Sinne- en minnebeelden. Deel 1. Teksten
(1996)–Jacob Cats– Auteursrechtelijk beschermd
Regelnummers proza verbergen
| |
[pagina 324]
| |
[pagina 325]
| |
XLIX.A.1
| |
XLIX.A.2
| |
XLIX.A.3
| |
XLIX.A.4.a
| |
XLIX.A.4.b
| |
XLIX.A.4.c
| |
[pagina 326]
| |
XLIX.B.1
| |
XLIX.B.2
| |
XLIX.B.3
| |
XLIX.B.4.a
| |
XLIX.B.4.b
| |
XLIX.B.5
| |
[pagina 327]
| |
6Deo est, cui peculiare, obstacula removere, mentem movere. Egregie 7imperator in l. ult. C. ad. l. Iul. Maiest. ex quo sceleratissimum quis 8consilium coepit, exinde quodammodo sua mente punitus est.
Continuo templum, ac violati numinis aras,
10[regelnummer]
Et quod praecipuis mentem sudoribus urget,
Te videt in somnis ...
12Mala conscientia tuta est aliquando, secura nunquam, ait Seneca. Inter-13est, imo inest, non actionibus modo hominum, sed & animis Deus; 14&, ut numisma impressam habet principis imaginem; ita homo Dei: 15eaque, si uspiam, certe in conscientiis hominum quam maxime elucet.
En animum ac mentem! cum qua Dii nocte loquuntur.
| |
XLIX.B.61Ist niet gantsch vreemt ende seltsaem dat een misdadighe, wetende dat 2sijn rabauwerie erghens in een bosch ofte op een heye, ende mitsdien 3buyten de ooghen van alle menschen, by hem is begaen gheweest; 4wetende dat het lichaem by hem vermoort, wel diepe onder de aerde 5is gheset; wetende dat hy sijn ghedachten in een besloten boesem 6draecht. Dat hy (seg' ick) evenwel t'elcken op alle voorvallen sittert en 7beeft, en byna op het ruysschen van elck bladt het innerste van sijn 8ghemoet voelt ommeroeren, en grondelijck beweghen? Van waer 9comt dit? ontwyfelijck van niemant, als vande hant Godes selfs, aen 10de welcke eygen is door allerley beletselen henen te dringen, ende het 11binnenste des menschelijcken ghemoedts rontsomme te keeren, en 12krachtelijck te beroeren. Soo haest (seyt de keyser Iustinianus) yemant 13voorgenomen heeft een schelmstuck aen te rechten, so haest heeft hy 14alreede, in sijn eyghen ghemoet, sijn straffe beginnen te dragen. 15[regelnummer]
Wie daer heeft een quaet ghemoet,
Slaept hy, waeckt hy, wat hy doet;
't Quade feyt, by hem begaen,
Comt ghestadich voor hem staen.
19Een quaetdoender (seyt Seneca) kan somwylen wel vry zijn, maer nim-20mermeer vrymoedich. God is by ende aen den handel ende herten der 21menschen, en gelijck der princen ghedaente ghedruckt is op het ghelt, 22soo Godes beelt in 's menschen ghemoet.
Wanneer een mensch alleen vertreckt,
Of op zijn bedd' leyt uytghestreckt,
25[regelnummer]
Dan wort hy dickwils seer bevreest,
Want God die spreeckt met synen geest.
| |
[pagina 328]
| |
XLIX.C.1
| |
XLIX.C.2
| |
XLIX.C.3
| |
XLIX.C.4
| |
XLIX.C.5
| |
[pagina 329]
| |
4aeternae foelicitatis aliquis radius. Anima sane Dei imagine insignita, 5similitudo quaedam est, & imago aeternitatis, sempiterna quippe illa, 6& nunquam desitura coeli gaudia, etiam in fragili hoc corpusculo 7praelibare nos posse, imo & debere, clara divini verbi elogia evincunt. 8Quicunque enim aeternae foelicitatis praemia desiderat, huic primus 9eius gradus etiam hic calcandus est; eque peccati sordibus ad animi 10puritatem, vitae renovationem, reconciliationem cum Deo, ac con-11scientiae pacem etiam in hac vita transeundum est. Quicunque enim 12habet partem (ut Iohan. Apoc. 20.4.) in resurrectione prima, in hoc 13secunda mors non habet potestatem. Hoc ipso die inquit Christus ad 14Sachaeum, salus huic domui contigit. Foelicem te Sachaee! cui Salva-15tor praesens praesenti veridico ore salutem asseruit. Foelices omnes! 16quorum spiritibus Spiritus Christi idem dictat. | |
XLIX.C.61De ziele, al-hoe-wel inden kercker deses lichaems besloten, alhoewel 2door menichvuldige bekommeringe, inden draystroom deses werelts, 3daghelijcx herwaerts en derwaerts ghedreven, wert evenwel niet belet, 4nu en dan, in sich te gevoelen als een staelken vande eeuwighe ghe-5lucksalicheydt. Een ghemoedt verheerlijckt met den beelde Godes, is 6als een af-beeldt ende ghelijckenisse van der eeuwigheydt. 7De begintselen vande eeuwighe welstant, oock in desen broosen 8lichame, ghevoelt te moghen, ja te moeten werden, werdt ons in den 9woorde Godes ghenoechsaem aenghewesen: een yeghelijck die de 10selve hier namaels wenscht te moghen smaecken, moet daer van den 11eersten trap betreden, selfs hier in desen leven, rysende uyt de verdor-12ventheydt der sonde, tot de vernieuwinghe des levens in ware hey-13licheydt ende gherechticheydt, versoeninghe met God, door Iesum 14Christum, en vrede met syne ghewisse. 15Die deel heeft (seydt Iohannes Apoc. 20.6.) in de eerste opstan-16dinghe, in desen heeft de tweede doodt gheen macht. 17Heden (seydt Christus tot Sachaeum) is saligheydt gheworden desen 18huyse. Gheluckighe Sachaee! aen wien de mondt der waerheydt, selfs 19met den monde, salicheydt heeft verkondight: gheluckich zijnse, die 20nu door Christi Gheest dese ghetuyghenisse aen haren gheest zijn ghe-21voelende. |
|