dight niet meer vleysch) heeft God, zijnen Sone seyndende, in ghelijckenisse des vleysches der sonden, ende van sonde de sonde verdoemt inden vleysche, op dat de rechtvaerdighmakinghe vervuldt worde in ons, die niet en wandelen na den vleysche, maer na den Gheest: Niet lettende hier op uwe translatie, de welcke wy voor by gaende, willen wy alleen insien, wat ghy uyt dese plaetse poocht te besluyten. Ghy seght dat soodanighe menschen, die niet na den vleysche, maer na den Gheest wandelen, niet en mogen doen des vleysches wercken, die sonde zijn, ofte laten des Geestes wercken, die gherechtigheyt zijn. Hier op bekennen wy waerachtich te zijn, dat sodanighe, als Paulus daer beschrijft, met den werck luyden der ongerechtigheyt haer niet en connen begheven tot de hanteringhe der wercken des vleysches, noch te verlaten de wercken des Geestes, de welcke by Paulum Galat.5.19.22. etc. beschreven zijn, want sy worden gheregeert door den Geest Gods, wiens zaet in hem blijft, so Iohannes seyt, ende haten de sonde, van wiens dienstbaarheydt sy deur de ghenade Christi ontslaghen zijn. Maer dat sy gheen sonde met allen meer over haer hebben, ende nimmermeer in eenige misdaet vallen souden, ende altijts niet anders voortbrenghen, dan vruchten des heylighen Geestes, volght uyt den woorden Pauli gheensins, ghelijck uyt vele ghetuyghenissen der Schriftueren hier boven ghenoeghsaem gehoort is, onnoodigh als nu verhaelt te worden, ende blijckt oock claerlijck, dat Paulus in dese passagien niet even vande volmaecten spreeckt, maer in genere vanden Gheloovigen kinderen Godts, die in Christo zijn, ende in den welcken hy gheen verdoemenisse meer seyt te wesen, vers.1. Twelck waerachtich te zijn van allen gheloovighen Christus selvd betuyght Ioh.5.24. Wie mijn woort hoort ende ghelooft die my ghesonden heeft, die heeft het eeuwighe leven, ende en comt inde verdoemenisse niet, etc. Soo is dan dat alle die na den Gheest, ende niet na den vleesche wandelen, altijdts wel den wegh der gheboden Godts alsoo houden, dat sy den selven niet t'eenemael verlaten ofte te rugge keeren, maer nochtans struyckelen sy inden selven wegh in velen, ja vallen somtijdts ende staen weder op, ende gaen voort tot datse tot den eynde des loopbaens gekomen sullen wesen. 't Welcke also zijnde ende oock aengemerckt 'tgene Paulus seyt Gal.5.17. dat den ghelovighen niet alles doen (te weten, 'tgoet) dat sy willen, midts den strijdt des vleysches teghens den gheest, welcken geest soo onse Salichmaker seyt Matt.26.41. ghewilligh is, maer het vleesch cranck: So besluyten wy, recht teghen u ghevoelen dat des Catechismi leer conform is der Heyligher Schrift, wanneer die leert dat een herbooren mensche de Wet Gods in desen leven niet volcomentlijck can onderhouden. Beroerende voorts de spreuck Pauli, Tit.2.14. Inhoudende dat Christus sich voor ons heeft ghegheven, op dat hy ons soude reynighen een aenghenaem Volc, waer uyt ghy besluyt, dat geen quaet ofte smette blijven mach in den ghenen die so ghereynight zijn, etc. Daer op en behoeven wy hier niet anders te antwoorden, dan ghelijck Christus eenmael deur zijn bloet ons een eeuwighe versoeninghe ende reyninghe verworven heeft, dat hy alsoo deurgaens ons aen onsen eygen persoonen van onsen lecken suyvert, tot dat hy ons als een onbevleckte Bruydt, sonder rimpel ofte smette stellen sal voor zijnen Hemelschen Vader. Besluytende uwe redenen, seght ghy, dat ghy noch niet ghekomen en zijt op de questie, of yemandt is, of geweest is, die dit ghebodt vander Liefden volkomentlijck heeft onderhouden, maer dat ghy zijt op dit gheschil, oft in een herboren mensche gheschieden mach.
Waer op wy antwoorden, dat dit een onnodighe distinctie is, (als ick u voor henen hebbe te kennen gegheven) ende niewers toe dienende, dan omme ons op te houden. Want indien ghy bewijsen mondt datter yemant, behalven Christum gheweest is, ofte is, die de Wet Gods der Liefde volkomentlijck heeft onderhouden, oft onderhout, so sal immers daer mede bewesen zijn, dat het in een herbooren mensche in dit leven can geschieden.
Ende also hadden wy dese langhe verdrietighe handelinge wel moghen sparen. Wanneer wy dan sien dat ghy dese questie vande andere afscheyt ende uytstelt, soo konnen wy niet anders dencken dan dat ghy moet of lust hebben tot dese lanckheyt, of ghenen Raedt weten, omme een eenigh exempel voort te brengen van yemant die sonder sonde geweest is, vele min om de exempelen te wederleggen daermede wy ter contrarie bewesen hebben, dat de aldervermaertste in heyligheydt niet sonder sonde gheweest zijn. Want God niet ghelaten en soude hebben, zijn kinderen tot een exempel, als in eenen hooghen Theatro voor te stellen, die ghene die in ghedachten, woorden ende wercken, hem de volcomen gehoorsaemheyt bewesen. Maer nu wordt het van niemant, dan vanden eenigh ghebooren Soon Christo alleen gheseyt, dat hy gheen sonde heeft gehadt, daer hy voorts ons in allen anderen dinghen ghelijck gheworden is. Maer wanneer ghy al schoon bewesen had, dat het conde geschieden (als ghy niet en doet) so en sien wy niet wat ghy daer mede (niet bewijsende, dattet gheschiedt is) veel uytgherechtet hebt. Dat ghy seght, meer als ghenoegh van u bewesen te zijn, dat het voorgemelde can gheschieden, laten wy in het oordeel van allen onpartydighe ende verstandighe, oft also is. Ghy seght voorts, dat u gantsche reden op het eerste artijckel uwes Boecxkens ende het eerste argument daer inne begrepen, alleen ghelopen heeft.
Daer uyt gheven wy een yeghelijck te bedencken, aenghesien het eerste artickel van u Boecxken, maer ontrent een halve zijde van een bladt groot is, wat eenen langen oneyndelijcken tijdt dat wy beoeven sullen, eer wy ten eynde vant boecxken comen, omme 'twelcke te beantwoorden dese conferentie aengestelt was. Maer het schijnt dat ghy ons hier deur van't Boecxken af leyden wilt, omme niet te comen tot verantwoordinghe van uwe ontrouwigheyt in het allegeren sommiger schribenten (welcke allegatien ghy wilt schijnen gedaen te hebben omme te bewijsen, dat ghy niet voort en brengt) ende in dese opinie worden wy te meer versterct, overmits gy in dit u