voelde niet seer den H. Franciscus dat hy van sijnen Vaeder ont-erft wierdt ende van hem verlaeten, maer seyde met vreught des herte; nu voort-aen sal ick moghen segghen, onsen Vaeder die inde hemelen zijt: maer dat onsen hemelschen Vaeder ons af-sterft, die niet sterven kan, dat is, verlaet, verworpt, ont-erft, wie kan daer mede lachen, ten waer dat hy kindts oft van sinnen berooft waer? 't gheviel dat eenen rijcken door in-gheven des duyvels allen sijne middelen gingh verwerpen, om gheen eynde, als het verlies van sijn tijdelijck goedt, sout ghy hem niet sinne-loos achten? en sult gy dan hem niet voor den alder-dwaesten houden, die uyt de selve bekóringh des duyvels, sijn hemelsche rijckdommen, sijn noodtsaeckelijck goedt ende de gratie Godts, (die hy schenkt alleen aen sijne vrienden, en meerder is, als al het gheschaepen goedt van heel de Wereldt) versaeckt, verworpt, en af-gaet? Ach! in wat armoede, sal ghestelt zijn, die Godts wetten over-treedt, on-bloot wordt van alle goedt, ende daer toe noch gevanghen genomen wordt van helsche roovers, die hem tot eenen brandt-stock in het helsche vier sullen af-worpen; die daer mede noch lacht, en heeft gheen meerder verstandt als een kindt, dat met rijs-pap, sich ghenoeght in sijns vaeders af-sterven.