De pelgrimagie van het kindeken Jesus
(1755)–Franciscus Cauwe– AuteursrechtvrijLIII. Capittel.
| |
[pagina 379]
| |
in het Stedeken Ephrem gelegen by de Woestyne, en bleef aldaer met sijne Discipels. Dit is den raet geweest van de Princen ende Opper-hoofden, en geleertste van de Joodsche natie; die alleenelyck besorgt zynde voor hun aerdsche ryck, ende niet achtende het Ryck der hemelen, hebben soo wel het een als het ander verloren. Want om dat sy den Sone Godts verloochent ende gedoodt hebben, sijn sy geworden een Synagoge des duyvels, ende onder sijne macht: ende daer-en boven het gene sy vreesden, is over hun gecomen tot een tydelycke straffe: want de Romeynen hebben luttel tyts daer naer Ierusalem vernielt, ende alle de Joden gedoodt, ofte voor slaeven verkocht. O boos Concilie (segt S. Bonaventura cap. 69. Vit. Chr.) O quade Opper-hoofden des volckx! ô verblinde dwaese Raets-heeren! wat doet gy, ô ellendige: Met wat een helsche furie en rasernye wordy gedreven! wat ordonnantie is dit? om welcke reden moet uwen Heere ende Godt gedoodt worden. Is het misschien om dat hy uwe doode het leven heeft gegeven, u blinde het gesicht, u dooven het gehoor u kreupele den gank, u sieke volcomen gesontheyt? Is't om dat hy u besetene van de duyvelen verlost heeft? Is't om dat hy soo dickwils de verborghen ghepeysen van uwe herten ontdeckt heeft, welck alleen genoeg was om te gelooven dat hy Godt was. Oft wilt gy lieden hem misschien dooden, om dat hy soo heyliglyck onder u lieden geleeft heeft; oft omdat hy soo ootmoedelyck onder u-lieden geconverseert heeft? Of om dat hy u volck den weg des Hemels geleert heeft: ofte ten lesten om dat hy u quaet leven berispt heeft, willende als een goeden Medecyn de sieckten van uwe zielen genesen? Seker, dit leste dunckt my de | |
[pagina 380]
| |
meeste reden te zyn van de geestelycke frenesie van dese gedespereerde menschen, die met een helsche rasernye ontsteken zynde tegen hunnen geestelyken Medecyn, strycken de sententie des doodts tegen den genen, die gecomen is om hun het leven te geven. Het sal dan soo wesen (segt S. Bonaventura cit.) gelyck gy lieden begeert, ô ellendige, synen Vader heeft hem gelevert in uwe handen hy sal door u-lieden ghedoodt worden, maer niet voor u-lieden. Hy sal wel sterven ende verrysen om syn volk saligh te maecken: maer ghy-lieden sult verloren gaen. Soo dan den sachtmoedigen Jesus wetende wat die booswichten tegen hem besloten hadden, ootmoedelyck wyckende voor hunne rasernye, mits synen tyt noch niet gecomen en was, is vertrocken by de Woestyne in het Stedeken Ephrem. Alsoo heeft gevlucht den ootmoedigen Heere voor syne boose knechten. Rudolphus â Saxonia segt dat dit boos Concilie vergadert is geweest des Saterdaeghs voor Passie-Sondag, 's daegs naer dat Lazarus verweckt hadde gweest vander doodt, ende diensvolgens derthien dagen voor de Doodt Christi. Aensiet dan wel (segt S. Bonaventura loc. cit.) dese boose wichten in hunne duyvelsche vergaderinge, brandende van rasernye tegen den onnooselen Jesum. Aensiet oock den Heere Jesus met sijne Discipels, hoe sy vluchten als onmachtig, ende als arme menschen. Wat meent gy dat Magdalena alsdan geseyt heeft; ende hoe de H. Moeder van Jesus alsdan gestelt was in haer gemoet, als sy hem sagen alsoo vertrecken uyt Bethania, ende de reden hier van verstonden, te weten om dat de Joden hem wilden dooden? Gy moogt hier mediteren dat on- | |
[pagina 381]
| |
se L. Vrouwe alsdan gebleven is by Magdalena, ende dat Jesus hun getroost heeft van sijne haestighe weder-comste. Aldus S. Bonaventura. |
|