af d'eerste Ga naar margenoot10 schrijft: Dat diens affectie terstont sal moeten verdwijnen, die op twijffele of op avontuer moet strijden. Wat affectie sal daer dan blijven tot desen strijdt, daermen seydt, ghy en meucht hier den vyandt niet verwinnen? nu moet immers de victorie of verwinninghe vallen ter plaetsen daermen strijdt. Hier na inden Hemel salmen teghen de sonde niet strijden, maer hier. Machmen hier dan niet verwinnen, soo machmen nerghens verwinnen. Sal nu de wanhope aende verwinninghe oock moet maken om te strijden? D'ander namentGa naar margenoot11lijck Augustinus schrijft aldus: wie sal bestaen het goede te doen, die daer hout dat het quade bestaedt, niet in een veranderlijcke wille, maer in een onveranderlijcke nature. Nu houdt ghyluyden des menschen wille van naturen soo quaedt, dat de mensche selve niet altoos en mach doen, tot desselfs veranderinghe. So en sal dan oock niemandt mogen bestaen yet om te doen, tot veranderinghe van dien ende int quade blijven. Dit acht ick dan argherlijcke ende schadelijcke leere voor den menschen te wesen. Want de Heylighe Schrift tuyght dat die rechtvaerdigh is die rechtGa naar margenoot12vaerdigheydt doet, ende dat niet al die seyt Heere Heere, maer doet des Vaders wille, sal ingaen int rijcke Godes.
8. Soo vele nu aengaet u leere vande Predestinatie, en strijdet niet alleen teghen d'eere van Godes rechtvaerdigheydt soo hy gebenedijt ons die heeft gheopenbaert inde H. Schrift: waer na wy moeten oordeelen, ende niet van een ander verborgene rechtvaerdigheydt Godes, die ghyluyden dichtet jegen die gheopenbaerde: daer ghy Godt onwaerachtigh ende in sich strijdich maeckt, als of die ons anders daer af inde H. Schrift leerde, dan sy int verborghen soude zijn, jae oock teghen u eyghen leere self. Want ghyluyden houdt dat Adam alle die gaven hem van Gode inde scheppinge verleent, hem oock waren verleent voor alle sijne afcomste indien hy niet ghesondight en hadde. Onder dese teldyoock het beelde Godes bestaende in rechtveerdigheydt, wijsheyt ende heyligheydt. Bullinger schrijft Dec. iij. Sermo.x. Dat d'eerste mensche niet altoos en ghebrack tot d'alder volcomelijckste volmaecktheydt: sulcks dat oock een blinde mach mercken, dat de mensche gheschapen is, niet ten doode of ter verderffenisse, maer ten leven ende ter voller saligheydt. Seker is Adam daer toe geschapen, waren hem sijne gaven verleent voor alle sijne afcomste indien hy niet en hadde ghesondight, twelck hy hadde moghen laten: hoe ist dan moghelijck om ghelooven dat eenigh mensch ten verdoemenisse (soo ghy leert vande meeste menighten) gheschapen soude wesen? want dan soude moeten volghen dat alle menschen soo wel als Adam, niemande uytghenomen, soo gheschapen ende van Gode ghepredestineert souden zijn gheweest tot sulcken beelde Godes, immers dat sy't alle (hadde Adam niet ghesondight) van Adam aengheerft ende selve oock gheworden souden hebben.
9. Soo moeten ghyluyden naer u Predestinatie hier seggen dat Adam nootsakelijck moeste sondighen, dats onvermijdelijck, ende midtsdien dat Adam niet gesondight en heeft, noch selve noyt vrye wille ende macht en heeft ghehadt om staende te blijven ende niet te sondighen: daer uyt dan oock moeste volghen dat Adam in't eten vanden verboden vruchte niet en heeft ghesondight. Dit suldy niet segghen, maer wel dat Adam soo vrywilligh sondighde dat hy't hadde moghen laten ende staende blijven. Is dit waer, soo hingh dan dese Predestinatie van yemanden ter eeuwigher verdoemenisse onsekerlijck aen Adams doen, die soo hy hadde staende gebleven, dat in sijn vermogen stont, alle menschen niemant uytgenomen het voorschreven beelde Godes gheerft soude hebben van Adam, ende saligh zijn gheworden.
10. Immers in allen ghevalle nadien alle menschen in Adam gheschapen waren tot sulcken beelde Godes voorschreven (so[o] | |
[Folio cccclxxxv.v]
| |
ghyluyden leerdt) twelck onghetwijffelt Godt is: soo moet ghyluyden leeren ende houden, dat Godt het goede heeft geschapen ten verderven. Dat luydt niet eerlijck van Gode noch stichtelijck voor den menschen. Wildy dit achten voor een onsekere collectie, ick moet het voor een gewisse volghreden houden tot dat ghy't anders bewijst. Maer dat wachte ick lancksaem. Want dat sulcx inden gront oock uwer Leeraren meyninghe is, al mijden sy't soo uyt te spreken daer sy moghen: soo heeft het de noot Bezam noch al ghedronghen uyt te spreken met dese clare woorden: De Heere heeft den menGa naar margenoot13sche onrecht ende onnoosel (dit bekenne ick) gheschapen, ende nochtans ten verderven. Doch seyt hy daer by, dat sy niet gewoon en zijn so te spreken. Dats waer. Want dat waer't net ghespreyt voor den ooghen der voghelen. Lieve hoe mach nu yemant gheloovende dese uwe leere vande Predestinatie eenigh goet opset inden Heere maken? soo is sy dan (soo icks noch moet houden) niet tot lof van Gode, verderflijck voor den menschen, ende oock opentlijck teghen de Godlijcke leere inde H. Schrift, soo ick breedt, claerlijck ende vastelijck bewesen hebbe in mijne drye boecxkens vande Toelatinghe Godes by my in druck uytghegeven al Anno 1572. Soo vele hebbe ick hier willen segghen vande leeringen welcker grondt is dese vreemde sonde, ende ga nu voort op desselvens name by den uwen mede gebruyckt. | |
Dat tweede Capittel.
| |
Dat derde Capittel.
| |
[Folio cccclxxxv.r]
| |
dende schrijft hier af tot Hieronimum als folght: Maer alsmen comt op de straffinGa naar margenoot18ghen der kinderkens, werde ick (ghelooft my) met grooter benautheyden bestrickt, ende en vinde gantschelijck niet wat ick sal antwoorden. Conde dan Augustinus self geen reden gheven van sulcken sijnen wreeden vonnisse over die onnoosele schaepkens: soo w[a]st wel vreemdt dat hyse soo vreemdelijck om een vreemde sonde dorste verdoemen: ende dit noch ongheroepen inde bermhertighe Godes vyerschare, uyt sijn goetduncken sonder alle tuyghnisse der heyligher Schrifturen.
4. Ga naar margenoot19Op een ander plaetste bekent noch de selve Augustinus al ditte: Alhoewel ick nu die bewijsredenen van henluyden( die dese vreemde sonde wederspraken) niet en vermach te wederlegghen: soo sie ick nochtans datmen sich moet houden aenden dinghen, die alderclaerlijckste blijcken inde Heylighe Schrifture. Dats van Augustino oock al wat vreemt gheseydt. Want was hier inne die w[a]erheydt over zijn zijde, wat swarigheydt was voor hem in sulck wederlegghen gheleghen? Sijne wedersprekers gheloofden in als, die Heylighe Schrifture. Daer inne was Augustinus hoogh ervaren. Oock ghebrack hem geen conste. Hoe mocht het dan swaer, swijge onmogelijck vallen voor hem[,] d'almogende waerheydt, d'alder claerste blijcken der Heylighe Schrifturen ende groot geleerde constigheydt, oock aensienlijcke authoriteyt, over sijn zijde hebbende, om die ydele loghen, sijnre verachte wedersaken te wederlegghen, te wederstaen ende te beschamen?
5. Ga naar margenoot20Ick lese dat Albertus Piggius schrijft, hoe Augustinus ghedrongen zijnde door die bewijsredenen Pelagij, genoodtsaeckt is gheweest te schrijven gantsch ongheschickte saken, teghen die clare woorden Godes in Ezechiele met eede bevestight, dat de sonde des vaders misdaedt niet en sal draghen. Immers dat Augustinus door cracht des disputations was ghedwonghen, te segghen veele saken, die hy tot andere plaetsen, daer hy sijn meyninghe vrijelijck verclaert, wederomme lo[o]chent. Dese selve Piggius verclaertGa naar margenoot21 opentlijck valsch te wesen, het ghevoelen Augustini, dat Adam door sijn byslapens lust sijn sonde ons allen aengheerft soude hebben: welck segghen Piggij, die Ghereformeerden teghen Augustinum, toestemmen. Iae oock (dat meer is) hyGa naar margenoot22 schrijft dat om dese seer duystere sake by den ouden vryelijck is ghedisputeert, ende dat moghelijck noch van niemande die sekere waerheydt (in desen) ghevonden en is geweest. Uande Erfsonde (schrijft hy)Ga naar margenoot23 en vindtmen voor Augustini tijden noyt eenighe twist inde kercke te zijn gheweest: maer datter deser saken halven een wonderlijcke spaerlijcheyt was hy den Schribenten. Dat, nevens meer desgelijcx, schrijft Piggius, een Catholijck Leeraer, vande groote duysterheydt ende seer twijffelijcke onsekerheydt van dese vreemde sonde.
6. Soo doen mede die Theologiens van Loeven by Ruardum. Die noement een d'alder verwertste questie, jae een die alGa naar margenoot24derduysterste sake. Die seggen uyt Augustino, dat als die besmettinghe deser sonden (te weten die vreemde of Adams sonde) den onwetende, jae onwillighen voor Gode hatelijck maeckt, 'tselve sijne onbegrijpelijcke oordeelen zijn, ende dat die H. Schrift sulcks leerende, meer werdt ghelooft dan verstaen. Die segghen dat AuGa naar margenoot25gustinus hem self niet heel en heeft connen voldoen, soo hy self belijdt in sijnen brief aen Ieronimum. Die segghen dat yemant, die van Gode lief ghehadt is, een hatelijck mensche na der zielen, (overmits die oude sonde) voortbrengt: ende dat wy in een ander sondighende, in ons self persoonlijck sondaren worden: sulcks van gheen verstant en machworden begrepen. Ende die segghen dat daer inne is gheleGa naar margenoot26ghen een groote verholentheydt des gheloofs, 'twelcke het menschelijcke, jae het Enghelsche verstant te boven gaet, oock dat het is een ongrondeerlijck ende streng oordeel Godts: dat door die sonde onser ouderen, wy, niet alleen berooft worden vande goederen,die wy door sijn successie ende voortteelinghe souden ontfanghen hebben (ghewerckt wy daghelijcks inde menschelijcke oordeelen sien gheschieden, dat om des vaders misdaedt, die sonen ende alle heure nacomelinghen, van hare erff[e]nisse berooft worden ende alles den Fisco vervalt sonder dat nochtans die nacomelinghen door haer vaders misdaedt besmet of schuldigh werden) maer wy (segghen wy) en worden niet alleen berooft vande goederen die wy door Adam ontfanghen souden hebben, maer worden oock sijnre boosheyt deelachtigh: sulcks dat sy in ons selve schuldigh en grouwelijck worden voor Gode, door onse vaderlijcke boosheydt in ons ghestort, ende blijvent oock, tot dat wy door't bloedt Christi inden doope worden gewasschen, 'twelck aller schepselen verstande te boven gaet, te weten dat wy in hem (Adam) alleen, niet in ons sondighen, ende nochtans niet in onsen v[a]dere alleen, maer oock in ons selve sondaren worden.
7. Sodanighe niet ontallijcke meer andere derghelijcke bekentenissen vande duysterheydt, onsekerheydt, jae onmoghelijckheydt om deser vreemder sonden leere te verstaen, leestmen veele by Augustinum ende sijnen naecomelinghen, soo ouden als nieuwen. Dit behoort in allen omsichtighen menschen een nadencken te maken wat gheloove men Leeraren, in saken, die sy selve bekennen niet te verstaen, schuldigh is te gheven: sonderlinghen noch nadien over d'ander zijde teghen dese leere groote menichten, maer over dese zijde gheen clare ende vaste ghetuyghenissen der Schrifturen altoos en zijn: maer wert meest die vreemde sonde ghebouwen op onghelijcke gelijckenissen, uyter menschen ongherechtigheydt, ende gheensins uyte Goddelijcke rechtvaerdigheydt ghestolen wesende. Soo men oock hier in dit stuck siet van de verbeurtenisse aen den Heere, waer mede sy noch hem selve niet en moghen vernoeghen. | |
[Folio cccclxxxvj.v]
| |
8. Want of schoon die onrechtvaerdighe menschen uyt ancxten dan sy uyt heur rijck verjaegt mochten worden van heure ondersten, poghen die selve daer af te schricken met sulcken niet min tyrannighen als onrechtvaerdighen straffe vander ouderen misdaedt, op heure ontschuldighe kinderen: soude daer met bewesen zijn dat die rechtvaerdighe ende almoghende Godt, dien niet en mach vreesen uyt sijnen Rijcke verdreven te worden, soo schrickelijcken ende fellen straffe soude doen over den onnooselen kinderen om heurder Ouderen misdaedts willen, ende dat noch opentlijck teghen sijn selfs ghetuyghenisse van sijn rechtvaerdigheydt, uytdruckelijck houdende, dat de sonde des vaders misdaedt niet en sal draghen? Immers dat noch niet simpelijck noch met beroovinghe van gheldt of have, maer van't leven, vande goedtheydt ende vande saligheydt der zielen, ja met toevoeginghe van quaedtheydt ende van eeuwighe verdoemenisse der ontschuldighen zielen? dit luydet soo leelijck van den rechtvaerdighen ende goeden Gode, dat sy't self met haer verstandt niet en connen begrijpen, die sulcks anderen nochtans leeren: ende is daer dy soo gantsch onseker, dat sy't mette ghetuyghenissen der Heyligher Schriftueren niet en connen bewijsen. Mach die goedt is sulcks vanden goeden God gelooven? mach die siende sulcke leydtsluyden volghen? sulcke segghe ick die daer leeren 'tgheen sy self bekennen niet te verstaen?
9. Hier gheefdy my reden om van dit u doen te verwonderen. Seght doch, behaeght u luyden die leere der Catholijcken de side implicita? Ick meyn van 't bewimpelde gheloove 'twelck dinghen gelooft, sonder die te verstaen? ick achte wel dat ghy die soo weynigh ghelooft, als uwe voorneemste Leeraren. Besa schrijft hier af also[o]: Die gheloovighe,Ga naar margenoot27 segghe ick, die niet alleen en ghelooven, maer oock verstaen 'tgheen sy ghelooven, ende bereydt zijn van 'tghene sy ghelooven redene te gheven van henluyder gheloove. EndeGa naar margenoot28 noch daer na: Hy wil niet alleen dat wy eenvuldigh, maer oock wijs zijn: hy wil dat wy kinderen zijn, maer dit in schalckheydt, niet int verstandt: hy wil dat wy ghelooven in sulcker wijsen dat wy verstaen 'tghene wy ghelooven, ende bereydt zijn reden te gheven vande hope die in ons is aen alle die ons daer af vraghen. Volght noch: Ick make onderscheydt tusschen eenvuldigheyt ende onwetenheydt: ende tusschen ootmoedigheydt ende beestelijckheyt: op dat ons dese luyden (die Catholijcken) niet en comen bedrieghen, als sy weder willen oprechten der Sorbonisten leere aengaende het bewimpelde gheloove. Dat alle zijn Besa woorden. Hoort nu oock wat Calvijn daer af schrijft.
10. Ga naar margenoot29Dese Commenterende op Isaiam seydt alsoo: want die verstootende die leere des woordts, een kercke willen oprechten, die timmeren een verckens kot, gheen kercke Godes. Wy sien oock watter is te houden van't bewimpelt gheloove, daer van die Papisten kakelen: die daer willen bedrieghen den menschen, op dat sy sich souden latenbespotten. Ende noch: Hier sietmen watter staet te oordeelen vander Papisten bewimpelt gheGa naar margenoot30 loove. Want botte ende onverstandighe menschen, die nauwelijck van Gode een woordt moghen voortbrenghen, sullen sy houden voor gheloovighen, als sy maer belijden te ghelooven 'tselve dat die moeder, die heyliGa naar margenoot31ghe kercke ghelooft. Ende noch: Voorts, wat vastighey[d]t van betrouwen, ende vrymoedigheydt sal't doch moghen zijn, als die menschen niet en verstaen, 'tghene sy behooren te ghelooven? Nu en is dit monstrum van't bewimpelde gheloof, 'twelck sy (die Catholijcken) in heure herssenen smeden, niet anders dan een gheoorloftheydt, omme te moghen verdolen vanden rechten weghe. Ende elGa naar margenoot32waerts noch: Maer die verzieringhe van't bewimpelde gheloove, en begaeft niet alleenlijck, maer het vermeldt oock gantschelijck het ware gheloove. Sal dat ghelooven zijn, als ghy niet en verstaet, maer alleenlijck dijn ghevoelen ootmoedelijck onderwerpt die kercke? niet in onwetenheyt maer in kennisse bestaet het gheloove.
11. Seght nu ghy Predicanten: houdt ghyluyden dese voorschreven meyninghen der voorschreven uwe twee hooftLeeraren van sulcks blindt, onverstandigh ende bewimpelt gheloove oock voor goet? Ick achte wel ja, ghy houdt oock dese leer vande vreemde sonde (soo ghy die leert) voor noodigh ter saligheydt, soo ick sie inden beghinne van uwen triplijcke te weten int eerste articule. Soo wil u nu van noode zijn Augustinum, die Loevensche Theologienen, ja oock uwen Martyren met andere meer te beschuldighen van qualijck daer aen gheleert te hebben, dat men dese leere vande vreemde sonde niet en mach begrijpen noch verstaen: of dat ghy u selve beschuldight dat ghy hier anderen leert uyt een bewimpelt gheloof, hier af maer in u wesende, ende midtsdien my ende anderen recht gheeft daer inne, dat wy niet vermetelijck en connen toestemmen dese uwe soo duysteren, blinden ende bewimpelden gheloove vande vreemde sonde. | |
Dat vierde Capittel.
| |
[Folio cccclxxxvj.r]
| |
oordeel deser saken van soo veele gheleerde mannen vermoeden, of duysterheydt der saken ofte heurder ooghen. Dit segghen oock (ghenoegh) selve die Theologien van Loeven in Ruardi boecken met dese woorden: Dese questie is die alderGa naar margenoot34verwertste, ende om desselvens swarigheydt zijn daer af soo verscheydene ende (in schijn) soo contrarie sententien der Catholijcke vaderen, niet alleen der Catholijcken, maer oock heurder wedersaken. Dat segghen die Loevensche Theologhienen vande verscheydene opinien. jae contrarien van schijne, in desen. Uande welcke soo henluyder, als henluyder wedersaken, ick hier wil stellen maer een cleyn deelken. Want om alle die steenen deses toorns Bables hier by een te rapen, een groot boeck alleen soude behoeven.
2. Ga naar margenoot35Eerst sien ick by die Catholijcken dese vreemde ofte aengheerfde sonde beschreven te zijn voor een verlies van Adams heyligheydt ende rechtvaerdigheydt, ende een onderwerpinge vanden toorn Godes ende vande straffe des doots, soo der zielen, als des lichaems, alle 'tmenschelijcke gheslachte door Adams overtredinge aengheboren wesende.
3. Ga naar margenoot36Petrus Lombardus seydt dese vreemde sonde te wesen 'tghene, daer door alle menschen uyte begheerlijckheydt ghewonnen wesende, sondaren zijn, 'twelck uyt Adam of uyt sijn onghehoorsaemheydt ghevloten ende voorts ghesproten is in sijne nacomers.
4. Ga naar margenoot37Thomas van Aquinen houdt dese vreemde sonde voor een begheerlijckheyt, die sonde is in 'tkindeken, als wesende een sone Adams, dat is ten aenschou van Adams onghehoorsaemheydt, tot welcke onghehoorsaemheydt in hem selve ende in alle sijne afcomste, dese wederspannigheydt ende bederffenisse der crachten ghevolght is, Ec.
5. Durandus acht dese vreemde sonde formalijck te bestaen in de schultwaerdigheyt van te ontberen die originale rechtvaerdigheydt of onwaerdigheydt van die te hebben. Ga naar margenoot38 Cyprianus seydt dat de doope des gheests inde wedergeboorte sulcx wascht den ghenen welcke die vaderlijcke sonde besmet hadde, dat sy na die afwasschinge daer af gheen spoer altoos, noch dadelijck noch originale smette en laet blijven, Ec.
6. Ga naar margenoot39Wilhelmus Parisiensis leert, dat die begheerlijckheydt of erfsonde (alsoo die int kindeken is) niet eyghentlijck schulde en zy, dat oock het kindeken derhalven niet en is te beschuldighen noch te straffen. Hoe, seydt hy, is yemandt te beschuldighen van 'tghene hy niet en doet,Ga naar margenoot40 nochte ghedaen en heeft? Immers om 'tghene hy sijns onwetens ende onwillens lijdet?
7. Eckius mette sijnen houden te wesenGa naar margenoot41 inde erfsonde een formale (soo spreken sy) schuldigheydt. Ende dat daeromme die schuldigheydt door den doop wech ghenomen zijnde, die begheerlijckheydt eyghentlijck gheen sonde en zy, alsoo sy eerst was, hoewel sy daer inne blijft.
8. Wilhelmus houdt dese vreemde sonde,Ga naar margenoot42 als wesende een verderf vande gantsche nature, voor't aldergrootste quaet, maer seyt daer by dat sy nochtans die minste sonde zy, ja minder dan die aldermiste daghelijcksche of vergheeflijcke sonde.
9. Het Orangiaensche Concilium seyt datGa naar margenoot43 d'erfsonde niet eyghentlijck sonde en is.
10. Albertus Piggius ende AbrosiusGa naar margenoot44 Catharinus verclaren d'erfsonde te wesen 'tghene in allen voortspruyt. Te weten, die sonde Adams, niet als een voortteelder ende genereerder van kinderen, maer als een overtreder ende onghehoorsame des ghebodts in t Paradijs.
11. Melachthon segghende die nieuweGa naar margenoot45 Doctoren al wat afgeweken te zijn vande ouden, verhaelt Hugonis Opinie te zijn, dat d'erfsonde is een onverstandigheydt inden ghemoede ende een onghehoorsaemheydt inde wille.
12. Hier af (schrijft Ruardus) hebben dieGa naar margenoot46 heylighe Doctoren duysterlijck ghesproken, oock is daer af verscheyden ghevoelen by den Scholastijken Doctoren. Vande welcke eenighe wanen d'erfsonde te wesen, een strafwaerdighe schulde overmidts des eersten menschen sonde, dat is een schulde of onderwerpinghe, daer door wy vervallen in tijtlijcke ende eeuwighe straffe, om dese ersten menschen werckelijcke sonde, waer door (soo sy segghen) alle menschen d'eeuwighe doodt schuldigh zijn, ten zy dat sy door die ghenade daer af werden verlost.
13. Melachthon voornoemt selve van deseGa naar margenoot47 vreemde sonde schrijvende, stelt die te zijn een ontbeeringhe vande oorspronckelijcke rechtvaerdigheydt, diemen behoorde te hebben.
14. Luther sijn meester waent die vreemdeGa naar margenoot48 sonde te wesen een habituale begheerlijckheyt, van sich self sonde ende strafwaerdigh wesende, als overspel ende meyneedt, soo dat sy niet en mach wesen sonder Gode te mishaghen, ende hy maecktse schuldigh der eeuwiger verdoemenissen.
15. Daer tegen seyt Swingel dese vreemGa naar margenoot49de sonde te zijn alleenlijck een besmettinghe ende sieckte, maer gheen sonde daer. | |
[Folio cccclxxxvij.v]
| |
schuldt aen is clevende, overmidts die schulde voortcomt uyt het werck des genes die misdaen heeft.
>16. Maer hier teghen strijdt wederommeGa naar margenoot50 Calvinus, wanende dese vreemde sonde te zijn een erffelijcke verkeertheydt ende verderfnisse onser naturen, die ten eersten ons onderwerpt den toorn Godes, ende voorts in ons teelt die wercken die de Schrifture noemt wercken des vleeschs, die hy seydt te wesen sonde, of schoon deGa naar margenoot51 mensche die niet toe en stemt, of daer inne niet en bewillight. Waer inne hy opentlijck strijdet jeghen die ghemeene Catholijcken, soo wel blijckt in sijn Commentarien opten Psalm 51.verset 7. daer hy den Papisten (so noemt hyse) ernstlijcken scheldet in henluyder ghevoelen 'tsijn teghen zijnde. Des niet te min en schroomt ghy Predicanten u niet vrymoedelijck te segghen, dat u leere (of zydy't hier inne met Calvino oneens?) vande vreemde sonde, niet en strijdet jeghen der Catholijcken Leere. Daer segdy't een stinckende calumnie te zijn ende die uyterste onbeschaemtheydt, dat ick gheseydt hadde dat ghyluyden strijdigh zijt inde Leere vande Erfsonde teghen den Catholijcken Siet nu of ick calumniere, dan ghyluyden. U Calvijns woorden staen hier boven naecktelijck. Wat die Catholijcken daer afhouden meuchdy sien by Ruardum: 'twelck siende suldy verstaen dat ick spreke met, maer ghy teghen die waerheydt.
17. Al gheheel anders is wederomme van dese vreemde sonde 'tghevoelen vande Doopsghesinden, houdende die niet te zijn dan een aengheboren gheneghentheyt ten quaden, 'twelck sy niet en achten voor sonde, ten waer men daer inne bewillighde, alsoo de doodt Christi het menschelijcke gheslachte verlost heeft ende ghevryet vande schulde ende straffe, die Adams sonde hadde verdient.
18. Wederom zijn die Flaccianders soo diep in desen slorp versoncken. dat sy niet en moghen lijden datmen dese vreemde sonde noemt een quade qualiteyt of ghedaente der menschen, want sy segghen d'erfsonde te wesen een substantie ofte wesentlijcke quaedtheydt inden menschen.
19. Daer meughdy sien die verscheyden spraken van dit Babylonisch ghebou, die verscheyden onwegen van desen Laberint oft Doolhof, ende die verscheyden oordeelen van dese duystere sake, of duystere gesichten van dese opinie of Leeraren vande vreemde sonde, gheen mindere maer vele meerdere verwerringhe in sich hebbende dan die Philosophen hebben gehadt van't opperste goet, 't welck Martinus Borrhai (Comment. op Deuter.4.2.) seydt te comen uyt 't ghebreck van't licht. Daer by alle omsichtigh mensche nu licht mach bedencken, oft sulcke menighvuldigheyt der opinien van een selve sake oock voort mach comen uyt het ontwijffelijcke licht des Hemels, ende niet veel eerder uyt die twijffelijcke onsekere ende sorghelijcke nevel vande aerdtsche opinien. | |
Dat vijfde Capittel.
| |
[Folio cccclxxxvij.r]
| |
mach heten: oft ghy moet de Predestinatie Gods onseker maken, als die dan in desen hingh aen Adams doen oft laten, maer dat ter zijden ghestelt zijnde moet by u luyden (salmen dit u voorschreven segghen ghelooven) eerst uyter H. Schrift bewesen worden een van dese twee stucken: te weten dat Adam een beelde Godes was na den lichame alleenlijck ende niet na der zielen, of dat wy na der zielen gheteelt worden van Adam, sulcks dat oock onse zielen soo wel als lichamen van hem voortcomen. Nopende 'teerste loochent Calvijn selve, segghende het beelde Godts te bestaen inder zielen. Ick meyne niet dat ghy metten Anthropomorphiten teghen sulck ghevoelen Calvini soudet willen segghen. Soo sult ghy 'tander moeten metter H. Schrift bewijsen, te weten, dat alder mensche[n] zielen, soo wel als lichamen, heuren oorspronck hebben ende voort gheteelt worden uyt Adams ziele. Want dit niet bewijsende ist u onmoghelijck te bewijsen dat wy sulcke deuchden des beelde Godes in Adams ziele al schoon gheweest zijnde, van Adam souden hebben aengheerft soo hy niet ghesondight en hadde: insghelijcks mede niet, dat Adam sulcke gaven oft deuchden voor ons allen verloren soude hebben ghehadt.
4. Maer dese voortspruytinghe van alder menschen zielen uyt Adams ziele en heeft noch Augustinus, noch niemant anders, tot desen daghe toe noyt connen bewijsen.Ga naar margenoot54 Maer daer teghen leeren Besa ende Bulliugher (twee niet de minste van uwe Leeraren) wel uytdruckelijck dat onse zielen haren oorspronck ende heercomste niet en hebben uyt of van Adam. Soo en heeft dan oock Adam sijne gaven voor ons niet ontfanghen om by hem ons aengeerft te worden indien hy staende bleef. Immers soo en heeft Adam niet het verderf sijnre zielen, onsen zielen, als niet uyt sijn ziel ghesproten zijnde, in gheenreleye wijse bevlecken, besmetten noch bederven, nochte van't beelde Godes berooven moghen. Ende hier mede valt ter neder dese u luyder leere van dese vreemde sonde, vreemde schulde, vreemde straffe ende bederffenisse. | |
Dat seste Capittel.
| |
[Folio cccclxxxviij.v]
| |
ende van niet anders &c. Daer verhaelt noch de selve Musculus uyt Chrysostomo: Dit beelde Godes is inden mensche, dat hy alleen ghemaeckt is tot een Heere, uyt den welcken d'andere comen, hebbende 'tghebieden Godes, als oft sijn Stadthouder ware.
5. Welcke meyninghe Chrisostomi, ende oock Augustini, hy Musculus daer houdt voor die ware ende clare meyninghe van de Heylighe Schriftuere, achtende d'ander meyninghe, te weten Calvini hier voor verhaelt, voor een Philosophale subtijlheydt, ende seydt, alst beelde daer inne hadde bestaen, datmen dan moet vele meerder redene soude segghen moghen, dat oock tot een beelde Godes zijn Die Enghelen als den mensche Adam in verstandigheydt verre te boven gaende, soo oock Sathan doet. 'Twelckmen nochtans nerghens en leest, te weten, dat d'Enghelen tot een beelde Godes gheschapen zijn gheweest. Daer verclaert de selve Musculus (neven meer andere) die voorseydt sijne meyninghe in desen die rechte te zijn metten exempele Pharaonis in Ioseph. Laet ons (seydt hy) nemen dat Pharao van Ioseph gheseydt hadde alsoo: laet ons Ioseph stellen ons tot een beelde ende gelijckenisse, op dat hy 'tghebieden hebbe over die Zee ende over 'tLant ende over alle d'ondersaten van onsen Rijcke, soo wel over die voorbarichsten als over 'tgemene volck. Item ende Pharao heeft Ioseph ghestelt tot sijnen beelde, tot een beelde des Conincx heeft hy hem ghestelt. Lieve, wie is doch soo bot, dat hy uyt dese woorden niet en soude verstaen, dat Ioseph gestelt waer tot een beelde Pharaonis, niet na den lichame, noch na de wijsheyt, maer wel na de heerschappie des Conings? Dat zijn Musculi woorden.
6. Ga naar margenoot60Sulcx wert daer na by hem vernieut, daer hy comt op het naemgheven der dieren, inden woorden Moysis: op dat hy soude sien, hoe hy die noemen soude: schrijvende hy Musculus ditte: Dit deelken dient tot die waerdigheydt van Adams heerschappie hem gegeven over alle dieren. Want hy hadde hem alle ghedierte onderworpen: hier af stelt hy terstondt int beginne des dings ghedaente voor ooghen: als of hy Adam in die macht dese hulden, ghelijck als d'ondersaten gestelt worden voor een nieuwe Landtsheere, omme daer over te ordonneren ende te doen, dat hen goedt sal duncken. Dit selve handelt de selve Musculus een weynigh daer na observatione tertia op 'tselve verset noch breeder. (Dese meyninghe) van dat het beelde Gods in Adam bestont inde heerGa naar margenoot61schappie over 'tghedierte, hebben oock gehadt veele vnde oude vaderen, ende onder die selve oock (breedt ende schoon uytgebeeldt) Basilius Magnus in sijn Hexameron homilia.
7. Is dan Adam na dese heerschappie over alle ghedierte gheweest een beelde Godes: soo moetmen bekennen dat dit beelde Godes nu ter tijdt noch is in alle Adams kinGa naar margenoot62deren. Want Iacobus seydt dat alle nature der beesten, voghelen ende serpenten der zeedieren betemt worden vande menschelijcke nature. Wilmen seggen dat dit beelde Godes gheleghen inde heerschappie over 'tghedierte verloren was in Adam, maer daerna weder vernieut is gheweest in Noë, so Martinus Borrhai op dese plaetse commenteert, segghende 'tselve met ghewinne vernieut te zijn gheweest: men sal noch ghelijcke wel weder op 'tselve moeten comen. Want dan sal worden gheseydt alsoo: Wy zijn altsamen ghecomen van Noë. In desen was het beelde Godes vernieut ja vermeert. Soo is dan noch ons allen het beelde Gods van Noë aengheerft.
8. In alle tghene hier voor gheseydt is, en siet men noch niet dat boven den natuerlijcken ende redelijcken mensche gaet, of dat ghemeenschappe heeft mette Goddelijcke wijsheydt ende Rechtvaerdigheydt. Dese deuchden en waren niet inden eersten maer wel inden tweeden Adam. Dese is selve die rechtveerdigheydt ende wijsheydt Godes, ende midtsdienGa naar margenoot63 oock selve alleen sulcks het waerachtighe beelde Godes, dat die hem siet, oock den Uader siet. Was Adam soo een beelde Godes?
9. Wilmen dat segghen, hoe sal Paulus moghen waerheydt hebben gheschrevenGa naar margenoot64 met dese woorden? die eerste Adam is ghemaeckt in het natuerlijcke leven, ende de leste Adam int gheestelijcke leven. Soudemen dese woorden Pauli niet moeten omkeeren ende segghen, d'eerste Adam (als wesende self het beelde Godes) is al wat meer ghemaeckt dan int natuerlijcke leven, te weten in een gheestelijck leven? of zijn die deughden van wijsheydt ende rechtveerdigheydt natuerlijck ende niet overnatuerlijck ende gheestelijck? neen soo niet, d'Apostel seydt, dat niet het gheestelijcke, maer dat het natuerlijcke lijf eerst was, ende daer na het gheestelijcke: of wilmen dit verstaende alleen vanden lichame, dat gheestelijck sal verrijsen, des lichames verrijsenisse loochenen ende metten Lopisten een gheestelijcke verrijsenisse maken? dits alles recht anders dan ghyluyden hier af leert, makende in een selve Adam het gheestelijcke eerst, ende daer na het natuerlijcke. Ghy maeckt den eersten Adam ghenoegh vanden Hemele hemelsch: Paulus maeckt hem vander aerden aerdtsch, maer Christum den tweeden Adam vanden Hemele hemelsch. Ghy wilt immers hier oock niet verstaen dat Christus sijn lichame uyten Hemele in Maria ghebracht soude hebben?
10. Al anders leerde Basilius segghende alsoo: Tot een beelde Godes ghemaeckt te zijn, hebbe ick daer uyt, dat ick met redene ben begaeft. Gode ghelijck te worden hebbe ick daer uyt, dat ick een Christen ben. Dit laetste (te weten een Christen te zijn) seydt hy (Basilius) in ons te wesen na de moghelijckheydt: ende dat wy tot het worden ofte wesen aenghedronghen worden door ons selve. Ende dese | |
[Folio cccclxxxviij.r]
| |
macht is ons van Gode ghegheven, door dien hy't sulcks inden beginne raedtsaem vandt ende seyde: Laet ons den mensche maken tot onsen beelde e[n]de ghelijckenisse: maer tot het worden of wesen van dien, werdt vereyscht ons aendringhen ende naerstigheydt: daeromme, op datter oorsake soude zijn, daer door wy aengheport souden worden totter eeren des beloonings ende vergheldings. Soo ghevoelde hy met eenighe anderen, seydt Musculus hier op, (by den welcken ick dit voorseydt lese) Ende dese meyninghe Basilius (alsmen't immers niet en wil verstaen nae de heerschappie voorseydt) houde ick oprecht ende overeen stemmende met het alghemeyn verstandt vande gantsche Bybele.
11. Soo vele hebbe ick hier moeten segghen van 't beelde Godes, te weten wat het was of waer inne het bestondt in Adam: daer by nu noch al mede blijckt die groote verscheydenheydt der opinien in dese[n] niet alleen by den ouden vaderen, maer oock mede by dese nieuwe schribenten selve, soo Musculus self oock wel aenmerckte, daerGa naar margenoot65 hy hier af handelende, seyde: Ende hier zijn oock die meyninghen van den onsen verscheyden. Nadien nu die grontvest van dese leere vande vreemde sonde (meest bestaende op het verlies vanden beelde Godes in Adam) openbaerlijck blijckt soo onseker, soo twijfelijck ende soo onvast: en meyne icks niet moghelijck voor een wijs boumeester, dat hy op sulcken drifzandt soo wichtighen ghebou sal moghen timmeren. | |
Dat sevenste Capittel.
| |
[Folio cccclxxxix.v]
| |
schelijcke wijsheyt noch onvolmaeckt sijnde, ende ondersoecken of Adam oock eenighe ware, doch onvolmaeckte menschelijcke wijsheyt ghehadt heeft voor sijnen val. Alle wijsheydt oft kennisse der menschen is in den mensche uyt de scheppinge, oft door 't ghetuygenisse alleenlijck, sonder, oft door scheppinghe oft ghetuyghenisse versellet met ondervindinghe van goedt ende quaedt, ende midtsdien oock met hate ten quaden, ende liefde ten goeden. Die eerste kennisse oft wijsheyt uyter scheppinghe alleen is maer een wet der natueren of moghelijcheydt om te kennen, soo daer d'opmerckinghe ende oeffeninge by comt, ende mach dan inden mensche vermits Godes verlichtinghe uyt liefden 'tgoede ghebodt Godes onderhouden, Rom.2.14. maer die wettelijcke of letterlijcke kennisse of wijsheydt en haedt het quade niet, noch en bemint het goede niet: Want sy voortcomt uyten dooden letter, staet onder die wet, heeft niet dan straf voor ooghen, ende also selve noch int goede niet levendigh zijnde, en mach sy't goede ghebodt niet volbrenghen. Anders ist met d'ander wijsheydt of kennisse, eensdeels nu door't ghetrouwelijck woeckeren metter wet der natueren of door't blijven inden woorden Christi, oock uyt ondervonden waerheyt gheboren zijnde, inden mensche, want dese baert voorts haet tot het quade ende liefde tot het goede, den mensche nu bekent wesende. Ende hier door is in sodaninghen mensche nu oock een lust met sampt wat vermogens om 'tquade (al waerder schoon gheen straf te beduchten) te laten, ende om 'tgoede, sonder alle loonsuchtigheyt, te hanteren. Doch isGa naar margenoot71 dese lust eerst noch swack, als hebbende min vermoghens dan wille. Sulcks datmer bywijlen noch al doolt jae sondight.
9. Dese mensche kent ende verkiest int alghemeen het beste, ende werdt daeromme nu al wijs ghenaemt, hoewel hem noch vele bysondere dinghen onbekent zijn. Hy doet oock by wijlen wel ende wijsselijck, ende by wijlen mede oock qualijck endeGa naar margenoot72 onwijselijck, want hy noch niet in alle waerheydt en is gheleert vanden Gheest Christi, veel dinghen noch niet recht enGa naar margenoot73 verstaet, die volcomen ouderdom Christi noch niet en heeft bereyckt, ende die macht tot 'tvolbrenghen sijns goeden willens in hem noch niet en is gheschapen. Dit heeftmen moghen sien inde jonckheydt van vele Heylighen, ende oock namentGa naar margenoot74lijck in Davide ende in Petro. Want van David leestmen dat hy bywijlen wijsselijck ende dan oock weder onwijsselijck heeft ghedaen. Soo leestmen oock van Petro wel ende wijslijck ghedaen te zijn, niet alleen int navolghen Christi, maer oock int ghetuyghenisse dat hy gaf van den Heere Christo: maer onwijslijck ende qualijck dede hy terstont daer aen int afraden van Christi lijden ende int versaken vanden Heere. Nu en bleven noch David noch Petrus niet al haer leven door in sulcke haer jeughdelijcke swackheyt ende dolinge ofte onwijsheyt. Neen. Maer die in henluyden ghewracht hadde het willen, en liet de wille niet vergeefs wesen, werckende daer na in elck van hen beyden (als oock in vele meer andere Heylighen Godes) het volbrenghen na den goeden wilGa naar margenoot75le. Soo dat de Gheest Godes selve van David betuyght, dat hy ghedaen hadde dat recht was inden ooghen des Heeren, ende niet en was afgheweken van alle dat de Heere hadde bevolen alle die daghen sijns levens, uytghenomen die daedt Drie Hethei. Ende van Petro leestmen dat hy daer nae in de plaetse van Christo af te raden sijn lijden, ende van Christum uyt ancxte van lijden te versaken, de tyrannije der Pharizeen soo weynigh vreesde, dat hy antwoorde: Men moet Gode meer ghehoorsamen danGa naar margenoot76 menschen, immers dat hy ghegheesselt zijnde sich verblijde waerdigh te zijn dat hy om den name Iesu willen soude lijden. Daer sietmen nu inde plaetse vande swacke ende kindtsche wijsheydt ende wille, een manlijcke ende crachtighe ghecomen te zijn metter tijdt ende opwassinge door ondervindinghe inde voorghemelden twee personen.
10. Soodanighe bedaeghde ende manlijcke wijsheydt met kennisse ende hate in quaden ende liefde ten goeden, verselt met macht na wille door oeffeninghe ende tijdt, en leestmen nerghens meer gheweest te zijn inden jonghen ende onversachten Adam in d'eerste aenvechtinghe soo lichtelijck ghevallen zijnde: dan nu ter tijdt noch werdt bevonden of vernomen inde ghemeene jonckheydt aller sijnre nacomelinghen. Heeft dan Adam voor sijnen val niet ghehadt soodanighe menschelijcke wijsheydt, alsmen leest in Davide, in Petro, in Paulo ende meer andere Heylighen Godes hier op Aerden gheweest te zijn: hoe canmen vermoeden (swijghe ghelooven) dat hy als een beelde Godes, begaeft gheweest soude zijn met Godlijcke wijsheydt? of heeft hy die voor sijnen val niet ghehadt, hy heeftse door sijn val niet verloren. Niet verloren voor hem self, veel minder voor alle sijne nacomelinghen.
11. En meynt niet mannen, dat ick die wijsheydt des menschen een Goddelijcke volmaecktheydt wil toeschrijven, dat is dat sy soude zijn alwetende. Neen. Dees was noyt in eenigh natuerlijck gheboren mensche. Die is by Gode alleen, ende soodanigh dat sy niet en mach vermeeren. Gheen mensche en weet het al. Oock mach alder menschen kennisse of wijsheydt altijdt toenemen, ende heeft des niet te min noch mede al haer volmaecktheydt.
12. Die is (onder verbeteringhe) dese. Elck mach jae moet weten 'tghene hy weet. Want niemandt buyten sijn weten wat mach weten. Die nu weet wat hy al weet, mach oock (let hy daer op) weten wat hy al niet en weet. Want treckt hy af sijn weten van al 't ander dat hy niet en weet: hy sal weten dat hy al | |
[Folio cccclxxxix.r]
| |
d'ander overblijvende dinghen niet en weet. Soo weet nu sulck mensche niet alleen wat dinghen hy weet, die luttel ende cleyn zijn: maer hy weet oock wat dinghen hy noch niet en weet die oneyntlijcke veel ende overgroot zijn. Sulck weter en sal niet seer proncken met sijne wetenschappe of wijsheydt: maer met Socrate ootmoedelijck moeten belijden dat hy niet, of ten minsten seer weynigh weet, anders dan sulcke sijne groote onwetenheydt.
13. Tghene nu sulck wijs mensch alsoo in ondervintlijcker waerheydt weet, is goet of quaet. Het quade haet hy om sijn snootheyts, maer 't goede lieft hy om sijn waerdigheydts wille. Die ware hate doet hem vlieden ende laten het bekende quaet: ende die ware liefde doet hem najagen ende hanteren het bekende goet: ende die wijse kennisse van sijne onwetenheyden doet hem vyeren of rusten inden onbekende dinghen, als die hy weet dat hy niet en weet, of sy goet dan quaedt zijn. Dit houde ick te wesen volmaeckte menschelijcke wijsheydt. Want sy behoedt den mensche daer inne sy is voor't quade, ende sy vereenight hem met het goede. Hadde Adam noch maer soodanighe menschelijcke, dats min dan die Godtlijcke, (die ghylieden seght in hem gheweest te zijn) wijsheyt in sich ghehadt voor sijnen valle: hy en soude dat onbekende quaet geenssins bestaen, veel minder ghedaen hebben ghehadt. Soo schijnt hier uyt noch al mede, dat Adam voor sijnen valle gheen volmaeckte menschelijcke wijsheydt heeft ghehadt: ende volghens dien dat hy na de wijsheydt ende andere deughden niet en was voor sijnen valle een beelde Godes, soo ghylieden dat beschrijft.
14. Ga naar margenoot77Maer hoe mach een mensche ware wijsheydt hebben oft inder waerheydt wijs zijn, die noch goedt noch quaedt en kent? Was die boom des levens oock niet onderGa naar margenoot78 meer andere boomen midden inden Paradijse? de H. Schrift tuyght jae. At hy van die vruchte? dat en tuyght Moyses niet, maer wel dat hy daer af hadde moghen eten. Dit dede hy niet, maer at die dootlijcke vrucht des verboden booms. Soo moetmen nu segghen dat onse eerste ouderen al voor den val een onlust ten leven ende een lust ten doode hebben ghehadt, ende dit noch teghen haer ingheplante nature: of men moet segghen dat sy noch leven noch doot en kende, oock niet waer inne die beyde waren gheleghen. Wie mach nu d'onkunde van sulcke hooftsaken doch segghen wijsheydt te wesen? of mach hy was zijn die leven noch doot en kent? die sijn opperste goet of quaet, noch die middelen daer toe gheenssins en kent, weet, noch verstaet?
15. Het is onmoghelijck dat yemandt (soo gheseyt is) eenigh dingh inder waerheydt mach kennen, sonder sijn kennisse, dat is sonder dat hy't self weet dat hy't kent: soude oock yemant connen lesen, sonder te weten dat hy lesen can, neen. Soo mach oock niemant begheeren te weten, 'tgene hy nu al weet dat hy weet. Kende onse eerste voor ouderen goet ende quaet, door hare ingheschapen wijsheydt ende beelde Godes, hoe was't hen moghelijck te begeeren wetenschap van goet ende quaet: nochtans begeerden sy die wetenschappe van goet ende quaedt. Dat was de vruchte des verboden booms. Sy en wisten dan noch goedt noch quaet, ende en waren daerom oock niet (soo't schijnt) wijs, maer onwijs ende onverstandigh.
16. Waren sy wijs gheweest sy soudenGa naar margenoot79 heure gangen gestiert hebben. Dit werckt die wijsheydt inden wijsen. Nu swerfden sy onvoorsichtelijck inden doot: waren sy wijs gheweest sy souden na den goedenGa naar margenoot80 Raedt (Godes) gheluystert hebben, want dit doet die wijse, ende niet den onwegh des bedrieghlijcken Serpents, die in heur onwijse ooghen recht scheen, inghetreden hebben. Waren sy wijs gheweest, die goeGa naar margenoot81de raedt ende wijsheydt soude henluyden (voor sonde ende doot) bewaert hebben. Want dit doet die wijsheydt inden wijsen. Sulckx ende dergelijcken meer getuyght de heylighe Schrift vanden wijsen menschen inden welcken ware wijsheydt is. Gheen van sulcks, maer het platte tegendeel deden onse eerste ouderen. Hoe mochten sy dan wijs zijn gheweest voor den val? of soude hier yemandt willen seggen dat de H. Schrift hier ende elwaerts verziert een ydel beelde ofte een ydeam vande wijsheyt ende wijse menschen die noyt en waren, zijn, noch worden sullen, ende ons daer mede bedrieght, of dat sy sprekende van sulcker wijsen of wijsheydts wercken onwaerheydt seydt? of wilmen aen sulcke grove lasteringhen niet, schijnet niet datmen sal moeten segghen dat onse eerste ouderen voor ende int vallen niet wijs en zijn gheweest?
17. Het schijnt voor ons dan sekerder die Godlijcke Schrift, dan der menschen vernuft te volghen, ende te segghen dat onse eerste ouderen latende ende doende 'tghene d'onwijse menschen laten ende doen, oock selve onwijs waren. Wat seyt de H. Schrift dat d'onwijse menschen laten ende doen? dat sy des Ga naar margenoot* wijsheyts woorden niet aen en nemen: dit deden d'eerste twee menschen oock niet. Dat sy Ga naar margenoot† begheeren 'tghene hen schadelijck is: dit deden Adam ende Eva. Dat sy in heur eygen herte Ga naar margenoot‡ betrouwen: dit deden ons alder Vader ende Moeder. Deden sy dan der onwijsen wercken, soo schijnen sy immers gheweest te zijn onwijs. Dats wel verde van wijs ende van soodanighen beelde Godes te zijn gheweest.
18. Byna die somme van alle onse wijsheydt schrijft Calvijn int beginne sijnre InstiGa naar margenoot82tutien) die alleen voor ware wijsheyt behoort ghehouden te worden, bestaet in twee deelen (te weten) in kennisse Godes ende onses selGa naar margenoot83ven. Die Godt kent, die houdt sijne gheboden, ende dit houden vande gheboden Godes metter daedt, is (soo Godt selve tuyght) der menschen wijsheyt. Hebben Adam ende Eva 't gebodt Godes onderGa naar margenoot84 | |
[Folio ccccxc.v]
| |
houden? gheen ding minder. Kende sy dan oock Gode? Soo weynigh als dieGa naar margenoot85 moorders Christi Christum kenden: Die hem, soo sy hem gekent hadde, soo weynigh ghecruyst, als Adam ende Eva hadden sy Gode ghekent, gheenssins sijn ghebodt overtreden souden hebben ghehadt. Kende Adam ende Eva dan Godt niet, Hoe mochten sy ware wijsheydt hebben? Hadden sy gheen ware wijsheydt, hoe mocht in henluyden gheweest zijn het beelde Godes, 'twelck ghyluyden seght te bestaen in wijsheydt ende meer andere deughden? was dit niet in hen, soo en schijnen syluyden dat oock noch voor heur self noch voor ons verloren te hebben.
19. Ga naar margenoot86Het ander deel vande wijsheyt (na oock Calvijns seggen selve) is kennisse van ons selve. Was dese oock in onse eerste ouderen, dat en seyt der Ghereformeerden inden Nederlanden Belijdenisse des geloofs bylo niet int xiiij.cap. want daer alluderende op't derde verset des 48. Psalms seyt sy dese woorden vanden eersten mensche. Maer als hy in eeren was en heeft hy't niet bekent, ende en heeft niet aengesien sijn uytnemende excellentie. Soo en kende dan Adam hem selve niet. Hy en was dan oock niet wijs, noch veel minder een sulck beelde Godes als van hem daer poocht te maken, die voorseydt belijdinghe selfs, maer met wat bescheydt is niet swaer om te mercken.
20. Want is die wijs die Godt ende sich selve kent: soo en mach hy niet wijs zijn, die al schoon een van beyden maer en kent. Hoe mach hy dan wijs zijn die gheen van beyden: dats noch Godt, noch hem selven kent? Nu schijnt hier dat Adam noch God noch hem self en kende. Ende schijnt mitsdien oock dat Adam niet wijs en was geschapen ende midtsdien oock gheen sulck beelde Godes, als ghyluyden leert.
21. Was Adam niet wijs (suldy segge) so was hy sot. Sot zijn is ghebrekelijck zijn. Soo heeft dan Godt Adam ghebrekelijck ghemaeckt. Luydt dat al wel? Neen. Tis oock niet soo. Sot ende wijs zijn over weder zijden die twee uytersten. Tusschen desen is noch een middel of derde, dat noch wijsheydt noch sotheydt, ende midtsdien noch deughde noch sonde en is, maer sulck als dat vanden menschen wert gebruyckt.
22. Op dat nu niemant en wane dese mijne meyninghe nieu te zijn, soo hebbe ick hier willen doen blijcken sulcks mede verstaen te zijn gheweest, niet alleen by Calvinum, maer oock by Augustinum selve, behalven vele meer andere vanden ouden, my hier ghenoeghende (om cortheyts wille) met dese twee. Die ick hier oock niet en gebruycke voor getuyghen om geloof te hebben in dit mijn segghen, maer voor schilden om af te weren uwe onvriendelijck bespottinghen.
23. Ga naar margenoot87Alsoo leestmen by Calvinum dese woorden: Als d'Apostel leert dat hy (Christus) ons ghelijck is gheweest in allen dinghen uytghenomen de sonde: soo en is niet te twijfelen, of hy en verstaet oock daer onder begrepen te worden, dat sijn ziele onderworpen is geweest die onwetenheydt. Ende noch: Voortst soo ist seer qualijck verstaen by den ghenen die daer seggen, dat onwetenheyt gegheven soude zijn tot straf voor die sonde. Want men moet niet dencken dat Adam noch wesene in sijne oprechte nature alle dingen heeft geweten, hoewel hy was sonder sonde. Iae die Enghelen ignoreren wel eenigh dingh, hoewel sy niet en draghen eenighe straffe van sonde.
24. Daer hebdy nu een plaetse uyt uwen Calvino, neemter nu oock een uyt uwen Augustino, daer hy eygentlijck handelt van dese sake met dese woorden: Sy meyGa naar margenoot88nen een scherpe questie voorts te stellen, die daer segghen: indien d'eerste mensche wijs is ghemaeckt, waerom is hy verleydt? Is hy sot ghemaeckt, hoe sal Godt niet zijn oorsake der ghebreken? gemerckt sotheyt het aldergrootste ghebreckt is. Rechts of in die menschelijcke nature tusschen sotheydt ende wijsheydt geen middel altoos en ware, 'twelck men noch sotheydt, noch wijsheydt en mach noemen. Want dan begint het mensch sot of wijs te wesen, als hy een van beyden noodtlijck toevalt, soo dat hy dan (indien hy't niet en versuymde) hadde moghen wijsheydt hebben: sulcks dat die wille schuldigh is aen die gebrekelijcke sotheyt. want niemant en is so onwijs, dat hy een jonck kindeken sot soude noemen: hoewel het noch ongheschickter zijn soude, soo hy't wijs wilde noemen: Also dan een jonck kindeken geseyt mach worden noch sot noch wijs te wesen, alhoewel het nu al een mensche is, daer uyt dan blijct dat die menschelijcke nature mach hebben een middel, 'twelck men niet te recht sotheydt of wijsheyt en mach noemen: alsoo mede, indien yemants sinne soodanigh waren, als daer hebben die ghene, die de wijsheydtGa naar margenoot89door haer versuym ontberen: soo en soude niemandt desen te recht sot noemen, diemen soodanigh saghe, niet door sijnen schulde, maer uyter naturen. Want sotheydt en is niet alreleye, maer schuldighe onwetenheydt der begeerlijcke ende schuwelijcke dinghen. Daeromme en noemen wy een onredelijck dier niet sot: want het gheen middel en heeft ontfanghen om wijs te wesen. Wy noemen nochGa naar margenoot90tans wel eenighe dingen by gelijckenisse, maer niet eygentlijck. Want alhoewel blintheyt het aldermeeste ghebreck is der ooghen: soo en ist nochtans inden eerstgheworpen hondekens gheen ghebreck, ende en mach oock niet eyghentlijck blintheydt ghenaemt worden. Nadien nu de mensche sulcks is ghemaeckt, dat alhoewel hy niet wijs en was, nochtans mochte ontfanghen 'tghebodt 'twelck hy schuldigh was te gehoorsamen, soo en ist nu gheen wonder dat hy mochte verleyt worden: noch ten is oock niet onrecht dat hy't gebodt niet gehoorsaem wesende ghestraft worde: noch sijn Schepper en is oock gheen oorsake vande sonde, want gheen wijsheydt te hebben, en was noch niet des menschen ghebreck, indien hy noch niet en hadde onfanghen dat hy't mochte hebben. Maer nochtans hadde hy wat, twelck soo hy't hadde willen wel gebruycken, hy hadde moghen opstijghen tot het gheene dat hy niet en hadde. Wat anders ist redelijck, wat anders ist wijs te wesen. Door die reden wert elck des gebodts ontfanckelijck. Twelck hy schuldigh is te ghelooven: op dat ghedaen | |
[Folio ccccxc.r]
| |
soude moghen worden, 'tghene daer werdt gheboden &c. Volght noch: Want soo haest de mensche begint des ghebodts ontfanckelijck te zijn: soo begint hy dan voorts te moghen sondighen. Maer voor dat hy wijs werdt, sondight hy op tweederley wijse: te weten indien hy sich self niet en voeght om 'tghebodt te ontfanghen, of als hy dat heeft ontfanghen, dat niet en onderhout. Behalven die clare onderscheyt die Augustinus daer stelt tusschen wijs te zijn, sot te zijn, ende noch wijs noch sot te zijn, soo druckt hy daer meer dan eenmael met naeckte woorden uyte dat Adam niet wijs en was gheschapen, maer wel tot wijsheydt, dat is met bequaemheydt om wijs te worden. Yemant die't belieft lese hem daer voorts meer van dese sake handelende. Want my vernoecht met dit voorschreven, als die alle Augustini handel van desen hier niet willen inne brenghen.
25. Wt het voorschreven soo Calvijns, als Augustinus segghen, schijnt noch al mede, dat Adam niet wijs en was gheschapen. Lieve was Adam wijs, kende hy 'tquade ende den doodt, wat noode was't dat Godt met zijn gebodt hem daer voor soo ghetrouwelijck waerschuwede? Maer laet ons alle sulcks ter zijden stellende noch nemen, dat Adam wijs ende een beelde Godes (sodanigh als ghy leert) was gheschapen, jae oock dat hy't in sich selve gantschelijck verloren, dats meer dan besmet of verduystert heeft ghehadt: hoe ist u luyden dan noch moghelijck omme waerschijnlijck, ick swijghe waerachtelijck te bewijsen, dat hy't voor ons allen verloren soude hebben gehadt? want dat is onlochbaer, dat onse zielen gheen schade, verderf, smet noch quaetheydt en moghen erven, vande ziele des ghenen, waer uyt onse zielen niet voort gheteelt en worden ofte niet uyt voortcomen, soo en mach oock niemant ontkennen dat het beelde Godes (soo ghylieden dat stelt) wijsheydt, rechtvaerdigheydt Ec. bestaet inder zielen ende niet (soo die Anthromorphiten seyden) inden lichame. Ga naar margenoot91 Soo blijckt mede hier voor, dat noch Augustinus noch niemandt oyt heeft connen bewijsen dat onse zielen voortcomen uyt Adams ziele: maer werdt het tegendeel gheleert by u Bezam ende Bullingher selve. Hoe salmen dan toestemmen dat onse zielen schade, verderf, smet, of quaetheydt van Adam hebben mogen erven, ende midtsdien oock sijn verlies (soo ghy dat leert) van't beelde Godes?
26. Dese sake is te wichtigh danmen die soude bouwen op het vernuft der menschen, ende niet op die Goddelijcke Schrift. Daer uyt bewijstmen met clare spreucken, of met vaste volghredenen. Wil yemandt bewijsen dat die kinderen niet en sullen draghen heurder ouderen misdaedt, of dat niemandt om eens anders sonde met quaetheydt of verdoemenisse aender zielen en wordt ghestraft: soo sal't een rechtGa naar margenoot92 schriftmatighe bewijsinghe zijn als hy voortbrengt Godes woorden, dat de sone des vaders midaedt niet en sal draghen: dat elck sijn eyghen last sal draghen, ende dat Godt elck na sijne wercken sal oordeelen ende desghelijcken meer. Deser naeckte ende clare spreucken vindtmen by menighte inde heylighe Schrift: waer vindtmen daer eenigh woordt het tegendeel betuygende? Nerghens dat ick heb connen wercken.
27. Mette vaste volghredenen gaet het anders te wercke. Dit sietmen ghebruyckt by den Heere self. Die om te bewijsen der dooden verrijsen, seyde alsoo: Hebdy nietGa naar margenoot93 ghelesen dat by Gode tot u is gheseyt: ick ben de Godt Abrahams, de Godt Isaacx, ende de Godt Iacobs? Dit was Schrifture, daer op seyt de Heere voort: Ten is gheen Godt der dooden, maer der levendighen. Dits ghenomen uyte [n]ature Godes, die alle den gheenen saligh maeckt, welcker Godt hy is. Nu en mach niemandt doodt zijnde saligh zijn of saligheydt ghenieten. Sy moeten dan levendigh zijn of weder worden, welcker Godt de Heere sal wesen. Ende staet daerom Christi volghreden uyt Moysi woorden ghetoghen vast ende onwedersprekelijck aldus: Soo die dooden niet en verrijsen, soo en is Godt niet een Godt Abrahams, Isaacx, ende Iacobs: want Godt en is gheen Godt der dooden, maer der levendighen. Nu sult ghy Ioden nu wel wachten te segghen dat Godt niet en is een Godt Abrahams, Isaacx ende Iacobs. Soo moet dan oock volghen dat die Patriarchen nu noch leven of weder leven sullen. Is dit waer, soo is oock waer, dat die dooden verrijsen, ghemerckt die Patriarchen na den lichame doodt zijn.
28. Op gelijcker wijsen salmen (oock in dese selve sake) vastelijckende waerachtelijck uyten volghredenen der Heyligher Schrifturen moghen besluyten aldus: Godt die barmhertigh, ghenadigh ende lanckmoedigh is, gaf Adam een wet opte ghedreyghde straffe vander doodt met dese woorden: Ter welcken daghe du daer af eetste, sulstu den doot sterven. NuGa naar margenoot94 ist fellonnie den misdadigen harder straffe aen te doen dan die wet daer teghen hy heeft misdaen, inne houdt. Gelijck of een Schepen vonnisse, datmen niet alleen den dootslagher, maer oock alle sijne kinderen, kindts kinderen ende afcomste sal dooden: niet teghenstaende die weet geen voorder straf en eyscht dan van des manslachtighen doot selve. Het schijnt dan oock fellonnie te zijn datmen inde vierschare des barmhertighen Godes boven die straffe by Gode selve in sijne wet gheeyscht, niet alleen den misdoender Adam (die noch selve van Gode ghenade verwerf) maer oock mede alle sijnen onnooselen kinderen ende afcomste, veroordeelen ende verdoemen: ende dat noch niet alleen in een tijdtlijcke, maer in een eeuwighe doot ende verdoemenisse, daer die voorschreven wet Godes niet een eenigh letterken af en vermeldet.
29. Behalven dat het blijckt dat inde voorschreven wet niemandt en was gedreyght dan alleen die overtreder selve, te weten. | |
[Folio ccccxcj.v]
| |
Adam: soo blijckt daer teghen opentlijck inde H. Schrift dat die zegeninge GodesGa naar margenoot95 over Abraham streckende is, niet alleen op hem Abraham, maer dat die ooc streckte op allen volckeren der Aerden. Dese zegeninghe was oock met eenen eede by den Heere besworen. Nochtans en werdt die niet ghenoten van alle Abrahams lijflijcke afcomste, maer alleen vanden geloovigen, dat is van Abrahams kinderen enGa naar margenoot96de navolghers sijns geloofs. Nu tuyght ons de Heylighe Schrift dat Godt is genadigh ende groot van ontferminghe, jaeGa naar margenoot97 dat Godt goedigh is teghen allen, ende dat sijn ontfermenissen zijn op alle sijne wercken. Onder alle dese is de mensche het edelste onder der Sonne. So bruyckt dan oock Godt (die sijn Sonne laet schijnen over goeden ende quaden menschen, jae die ons noch vyanden zijnde al lief hadd) sijn barmhertigheydt over allen menschen.
30. Laet ons daeromme nu uyt het voorseyde alleenlijck dat besluyten (dat dochGa naar margenoot98 niemant en mach loochenen) dat ten minsten Godes barmhertigheydt soo groot is als sijn rechtvaerdigheydt: men sal immers hier uyt oock vastelijck schijnen te trecken dese onwedersprekelijcke volghreden. Nadien die zegheninghe Godes belooft zijnde, niet alleen Abraham, maer oock allen volckeren der Aerden, van niemandt onder aller menschen kinderen en wert ghenoten, dan alleen vanden ghenen die met Abraham Gode ghelooven, ende midtsdien Abrahams kinderen zijn na den gheloove: soo moet oock noodtlijck volghen dat niemant onder aller menschen kinderen het dreyghement Godes op Adam alleen ende niet op allen volckeren der Aerden ghedaen (immers al waer't oock mede allen volckeren ghedreyght als neen) en sal onderworpen zijn noch lijden, dan mede alleen die ghene die met Adam Gode niet en ghelooven, ende midtsdien Adams kinderen zijn na den ongheloove: of men sal moeten segghen noodtlijck, dat die onbarmhertigheydt ende wraeckgierigheydt Godes groot, Godes rechtvaerdigheydt (ons in sijnen woorde self betuyght) cleyn, ende die breedtbeloofde zeghen vele oncrachtigher is, dan die ghedreyghde straffe op Adam alleen, ende geenssins op allen volckeren der Aerden of sijnen nacomelinghen streckende.
31. Tot hier toe heb ick ghehandeldt vande wijsheydt Adams, van't beelde Godes, van Adams gave, ende vande verscheydene opinien, oock vande duysterheydt, vanden name deser vreemder sonde ende vande stucken diemen daer op bouwet. Uan waer ick nu come opten spreucken der Schrifturen by u luyden (in mijnen oordeele) misbruyckt tot bewijs vande voorschreven vreemde sonde, straffe, ende schulde, ende op't ondersoeck wat ghyluyden daer mede uyt recht.
Eynde des eersten Boecks. |
|