Houwelick
(1625)–Jacob Cats– AuteursrechtvrijDat is het gansche gelegenheyt des echten-staets
[pagina π8r]
| |
[Houwelyck. Vierde deel. Vrouwe]Proverb. 31. vers. 10.26.27.30.WIen een deuchtsame huysvrouwe beschickt is, die is veel edelder als de kostelijcke peirlen. Sy doet haeren mont op met wijsheyt, ende op hare tonge is heylsame leere. Sy schouwet hoe't in haren huyse toegaet, ende en eet haer broot niet met luyheyt. Lieffelijck ende schoon sijn is niets: Een vrouwe die den Heere vreest salmen loven. | |
Tit. 2. vers. 3.4.5.Dat de oude vrouwen leererssen sijn der eerlijckheyt: op dat sy de jonghe vrouwen onderwijsen haere mannen lief te hebben, haere kinderen lief te hebben, voorsichtich te sijn, suyver, het huys te bewaren, goet, haren mannen onderdanich: op dat het woort Gods niet ghelastert en worde. | |
1. Pet. 3. vers. 1.2.3.4.Ghy vrouwen, weest uwen mannen onderdanich, op dat oock die gene die den woorde niet gehoorsaem en sijn, door de wandelinge der vrouwen sonder woort ghewonne worden, als sy aenghemerckt hebben uwe goede wandelinge inde vreese. Der welcker vercieringhe sy, niet die uytterlijcke, in het hayrvlechten ende gout ommehangen oft kleederen aendoen: Maer die verborghen mensche des herten, inde onverderffelijcke vercieringhe eenes sachtmoedighen ende stillen geestes, dewelcke kostelijck is voor Godt. | |
[pagina π8v]
| |
Gregor. Nazianzenus.Mulierum ornamentum est morum probitate ac elegantiâ storere, domi ut plurimum manere, colloquium cum divinis oraculis habere, fuso ac lanae operam dare, (hoc enim foeminarum munus est) ancillis opera madare, famulis alimenta rectè suppeditare; labijs, oculis, genis fraenum inijcere, pedem limine non admodum frequenter efferre, pudicis tantum mulieribus oblectarj. | |
Gregor. Theodist. Patrat.Bonum est conjugium, sed mala sunt quae circa illud ex hujus mundi cura succrescunt. Sicut saepè rectum mundumque iter pergimus, etc. tamen ortis juxta viam vepribus per vestimenta retinemur, in via munda non-offendimus, sed à latere nascitur quo pungamur. | |
Erasm. De institut. Christ. foem. fol. 9.Vbi propior animorum conjunctio, ubi certior fiducia quam in matrimonio? quum uterque volens se tradit in alterius potestatem, sibi quodam modo adimens jus suj corporis. | |
Idem.Conjugium est biga quaedam duobus innitens axibus, quos si leniat morum comitas, & animorum synceritas, nec rixarum inamoenus stridor audietur in familia, etc. utrisque concordibus quicquid agitur foelicius succedet. |
|