schermde; daer wy boose menschen naer-gejaeght ende vervolght vande jacht des duyvels in groot ghevaer van ziel en lichaem: nemen wy onsen toe-vlucht tot Godt die ons helpen kan? Ick en sal niet lieghen, soo ick segh tot onsen doodt vyandt den duyvel selver om door sijne bloedt-dorstighe tanden vernielt worden: Nemt het geval, jemandt wordt bestolen met groot verlies: wat hier ghedaen? men nemt sijnen toe-loop tot superstitie men doet den temst draeyen om den dief te ont-decken oft men gaet tot den waerseggher die den dief weet aen te wijsen om sijn gestolen goedt we'er te krijghen, dit ghelooft den slechten mensch, en gaet selver by den duyvel te biechten, die den vaeder der logens is, daer den onnooselen beticht wordt, die gy voor den dief houdt, dat gy niet kont bethoonen, soo blijft gy niet alleen van goedt en gelt maer oock van u ziel berooft. Voorder wat konde den herdt ons beter leeringh geven tot de deught; als dat hy uyt sijnen aerdt eenen vyant is van het fenijn, het selve uyt sijne schuyl-hollen treckt, vervolght ende vernielt; soo wie desen aerdt in het goede wilde naer-volghen en niet in het quaedt? Is het niet den mensch, die sijn eygen sondigh fenijn mindt en aen het hol van sijn gewis met den Hert met werme traenen moest versuchten, en alsoo de verborge slangen, ick segh, de schuylende sonden van sijn hert doen aen den dagh komen, om die met de tanden van leet-wesen te verscheuren, te vernielen en te dooden? Wat konde zaeliger van den Hert geleert worden? doch hy treckt uyt sulcken goedt sijn verkeerde lessen: want gy seer te vreesen is, die aen het hol van uwe ooren soet-mondigh komt blaesen, niet om het fenijn, maer u geheym uyt u hert aen den dagh te doen komen, om u daer mede naer de handt doodelijck te beschaedigen.