treckt de alder-machtighste, ende dwinghse tot eene noodt-saeckelijckheydt, waerom zy geseyt wordt, dat zy is een ander Natuer, oft gelijck den H. Augustinus seght: Secunda & quasi affabricata natura; oft als de toegevoeghde natuer vermidts de menigh-vuldigheydt van sondighen, over-heert ons ghemoedt, soo dat door de ghewente ons verstandt als verduystert wordt in het goddelijck te verstaen, den wil wordt krachte-loos, de begeerte verkeert, de vryheydt wordt we'er-houden, soo datmen alles op sijnen schick ende ghevoegelijckheydt niet en kan te wége brengen gelijck een horologie die verloopen is en on-stelt, oft door het langh ghebruyck worden van de raederkens de tandekens der selve af-gheteert oft versleten: zy moet dan her-maeckt worden oft gy en sultse noyt meer wel konnen her-stellen. Al-soo is het, daer de gewente van boosheyt eens de over-handt heeft, soo gebiedt zy u, ende dient u tot een Wet. Men kan oock qualijck met gewelt den nagel uyt-trecken, die langh en vast genaegelt is gheweest: Wie isser die van sijn kindtsche daeghen inde ijdelheydt en wulpsheydt op-gheveodt, die met sijn grijse hairen daer licht sal uyt-scheyden? Wanneer een nieuwe vat eens vaets wordt, gy en sult soo niet schouwen oft het sal sijnen naer-smaeck behouden: soo en sult gy den versteenden sondaer noyt soo bewegen om door de goddelijcke bermhertigheyt eenigen in-druck te doen tot vermorvingh tot de deught: daer men in eens verhert uyt gewente is, die een natuer maeckt, die en sal dat niet licht verlaeten en veranderen van sijn nu in-gedruckte natuer, als by miraeckel.