Zedighe sinne-belden ghetrocken uyt den on-gheschreven boeck van den aerdt der schepselen
(1694)–Joannes à Castro– Auteursrechtvrij
[pagina 272]
| |
89. Sinne-beldt.Den Kerf daer gy langh broodt op haelt
VVordt ijser soo ghy niet betaelt.
AL is 't dat sommige, die met den Backer éten
Hun broodt langh op den kerf doen haelen, en vergéten
Ghetrouw' op sijnen tijdt, den kerf te kerven af
Bevinden, dat den kerf, tot hun gherechte straf,
Niet meer te kerven is, als selver stael oft ijser,
Daer 't kerf-mes op verbot: om dat den backer wijser
Vreest door den langhen borch, dat sijn gelevert broodt
Aen quaey betaelders, hem noch brenghen kan in noodt
En nemen sijn crediet om voorder gaen te haelen
Als hy gheen geldt ontfanght om selver te betaelen.
En oft hy noch genoech voor-sien waer van sijn graen?
Daer geen betaelingh volght, daer heeft de borgh gedaen.
| |
[pagina 273]
| |
ô Mensch! soo ghy verstondt dit zedelijck vermaenen
Van 't zedich Sinne-beldt, wat over-vloedt van traenen
Sou u op staenden voet, ten oogen loopen uyt,
Het welck den onder-gangh des sondaers vast besluyt?
Die waent genoech te zijn, op kerf sijn broodt te haelen
En nimmer-meer besorght te zijn om te betaelen
Den grooten Backer, daer wy daegelijckx ons broodt
Af eyseden hier gestelt in grooten hongers noodt.
Die om sijn goedtheydt ons wel op den kerf wilt borgen;
Maer moet tijdts af-gekerft: oft soo wy niet en sorgen
Den kerf sal ijser zijn, daer 't mes niet meer op-kerft
Siet toe, dat gy als dan voor eeuwich niet en sterft.
| |
Aen-merckinge op 't selve.TErwijlen dat de menschen al sondaers zijn, en noodigh hebben de Goddelijcke ghenaeden, die het broodt zijn tot onder-houdt der zielen: gelijck het dan gaet naer het lichaem dat sijn broodt moet haelen by den backer die het selve niet borght als op eenen kerf met bespreeck van dien tijdelijck af te kerven: Soo oock naer de ziele, die haer broodt moet haelen by den grooten Backer des hemels oft anders nu langh van ghebreck en honger voor eeuwigh soude ghestorven wesen ten waer dat Godts goedertierentheydt in-siende haer kranckheydt en onse bedorventheydt haer 't broodt van ghenaede niet en had willen toe-staen ten minsten op eenen kerf, om dien tijdelijck af te betaelen; soo het ons niet genoech magh zijn op sijne goetheydt te betrouwen en op den kerf daeghelijckx onse schulden te vermeerderen ende alsoo on-besorght een gewente van sondigen aen te doen: Want als dan den kerf verijsert werdt ende de ghenaede niet meer en borght en de ziel moet sterven: dan magh den Son- | |
[pagina 274]
| |
daer wel met Jeremias sich beclaeghen en segghen: Ga naar voetnoot(a) Lapsa est in lacu vita mea: Mijn leven is in de kuyl gevallen ende zy hebben eenen steen op my gheleyt; dat is die valt in sonden en daer in vol-herdt met ghewente, die sal hem soo over-weghen dat hy machte-loos sal worden om op te staen, en soo door dit gewicht weer-houden, dat als hy wel sou willen, nu niet en kan: waer door hy dan den aerdt aen-nemt van sijnen Vaeder den duyvel en alsoo versteenight wordt in sijn boosheydt: Wel (sult gy vraegen) heeft dien mensch geenen vrijen wil meer, dat hy tot beternisse niet en wilt komen noch en kan? dat en segh ick niet, maer alleen dat hy uyt sijn selven niet vermagh om dat sijnen kerf by Godt ijser geworden is ende de genaede Godts als zy mis-bruyckt wordt ghewyghert wordt en een kindt wordt vanden duyvel die hy volgen wilt. Vraegt aen den duyvel, waerom hy sich niet en betert? hy sal segghen: ick en wil niet, en daerom en wil ick niet om dat ick het niet en kan, en al waer't dat ick wilde noch en soude ick het niet doen, om dat mijn willen en niet konnen on-scheydelijck zijn door dien dat ick in boosheydt verhert ben: alsoo wordt oock den sondaer door ghewente verwortelt in sijn boosheydt: soo dat Jeremias van soo eenen sondaer wel seght: Ga naar voetnoot(b) Propter &c. Om de menichvuldiheydt van uwe boosheydt soo sijn u sonden hert gheworden, alsoo dat hy wel sou konnen op-staen, dat hy dat wilde, maer nu niet wildt noch en kan om dat hy door gewente ghelijck aen den duyvel gheworden is. |
|