Dat Adam door synen Val niet gansch doodt en was na der zielen, so oock niet en zijn alle onherboren Sondaren.
Dat 12. Capittel.
1 EEnighe Menschen leeren dat Adam volkomelijck alles goets na der zielen was gestorven ende bedorven, so mede van alle menschen voor haer wedergeboorte. Maer anders leert ons Godes Geest selve inde H. Schrifture want die getuygt dat sodanige dooden Godes stemme mogen a horen, b ontwaken, c opstaen ende d hongeren: sy mogen e gheloven, sy mogen f droevigh zijn, ende sy moghen Gode g genaken, ende sy mogen h ootmoedig zijn. Geen van alle sulcke wercken en moghen van gheen dooden, maer alleen van levendige Menschen ghedaen worden,
2 Sy en sijn oock niet blint die i d’oogen sluyten mogen, So dat sy niet en sien: noch oock niet doof, die niet en willen k hooren of hoorende doof zijn. Soo en zijn sy noch niet geheel verhart, die sich self noch mogen, verharden. Hoe mach een doode yet m bewilligen, of den Schepper n kennen? Voorwaer na dien de doot niet anders en is dan een af-wesen des levens, ende sonder des levens tegenwoordigheyt gheen beweginge noch werckinge altoos en mach wesen int gene dat doot is: soo en mach Adam of eenigh ander Sondaer niet waerlijck doodt geseyt worden, na die noch die voorseyde werckingen, al en waert oock maer een der selver, voor de Wedergheboorte in hen bevonden werden.
Als sy hoorden de stemme Godes, Genes. 3, 8. Johan.5.25.
Ghy zijt doot, weest wacker, Apoc.3, 1.
Staet op ghy die daer slaept, rijst op van den dooden, Ephes.5.14.
Mijn Sone was doot, Luc.15, 24.
Ick verga hier van hongher, Luc.15.17.
Die in my ghelooft, al waer hy doot, hy sal leven, Ioan.11.25.
Hy sal levendigh maken ‘therte der bedroefden, Esai.57, 15.
Ghenaeckt Gode, ende hy sal u ghenaken, Iacob.4.8.
Hy sal levendigh maken den Gheest der ootmoedigen, Isai.57, 15.
Sy sluyten haer ooghen, op dat sy met haer oogen niet sien en souden, Matth.13, 15.
Hoe sullen wy ontvlieden, ist dat wy so groote saligheyt versuymen, Hebr.2.3.
Dit alderquatste volck, dat mijn woorden niet en wil hooren, Iere.13.10. Matt.13.15.
Wilt uwe herten niet verharden, als inde terginghe, Psal.98.8. Iere.5.3.
Ick ben doot, Rom.7.10. Soo bewillige ick dat de Wet goet is, Rom.7.16.
Want het gene kenbaer is van Gode: is henluyden gheopenbaert, Rom.1, 19.20,
3 Wt het voorseyde ende betuyghde, blijckt dan dat Adam alles goedts niet gantschelijck doodt of bedorven was Van ghelijcken niemant van zijn afkomste door hem. Want alsmen al schoon zijn quaedt na der Zielen van hem had mogen erven door lijflijcke voortteelinge ( dat onbewijselijck is) soo en mocht zijn onschuldige afkomste sulcke straffinge Adams niet swaerder van hem op komen, dan die door zijn eyghen bedreven zonde in hem en was. Ende dit noch al ghenomen, dat Adam onghelovigh waer ghebleven, maer wat sal’t zijn nu de volkomen Boete, Voldoeninghe, ende Beteringhe door den Salighmaecker des werelts Iesum Christum onsen Heere gheschiedt: die voor alle des werelts (ende daeromme oock voor des ghelovighen Adams) zonden ghestorven is, ende te recht heeft ghebracht al ‘tgheen dat in Adam misdaen, verloren ende bedorven was? Mocht dan die ghenesen Adam zijn afkomst eenigh bederf (dat self in hem niet meer en was) aenerven?
4 Het soude dan veele Schriftmatiger luyden, dat oock mede also alle zondaer (noch niet vergodloost zijnde, soo oock Adam niet en was) na zijn overtredinge ende voor zijn bekeringe, gehouden werden voor een gekroockt o riedeken, p gewont, q half doot, in des doots r schaduwe, maer nochtans moghelijckheyt hebbende om s aen te nemen den Sone Godes, hem om niet uyt ghenaden aengeboden wesende.
Het gekroocte riet en sal hy niet breken.Isa.42.3
Ende als sy hem gewont hadden, Luc.10
Ende verlieten hem half doot. Luc.10.30.