vigh gelaet haeren verraeder is. De in-gevallen kaecken van eenen nijdighen, het bleeck aen-schijn, het swaer gemoedt met droevigh versuchten, seggen ons, dat hem jet lettende is: 't is een sieckte van den duyvel die noyt geholpen kan worden, vermidts de quael van den Nijdighen, oft komt uyt sijn eygen quaedt, oft uyt het goedt van een ander: wordt ghy sieck uyt u eyghen on-steltenisse, daer zijn Aardtsen en gheneesmeesters genoch om u te genésen, maer komt zy uyt het goedt van een ander, wie sal u helpen, daer niemandt van sijn goedt moet af-staen, om dat ghy dat benijdt: daerom en laet de Sonne niet te schijnen, om datter veel quaede ooghen zijn, die haer schoon licht niet en konnen verdraeghen. Behaet en benijt te zijn, kan ons niet beschaedigen, daer den nijdighen gheeft selver ghetuygenis van onse uyt-stekenheydt. Seneca sprekende vande polityke regeringe, wel seyde, de eerste konste des Rijckx, is den nijdt te konnen lijden. Waer om en soude ick niet mogen seggen: de eerste konste des hemelrijck is, den Nijdt geduldigh te onder-staen, het welck my niet hinderen kan, en de nijdiheyt selver haer eyghen vonnis uyt-spréckt, uyt-voert en met haer eygen doodt gerechtelijck bestraft: Wie sal dan willen gelooven, dat de benijders menschen zijn?