De pelgrimagie van het kindeken Jesus
(1755)–Franciscus Cauwe– AuteursrechtvrijEerste Exempel.ONsen H. Vader Franciscus gaende, naer syn gewoonte, op eenen nacht naer eenen Bosch, die by het Clooster lag, wiert gevolgt van eenen Broeder, die curieuselyck wilde bespieden wat den H. Man daer al dede. Zynde dan gecomen op een bequaeme plaetse, soo is hy gevallen op syne knien, ende heeft begonst vieriglyck te bidden, uytberstende met duysent vlammende begeerten ende versuchtinge tot onse L. Vrouwe, van haer versoeckende het Kindeken Jesus, in zulcke gedaente ende grootte als sy het gebaert hadde. De Alderheyligste Koninginne des Hemels, willende | |
[pagina 106]
| |
haeren devoten Dienaer Franciscus vertroosten, is daer verschenen met een groote Majesteyt ende claerheyt, hebbende haer soete Kindeken in de armen, ende heeft het aen hem gegeven; 't welck hy ontfangende tusschen syn armen met een aldergrootste eerbiedinge, is vervult geweest met een onuytsprekelycke blydschap, ende een Hemelsche soetigheyt: ende dat soete Engelken duysentmael kusschende, ende met eenen geweldigen brandt omhelsende, syn herte smolt van de liefde, gietende overvloedige traenen van blydschap ende devotie, ende syne ziele beswyckende van haer selven, wiert overvormt met een Goddelyck wesen, zynde met eenen Seraphinschen brant in Godt verslonden. Dese wellusten van Franciscus, die noch tonge, noch penne soude connen uytdrucken, duerden van den middernacht tot den dageraet; alswanneer hy het Kindeken aen syn Alderheyligste Moeder weder-gaf, en dan verdween het visioen. Chron. Min. p. 1. l. 1. c. 101. | |
II. Exempel.DEn H. Antonius de Padua zynde op eenen tydt geherbergt van eenen godtvruchtigen Edelman, is van hem geleyt geweest in het achter-huys in een eensaeme camer, op dat hem geen geruchte en soude beletten in syne heylige studien ende gebeden. Terwylen den H. Man in synen eenigheyt was, soo is synen Weerdt by gevalle in de achterplaets gecomen, als het nu teenemael doncker was, heeft inde camer van S. Antonius een groote claerheyt gesien, die oock haer stralen wierp door de spleten vande deure: hy dan naerder by comende, heeft gesien door de spleten dat den H. Antonius sat voor de tafel, met eenen boeck open voor hem, op welck sat een bovenmaten schoon Kindeken, | |
[pagina 107]
| |
dat met hem speelde, ende groote teeckens van liefde bewees. Den H. Antonius aensag het soete Engelken seer aendachtelyck in het Aensicht, blyvende een weynig als opgetogen van verwonderinge, ende excessive blydschap: ende zynde dan als gewondt in syn herte, door het lieffelyck ghesicht van dit soet Lammeken, nam het in de armen met de aldersoetste affectie, sonder hem te connen verzaeden van dit te besien, kussen, ende te omhelsen, sprekende amoureuse woordekens veel soeter als den honing. Daer-en-tusschen den Edelman die dit spel aensag, ende wel merckte soo uyt de gedaente van het Kindeken, als uyt de woorden die hy hoorde, dat het Jesus was, aenbadt het door de spleten van de deure, ende wirt inwendig een onuytsprekelycke soetigheyt ende troost gewaer, gelyck men wel peysen mag. Doen veropenbaerde het Kindeken aen den H. Antonius dat synen Weert door de spleten sag al wat sy deden; welck tot meerder consolatie van hun beyden, soo veel te langer daer bleef; tot dat het verdwynende den H. Antonius de deure open dede, ende den Edelman beswoer, dat hy dit soude secreet houden soo lange als hy soude leven. Wadding. an. 1232. num. 16. | |
III. Exempel.DEn Saligen Nicolaus Factor, Minder-broeder vertellende een visioen dat hy gehadt hadde, seyde: ick sag een Beeldt van onse L. Vrouwe met een cleyn Jesuken in de armen, dat van liefde doet sterven den genen, die het aensiet. Ick sag op de Alderheyligste Maget, ende myn Ziele besweek door een boven maten groote begeerte om haer cleyn Jesuken te omhelsen, soo dat ick haer geweldiglyck badt, dat sy my de gratie soude willen doen, van haer Kindeken te geven. Ick omhelsde | |
[pagina 108]
| |
alsdan dat soete Kindeken, ende het kuste my, ende ick kuste hem, met sulcke soetigheyt, dat myn ziele met syn liefde gewont is, soo geweldelyk dat ick buyten hem geen saecke meer beminnen, noch begeeren can. Maer om dat ick eenen grooten sondaer ben, vreesde ick jet te doen, waer door ik verdienen mochte van dese wellusten berooft te worden, en daerom versuchte ick tot hem sonder ophouden, hem biddende, dat hy syn handt altydts houde op myn hooft, my wederhoudende van al het gene dat hem eenigsins mishaegen can. Chron. Min. p. 4. l. 8. c. 34. 2. | |
IV. Exempel.DEn selven Saligen Nicolaus Factor, comende op eenen dag tot sy selven van een opgetogentheyt, die twee oft dry uren geduert hadde, seyde tot vele omstaenders, die hem alsdan omringelden: ick gonck door een Wildernisse, ende ik sag van verre een Jonkvrouw uyt' er maten schoon, die sat op eenen Ezel, ende hadde tusschen haer armen een cleyn Kindeken, ende neffens haere zyde was eenen weerdigen Ouden Man, die haer geselschap hiel. Dese Jonckvrouwe was de Coninginne der Engelen. Ick en derfde my by hun niet voegen, my selven kennende sulcken grooten sondaer; maer sy heeft my alsdan bygeroepen, seggende: Komt hier Broeder Nicolaus. Ick antwoorde terstont: O Alderheyligste Maget siet ick ben hier: ende alsdan heb ick haer geselschap gehouden op den weg naer Egypten. Als wy dan gecomen waeren ontrent den Sonnen onderganck tot aen den voet van eenen hoogen Berg, alwaer een seer schoone ende claere Fonteyne was, omringelt met vele Orangen, ende Palm boomen: de Coninginne der Engelen stont daer stille. Alsdan den H. | |
[pagina 109]
| |
Joseph haeren Bruydegom heeft het aldersoetste Kindeken Jesus genomen uyt de handen van sijne glorieuse Moeder, en heeft het my in de armen gegeven, om daer voor sorge te dragen. Soo dan de Koninginne der Hemelen afgaende van den Ezel heeft nedergeseten, ende den H. Joseph heeft eenige brocxkens broodt genomen uyt de Bosatse, ende die aen haer gegeven. Ick hebbe haer daer naer weder gegeven het lieffelyck Kindeken Jesus: welck ick nochtans dede tegen myn herte: want ik soude 'tgeerne altyts gehouden hebben. Voorts naer dat ick den Ezel los gemaeckt hadde om te peysteren, soo heb ick van de boomen eenige Dadels, ende Oraigne appelen geplukt: ende die gepresenteert aen haere Heylige Majesteyt, die haer niet en onweerdigde die te ontfangen, uyt de handen van sulck een ellendigen sondaer. Doen heb ick dien aldergeluckigsten nacht overgebrocht aen de voetjens van het aldersoetste Jesuken, hem kussende sonder ophouden. O welck een soetigheyt! O welck een troost! O welck een geluck is dat voor my geweest! welck een geluckigen nacht was my dat, soo soet, soo genoegelyck, ende soo vol wellusten! Ick kuste dat aldersoetste Kleyntje met sulck een affectie ende brandt der liefde, dat myne lippen drooge wierden. Dit geseyt hebbende, den H. Nicolaus wiert wederom opgetogen in den geest blyvende vele uren sonder eenig gevoelen, of teecken van leeven, Ibidem. | |
V. Exempel.DEn Saligen Medegeselle van den S. Franciscus, AEgidius, willende bewysen hoe groot een deugt de Gehoorsaemheyt is, seyde: waert dat iemant met eenen Engel spraecke, ende van synen Oversten geroepen wirde, soo zoude hy den Engel | |
[pagina 110]
| |
moeten verlaeten, ende by synen oversten gaen, ende gehoorsaem zyn, aen wien hy sich om de liefde Godts, heeft onderworpen. Dese waerheyt heeft onsen Heere Jesus Christus in mynen seer devoten Medegeselle Broeder Andreas betoont: Want terwylen hy sat in syn Celleken, ende hem met groote vierigheyt begaf tot het Gebedt, soo heeft de Goddelycke Majesteyt aen hem veropenbaert in de gedaente van een boven maten schoon Kindeken, dat door de uytnemende claerheyt van syn Aenschyn, ende de minnelycke gemeynsaemheyt, welcke het hem bewees, hem vervulde met een onuytsprekelycke soetigheyt ende consolatie. Hier-en-tusschen wiert het teecken gegeven om te gaen naer de Vespers, alswanneer den goeden Broeder staende perplex, ende niet wetende wat doen, ten lesten resolveerde het Hemelsch Kindeken daer alleen te laeten, ende te gaen naer de Vespers, verlaetende Godt om Godt, in het volbrengen der H. gehoorsaemheyt, ende soo is hy gegaen naer den Choor. De Vespers gedaen zynde, heeft sonder vertoeven wedergekeert naer syn Celleken; alwaer hy het cleyn Jesuken weder gevonden heeft, ende heeft hem wederom met het zelve vermaeckt, met sulck een contentement ende hemelsche soetigheyt, die men noch schryven, noch uytspreken, noch peysen en kan: welcke hem tusschen de lieffelycke omhelsingen seyde: Broeder Andreas hadde gy niet gegaen naer de Vespers, ick soude terstont van hier gegaen hebben, ende en soude niet meer by u gecomen hebben Chron. Min. p. 1. l. 7. c. 39. | |
VI. Exempel.DEn Saligen Petrus Pectionarius vermaende op eenen tydt twee Novitien der Minderbroe- | |
[pagina 111]
| |
ders, dat sy dickwils vieriglyck van Jesus souden spreken, hun versekerende dat hy in het midden van hun soude comen. De onnoosele Broeders dit simpelyck verstaende, ende geloovende, zyn op eenen morgen stont heefl vroeg t' saemen gegaen in een secreet hoecxken, ende hun sekerlyck laetende voorstaen dat Jesus by hun soude comen, stelden tusschen hun beyden een schabelleken overdeckt met eenen schoonen witten doeck, ende rontom bestroeyt met blommekens, om hem daer op te setten; seggende dat het niet en soude betaemen, dat hy met hun ter aerde soude sitten. Alsdan hebben sy begonst seer devotelyk ende vieriglyck van Jesus te spreken: ende siet hy is terstont by hun geweest in de gedaente van een alderschoonste Kindeken, ende heeft geseten op het schabbelleken, hun overvloedelyck instortende; het gene sy souden met den mont spreken, ende in het herte gevoelen. Sy hebben ten lesten soo vervult geweest met Hemelschen troost, dat sy in den smaeck der Goddelycke goetheyt t' eenemael verslonden zyn geweest; soo dat sy alle uytwendige saecken vergeten hadden; jae niet gewaer en wirden wat men buyten dede. Men luyde twee ofte drymael naer den Choor, ende de Misse: maer sy en hoorden noch en roerden hun niet. Den morgenstont voor by zynde, men luyde naer het noenmael; maer sy en roerden hun niet, noch en peysde op eten noch op drinken, zynde vol, ende verzaet met de liefde van Jesus. Ten lesten naer den noen uyt hun hoecxken comende gecropen, het docht hun dat sy qualyck een half ure in dese wellluste geweest en hadden. O wat zal het zyn in den Hemel, alwaer men in de Goddelycke wellusten swemt, gelyck een visken in de zee, is't dat hier in dit ballinckschap een druppelken van die hemel- | |
[pagina 112]
| |
sche beken soo grooten troost aendoet! Wadding. an. 1290. num. 15. | |
VII. Exempel.DEn Saligen Paschalis sprekende tot Broeder Joannes Ximinez van Pater Alphonsus Lupus eenen seer uytnemenden Predicant, seyde: Broeder Joannes naer het gebet, naer de heylige simpelheyt, naer de simpele ootmoedigheyt. Verstaet my wel, wat dat ik seggen wil van Pater Lupus, die, al is't dat hy is een seer vermaerden ende grooten Predicant, hem nochtans seer oeffent in gebeden, en simpele Meditatien. Want zynde eens in syn gebedt imagineerden hy sig, dat hy sag eenen trop schapen, ende dat den Herder der selver was S. Joachim, by wien hy gaende heeft seer ootmoedelyck synen dienst gepresenteert. Van welcken ontfangen zynde, hem dochte dat hy om eenige saecken te haelen, van S. Joachim naer huys gesonden wiert: alwaer gecomen zynde, soo sag hy S. Anna, ende de Koninginne des Hemels, die noch in de wiege lag. Hy vraegde dan van de Moeder, hoe dat haer kleyn dochterken al vaerde; ende ontsteken zynde met groote vierigheyt, seyde wederom: Ick bidde u geve 't my, ende ick sal 't leeren gaen, ofte ick sal 't op myn armen dragen: want om zynder liefde ben ick hier gecomen, ende het is mynen troost. Alsdan docht het hem dat het soet Dochterken Maria hem wiert gegeven, ende dat Godt hem in die Acte instortede sulck een overvloedige soetigheyt, dat het scheen dat hy inder waerheyt tusschen syne armen hiel de Moeder der bermhertigheyt, de Fonteyne van alle consolatie. Hy sprak haer dan aen met groote minnelyckheyt van haer versoeckende veel gratien, ende hulpe voor sijn ellendige ziele: ende het dochte hem dat de alderheyligste | |
[pagina 113]
| |
Maget en Moeder Godts Maria noch soo kleyn, hem aensag met een blyde ende lacchende aensicht, ende dat sy met haer vriendelyck gelaet hem sonder spreken gratieuselyck verstont, al dat hy vraegde. Daerom Broeder Ioannes laet ons neerstig zyn tot het gebedt, ende simpele Meditatien: want door de selve smeecken wy de wellusten van het Paradys, ende sy brengen ons tot het aenschouwen Godts. Aldus den Saligen Paschalis Chron. Min. p. 4. l. 10. c. 8. | |
VIII. Exempel.DEn Saligen Broeder Hieronymus Stephani ber-voetsche Minder broeder in Spagnien, heeft van Godt vercregen soo groote gratie, door een geduerige verbeeldingen Jesu Christi, hem tegenwoordig maeckende in de gedaente van een alderschoonste Jongelincxken, dat hy daer nae dickmaels wiert opgetogen in den geest. Chron. Min. p. 4. l. 7. c. 37. | |
IX. Exempel.DEn Saligen Petrus van Mechelen Minder-broeder, dede naer sijne doodt soo veel Mirakels, dat de Religieusen door den toeloop des volcks ontrust waeren, ende belet wierden in de Goddelycke diensten! Waerom den P. Gardinen gaende by sijn graf, heeft den overleden geboden op de gehoorsaemheyt, dat hy geen Mirakels meer doen en soude: het welk hy gedaen heeft. Den H. Broeder noch in het leven zynde, wiert dickmaels getroost van het Kindeken Jesus, dat hem op den Autaer veropenbaerde als hy Misse dede, ende door sijne minnelycke treken met hemelsche wellusten vervulde: het welck de kinders, die in de Kercke waeren, om de onnooselheyt ende suyverheyt | |
[pagina 114]
| |
huns herten, siende, seyden met verwonderinge tot hunne Broeders: naer dat den Saligen Petrus gecommuniceert hadde, dat hy kleyne kinderkens op at. Wadding. an. 1231. n. 52. | |
X. Exempel.DEn Saligen Rogerius Medegeselle van S. François, dikwils met groote affectie ende traenen overdenckende de Kindtsheyt Christi, sijne armoede ende naecktheyt in de Kribbe, verdiende hem somtyts in de gedaente van een aldersoetste Kindeken in sijne armen te ontfangen, ende soo danig te omhelsen dat tusschen het kussen ende omhelsinge van liefde scheen tesmelten. Wadding. anno 1285. n. 15. | |
XI. Exempel.DEn Saligen Joannes van Perusien, onder andere Godtvruchtige Oeffeningen, was met meerder devotie gedreven tot de beschouwinge der Mysterien van de Menschwordinge Christi, die hem geweerdigt heeft, om de saligheyt van het menschelyk geslacht, een kleyn Kindeken geboren te worden, ende de Borsten van de Aldersuyverste Maget sijne Moeder te suygen, gelyck andere suygelincxkens doen, hy die spyst al dat op der aerden leeft. Hoe aengenaem aen den Heere dese sijne devotie was, heeft hy bewesen, hem veropenbaerende in de gedaente van een aldersoetste Kindeken, liggende aen de Borsten van sijne lieve Moeder. Dit visioen geduerende, soo waeren daer sommige Broeders, die staende voor de deure van sijn Celle, hoorden de stemme van eene vrouwe, ende het geschrey van een kindt. Den Oversten alsdan de deure open doende, ende niemant anders siende als Broeder Joannes, beval hem op de | |
[pagina 115]
| |
gehoorsaemheyt dat hy soude seggen wat hy al gesien hadde. Hy antwoorde dat hy onse L. Vrouwe gesien hadde, met den Heere Jesus, in de gedaente van een Kindeken, gelyck hy eertyts aen den H. Franciscus, ende aen S. Antonius veropenbaert was, ende dat hy alsoo geschreyt hadde, om dat het Catholyck Geloove in Perusien stont vernielt te worden, met verlies van ontallycke zielen. Wadding. tom. 7. in addit. ad tom. 2.
Hier eyndigt de Pelgrimagie van het Kindeken Jesus. |
|