Besluit
De Heer zij dank, vrienden, dat het Zijn goedheid heeft behaagd ons allen
eens zo wonderlijk bijeen te laten komen, waar wij, door Zijn genade, zonder
twisten, vriendelijk van gedachten hebben gewisseld, niet over interessante
maar over nuttige zaken, die ons verder brengen en niet schaden kunnen.
Laten wij ons best doen om onze woorden in praktijk te brengen en onze praat
in de daad te brengen.
De Heer heeft onze monden behoed voor kwaadspreken en om over de gebreken van
onze naasten te praten, Hij heeft onze tongen naar onderzoek van onze eigen
kwaadheid en van Gods goedheid gestuurd, om die te leren kennen, te haten en
te verlaten en die laatste te leren begrijpen, lief te hebben en er zich aan
te houden.
Gherrit Hendricksz. Stuver:
Daarin hebben wij niet gerust, om door een lustige onrust in de goddelijke
zaken te speuren naar de heilzame rust van zonden en daardoor rustige
werktuigen Gods te worden, opdat Hij bij ons rusten van het kwaad zelf Zijn
goede werk kan verrichten, tot Zijn eer en tot onze goedwording.
Henrick Laurensz. Spiegel:
Ik vond het plezierig om de door het lichaam misbruikte wellust als even
hatelijk en verwaten als waarachtig en krachtig uiteen te zetten, zodat zij
de mensen die haar kennen, niet meer zal aantrekken noch aanlokken, waar
door het blinde verkiezen de eigen wil boven Gods wil volgt, zodat de wijze
zelfbeheersing niet haar lusten maar haar deugden zal volgen, die
automatisch de goede lusten als schaduwen altijd vergezellen.
Wie zou het niet prettig vinden het duidelijke verschil te horen tussen
wellust en deugd, omdat de deugd niet, maar de wellust wel, ja meestal,
misbruikt wordt? Want de wellust behoort tot de middelbare zaken, uit
zichzelf niet goed en nog veel minder het hoogste goed. En ook, dat de
algemene deugden wel uit zichzelf goed zijn en middelen zijn om goed te
worden, maar ook niet het opperste goed, maar de mens de weg daarheen, te
weten naar God, die het doel van alle goedheid is,