Sinne- en minnebeelden. Deel 1. Teksten
(1996)–Jacob Cats– Auteursrechtelijk beschermd
Regelnummers proza verbergen
| |
[pagina 150]
| |
[pagina 151]
| |
XX.A.1
| |
XX.A.2
| |
XX.A.3
| |
XX.A.4.a
| |
XX.A.4.b
| |
XX.B.1
| |
[pagina 152]
| |
5[regelnummer]
Ons noot-dwangh staet gheset, wie kanse doch beweghen?
Wat spertelt eenich mensch? wat heefter yemant teghen?
Wel voeght u die wel eer in desen u vergreept,
Die gaen wilt, wort geleyt, die niet en wil, ghesleept.
| |
XX.B.2
| |
XX.B.3
| |
XX.B.4.a
| |
XX.B.4.b
| |
XX.B.5
| |
[pagina 153]
| |
8Quid luctemur homulli? calcitrones & refractarii equi hoc consequuntur, 9ut verbera etiam aliquot excipiant, nec excutiant tamen iugum, ait ille: 10hominum enim in rebus gerendis sententias non minus fatum, quam calcu-11los fluviorum limus obruit (Pausan. in menip.) nec enim consilio prudenti, 12nec remedio sagaci divinae providentiae fatalis dispositio subverti potest, 13clamat vel ipse Apuleius. Optimum igitur est pati (inculcat Seneca) quod 14emendare non possis, & Deum (quo auctore omnia eveniunt) sine mur-15mure comitari. Malus ille miles qui imperatorem suum gemens sequitur; 16nihil autem ita plagas coercet, ut patientia. | |
XX.B.61Het ghebedt dat Epictetus ons beveelt altijdt inden mont te hebben, ver-2haelt by de heer president du Vair, dunckt my vry al wat hoogher te gaen 3als de leere vande Heydensche wijs-gierighe:
Leyt my door dijn bestemde baen
5[regelnummer]
Mijn God, so sal ick willich gaen
Daer ick, ghelijck een eerlijck man,
Naer u beschicking komen can:
Of anders werd' ick, als een wicht,
Ghesleept na mijn bescheyden plicht.
10Wat worstelen wy dwerghen hier teghen? een aerselende ende achter-uyt-11slaende paert doet met sijn sterckheydt gheen ander voordeel, als dattet sijn 12lijf vol slaghen krijcht, en moet niet te min het gareel draghen, en den 13ploegh voort trecken. Den raedt ende besluyt der menschen werdt vande 14beschickinghe Godes immers soo lichtelijck beloopen ende gheheelijck 15bedeckt, als de keyen aen den oever ligghende, door het opgheworpen 16slijck ofte zandt vande overloopende reviere, seydt Pausan. Godts eeu-17wighe voorsienicheyt en can noch door wysen raedt, noch kloeck verstandt 18van 'smenschen vernuft eenichsins verhindert werden, seydt selfs den god-19deloosen Apuleius. 'tIs dan best gheduldelijck te verdragen 'tghene men 20noch beletten, noch versetten kan: 'tIs best Godt, door wiens macht alles 21beleyt wert, sonder teghen-knorren ofte morren in te volgen. Ten is gheen 22rechtschapen lantsknecht, die met onwillicheyt ende al suchtende sijn veldt-23oversten navolght. Daer en is niet dat plaghen en slaghen meer versacht, als 24lijdtsaemheydt. | |
XX.C.1
| |
[pagina 154]
| |
5[regelnummer]
Maer desen onverlet, O God, oneyndich wesen,
Laet van u slechts een woort hier opter aerden lesen;
Siet wat een wonder dingh! hy, die den hemel drijft,
Die ist, die onghemoeyt, en onverandert blijft.
| |
XX.C.2
| |
XX.C.3
| |
XX.C.4.a
| |
XX.C.4.b
| |
XX.C.5
| |
[pagina 155]
| |
6randus, ait Hilar. Interea tamen, ore venerabundo ac humili, de Deo fas est 7proloqui ea quae ipse de sese, in libris mysticis, memoriae prodidit. Nec 8brevius quidquam aut mirabilius ex immenso isto oceano facile depromat 9aliquis, hoc elogio, Deum immobilem esse, omnia tamen movere; Deum 10securum esse, omnia tamen curare; Deum inconcussum esse, omnia tamen 11quatere. Plura quid addam? quidquid in Deo est, Deus est, inquit Hilar. 12Melius ergo Deum ex operibus cognosces, &, ut solem non directo, ait 13Hermes, sed in aquis intuemur, sic Deum in operibus. Eo si quis se modo 14ad Deum attollat, ilico humiliabitur; nec enim fieri potest ut quis Deum 15cogitare, & eodem tempore elato animo esse possit. | |
XX.C.61Hoe souden wy dat on-eyndich, eeuwich, onuytspreeckelijck wesen 2Godes, uyt het welcke, door het welcke, en in het welcke alle dinghen zijn, 3van 'twelcke de beginselen aller beginselen af-dalen, hoe segh ick, souden 4wy den aert en eyghenschap van 'tselve recht beschrijven? Wy arme aert-5wormen, die nauwelijck noch de eyghenschap van een nietighe mugghe 6ofte vloo recht ondersocht hebben? Godt is door nedericheydt te verstaen, 7door Godtsdiensticheydt te belijden, niet met onse sinnen op te volghen, 8maer aen te bidden, seydt den oudtvader Hilarius. Ondertusschen noch-9tans isset niet ongheoorloft, met eerbiedighen en nederighen monde van 10Gode te uyten, het ghene hy selfs van hem door sijnen geest heeft laten 11ghetuyghen. Waer van dit kortelijck, doch grondelijck kan gheseydt wer-12den. Dat hy alle dinghen beroert, selfs onberoerlijck: dat hy alle dinghen 13besorght, selfs buyten sorghe: dat hy alle dinghen beven doet, selfs gheen-14sins beweecht zijnde: om kort te spreken, al wat in Gode is, dat is Godt, 15ende goddelijck, seyter een oudtvader. Het goddelijck wesen dan, is best 16te kennen uyt sijn wercken, ende ghelijck wy de sonne niet reghel-recht, 17maer in het water aensien en konnen, alsoo mede Godt niet als in sijne 18wercken, seydt Hermes. Yemand dan, in voeghen als voren, sich tot Gode 19verheffende, sal buyten twijfel ten hoochsten vernederen, want wie en 20soude sich selven niet verachten, ende onder sich nedersyghen, als hy op 21Godt maer en denckt? |
|