niet sijn, daermen niet eerst hoort ende verstaet beyde partyen, na 'tgouden Woort voor meest alle VierscharenAudi alteram partem. Doet men dit in cleyne Gelt-saken tusschen particuliere partyen, veel meer behoort mens te doen in dit stuc, als wesende een Lant-sake, ende gheen Ghelt, maer eeuwighe saligheyt of verderfnisse van menich duysent Zielen betreffende.
Het contrarie in desen, te weten het executeren voor't oordeel ende het oordeelt voor't gehoor van d'een partye, is niet min argerlijc dan verderflijc, sonderlingen nu nadien daer een partye voor handen is. Vraechtmen wie? Ick ben bereyt openbaerlijc die te verstrecken int wederspreken van dit verderf Adams, so de Nederlantsche Catechismus dat leert, meer hooft-stucken daer uyt spruytende. Ende dit ter liefden van de Eere Godes ende Christi, van der menschen salicheyt, ende van der Landen nut, uyt het suyveren vande onsuyvere leere te verhopen staende, met willich aenbieden ende beloften van in druck opentlijc te wederroepen 'tghene men my sal connende doen verstaen by my inne ghedoolt te sijn.
Dit sal mogelijc ongeraden schijnen voor yemant, te veel siende opte on-geachtheyt ende ongeleertheyt mijns persoons, ende daer by ooc opte pericule vande Leere, die men nu al voor seker wil gehouden hebben. Desen salt gelieven te mercken, dat Marten Luther een cleyn Monicxken, doch Roomsch Theologus, weynigh grooter schijn hadde teghen den Paus, Cardinalen, Bisschoppen, ende de algemeyne (doe noch eenighe) Roomsche Kercke: als hy gehoort worde tot Worms op een Rijcx-dagh voor den Staten, Vorsten, ja Keur-Vorsten des Rijcx, immers voor den Keyser selve: Dan nu desse ongheleerde ende ongeachte Coornhert mach schijnen tegen der Gereformeerden Kercke, een vande vier sienlijcke Kercken nu wesende, om gehoort te worden voor sijne Excellentie, ende voor mijne E. H.H. den Staten.
Vande persoone opte Leere comende, moetmen seggen dat de selve is in allen stucken waerachtigh, of in eenigen deelen onwaerachtigh. Ist eerste, wat pericule mach d'Almoghende Waerheyt op comen vande swacke nulle ende nietighe Loghen? D'almachtige Waerheyt segge ick, die dan noch soude worden verantwoort by veel achbare, Geleerde, ende gegageerde Predicanten die daerom wel schuldigh sijn haer tijt ende vlijt daer in te besteden) tegen een of twee Luyden veracht ende ongeleert in consten, maer niet heel onversocht in de H. Schrift, die willigh sijn heur tijt op heur eygen costen met versuym van heur huys-saken in desen te bestenden.
Is dan ooc het tweede waer: Wat schade of pericule mach de Kercke der Gereformeerden daer uyt doch op comen, dan minderinghe van Dolingen, suyveringhe van Vlecken, ende aenwas van menschen?
Die sake is dan wichtigh, betreft ooc niet V. E. noch my alleen, maer Godes Eere, der landen rust, ende der mensche saligheyt, ende onder die ooc mijn E. H. H. de Staten elc selve, die hooren voorneemlijc Kennisse van desen te hebben. Daerom achte ick ooc dat die vruchtbaerlijcker ghehandelt soude worden, voor