uyt den hondert xiij. ende hondert xxiiij.psal. met ander plaetsen meer: Maer niet sijnen wille die hy den Mensche heeft gheopenbaert ende te kennen ghegheven in sijn Wet, waer af de Schriftuere ghetuyght dat de selve van den meesten hoop der menschen na-ghelaten ende overtreden wordt.
Daeromme ghelyck niet en volght, om dat het Gods wille is, dat alle menschen sijn geboden sullen doen, datse daeromme alle de selve moghen volbrenghen, also volght oock geensins uyt den wille Godts dat de herboorene volcomentlijck in alles den selven doen.
Dat ick soude gepooght hebben de woorden Christi: Ghy sult den Heere uwen Godt liefhebben van gantscher herten, &c. alsoo te beduyden, als of die beteeckenden uyt oprechter ende ongheveynsder herten, ghedraegh ick my tot het Prothocol, 'twelck uytwijsen sal, dat ick gheseyt hebbe, de woorden van gantscher herten ende zielen in sommighe passagien der Schrifturen voor ongheveynst ende oprecht ghenomen te sijn, maer niet datse in dit gebodt niet hooghers beteeckenen en souden in't welcke wel expresselijck byghevoeght sijn dese woorden, van alle uwe krachten, met de welcke, als oock met de voorgaende ghesamentlijck verstaen wort de alder opperste affectie ende Liefde in ghedachten, woorden, ende wercken, gelijckse in de eerste scheppinghe gheweest is.
Aengaende de passagie Moysi, Deut.30.11. Het ghebodt dat ick u huyden bevele, en is niet boven u noch verder gheleghen, &c. Daer op segghen wy de meeninghe Moysis aldaer niet te sijn, dat de VVet niet en is boven het vermoghen eens mensche, want sulcx soude strijden teghen 'tghene Petrus seydt, Aetorum 25. Vers.10. VVat versoect ghy dan nu Godt, omme den Discipulen een Iock op den hals te legghen, 't welck wy noch onse Vaderen niet hebben connen draghen? Oock Moyses inden originalen Texte geallegeert Deut.30. ende eenighe so Duytsche, als Latijnsche Translatie niet en verstaet, het en is niet boven u, maer ten is u niet verborghen, ofte verde van u: Want Moyses ten eersten prijst aldaer de Previlegien des Vocks Israels, van welcke David spreeckt inden Cxlvij.psalm, vers.19. Hy doet Iacob condt sijn woordt. Israel sijne wijsen ende rechten, so en doet hy gheen Heydenen. Te kennen ghevende, dat hem den wille Gods famierlijcken gheopenbaert was. Ten anderen, om het volck te vertroosten, wijst hy aen, waer zy haelen sullen de verlichtinghe des voorsz. Iocks, ende de gherustheyt der Conscientien die de Wet mede brenghen soude, indiense volcomentlijck onderhouden waere, namelijck het Woordt des Evangelij. Gelijck Paulus selve uytleyt totten Romeynen in't thiende Capittel vers.8. segghende: Dit is het Woordt des Gheloofs, dat wy Predicken.
Voorts beroerende de andere plaetsen Moysis uyt het derthiende Capittel des selven Boecx, daer hy seyt: Ghy sult des Propheten ofte droomers woorden niet hooren, want uwe Heere Godt versoeckt u, op dat het openbaer werde, of ghy hem lief hebt in alle uwe herten, ende in alle uwe zielen, is kennelijck uyt vele andere plaetsen der schrifture inden Artijckel xlij. eensdeels aenghetoghen, dat dese maniere van spreken, in alle sijne herten ende alle sijne zielen, hier niet anders beteeckent, als met een oprechte ende ongheveynsde Affectie, want immers Moyses niet segghen wil, dattet een teecken is van volmaecktheyt in yemandt, als hy hem niet en laet verleyden tot vreemde Goden, maer alleen dat hy met een oprechte Liefde den Heere aenhanght ende hem alleene dient, sonder met Afgoden te hoereeren.
Dese uytlegginghe blijckt waerachtigh te wesen uyt den Exempel Ezechie, de welcke in sijn ghebedt gheseyt hebbende, dat hy voor den Heere ghewandelt hadde met een volcomen herte, daer na in sijnen Lofsanck bekent dat Godt al sijn zonden achter sijnen rugghe gheworpen hadde, Esaias 38. Vers.3. ende 17. Want hoewel hy van gantscher herten de Afgoderye uytgheroept, ende den Godtsdienst opgherecht hadde, volghens alleen den Heere, so heeft hy nochtans daer en tusschen zonde in hem ghehadt, want anders so hadden oock alle de schult-offeren, brandt-offeren, ende versoeninghen, die de Israeliten alle in't ghemeene ende in 't particuliere doen moesten, te vergheefs gheweest allen den genen die den valschen Propheten niet aen en hinghen, indien sulckx een seker teycken gheweest ware van volmaeckte Liefde ende volcomen onderhoudinghe der gheboden Gods want dit volmaeckt is ende gheen schuldt en heeft, en behoeft gheen sulcken Offerhanden ende Schuldt-bekentenisse te doen, die de Wet, so wel een yeder bysonder, als allen in't ghemeen beval, ende dat op pene uyt den Volcke Godts uyt-gheroept te worden: Waer uyt ghenoegh werdt bewesen, datse alle Zondaeren ende Overtreders der Wet Godts waeren, hoewel zy nochtans den valschen Propheten niet en volghden.
Men mach lesen Levit.16. Vers.29. ende Numer.29. Vers.7.
Nu comen wy tot die spreucken Ezechielis by u verhaelt, gheschreven in het elfde Capittel Vers.19. ende 20. luydende aldus: Ick sal heurluyder een hert gheven, ende eenen nieuwen Gheest sal ick in haer ingheweyt gheven, &c. op dat zy in mijn gheboden wandelen, ende mijne rechten bewaren, &c.
Tot antwoordt segghen wy claerlijck te lijcken uyt het gevolgh des gheheelenterts, aldaer de meeninghe des Heeren niet anders te sijn, dan alsoo 't volck te vooren van heure Afgoderyen ende grouwelen, terwijlen zy in het Landt noch waren, niet hadden bekeert gheweest, dat nu het Castyement der ghevanckenisse ontfanghen hebbende, ghebetert souden werden, ende in haer Landt wederghebracht sijnde, haer tot den dienst des eenighen waren Godts begheven souden, waer toe hen Godt belooft een eenigh herte ende eenen Nieuwen Gheest.
Maer ghelijckerwijs uyt de Historien blijckt, dat zy in het Landt weder ghekeert sijnde, den rechten Godtsdienst hebben opgherecht ende ghevolght, also blijckt oock ghenoeghsaem, datse noch vele ghebreken ende swackheden hebben gehadt, gelijckmen oock claerlijck zien mach by desen Propheet, dat inden gheboden Godts wandelen, ende sijn Rechten doen, niet ghestelt en wordt