Zedighe sinne-belden ghetrocken uyt den on-gheschreven boeck van den aerdt der schepselen
(1694)–Joannes à Castro– Auteursrechtvrij
[pagina 121]
| |
41. Sinne-beldt.Het stof sich inde Son verthoont,
Al siet ghy niet waer dat het woont.
NAer dat ick lestmael had mijn celle uyt doen kéren,
En al haer toe-behoort doen uyt-slaen en verwéren
Ghereynight van het stof, den vloer doen wassen uyt
Was alles schoon en net: doch wist niet wat 't beduyt
Dat ick, naer korten tijdt, het stof wed'rom bespeurde.
Het welck on-sienelijck, we'er sienelijck besmeurde
Al datter was gekuyst: met dat ick hier op docht,
En sach, hoe, en van waer het stof wierdt in-gebrocht.
Soo merckte ick het licht, met menigighte van straelen,
Die over al met glans de Son liet néder-daelen.
't Gebeurde dat een strael dweers door een' ruyte sloegh,
Die als een speer vol lichts, veel veselingen droegh,
| |
[pagina 122]
| |
Die buyten sulcken licht, on-sienelijck soo vlieghen,
Dat ghyse niet en kent, en soo 't ghesicht bedrieghen:
Doch door hun kleyn ghevvicht, gesoncken hier en daer,
En packen soo op een, dat ghy vvordt 't stof ghevvaer.
O! 't Is een ander stof, dat ons dit Belt vvilt thoonen.
't Is stof van onse ziel, al vvaer niet licht sal vvoonen
Den suy'vren geest van Godt: en soo gy vraeght van vvaer
Dat stof u ziel vervuylt, daer gy't niet vvordt gevvaer?
Siet hoe dat Paulus sich niet plichticht had bevonden,
En daer in sich niet heel gerechticht hiel van sonden:
Want Godt sijn Rechter vvas: Wie kan het quaet verstaen?
Versoeckt dan 't Sonne-licht, soo moeght gy veylich gaen.
| |
Voort-gangh op het selve.HEt is vermetelijck voor de menschen te willen oordeelen, oft van het in-wendigh, dat Godt alleen vermagh, oft van het uyt-wendigh, in het welck zy licht konnen dólen, want het goedt en het quaedt des werckers hanght aen sijn voor-nemen die in-wendigh is aen Godt bekent: waerom dat David vraeghde: Ga naar voetnoot(a) Delicta &c. Wie verstaet de mis-daden? al oft hy wilde segghen: verre is het van my, dat ick een anders fouten wil oordelen: die selver mijn eygen niet en verstaen: soo dat hy genoodtsaeckt was te bidden, Ab occultis &c. Van mijn verborghentheden suyvert my, ende van vremde spaert uwen dienaer. Hier toe dient aen-merckt, dat sommighe sonden ons eyghen sijn voort-komende uyt onse in-wendige bedorevenheydt van aerdt, die ons in-gheboren is, en wortel heeft van onse boosheydt; andere zijn uyt-wendigh als van ver- | |
[pagina 123]
| |
ergheringe oft die wy aen andere oft andere ons aen-doen, waer door wy malkanderen oorsaeck sijn van sondighen en soo plichtigh worden aen een anders sonde, en worden aliena genaemt oft vremde, die een ander doet ons te last gheleyt worden: soo dat David wel met reden moght bidden: die door soo groote sonden van over-spel en doodt-slaeghen, de heel wereldt by naer verarghert hadde, ende niet konde wéten, hoe veel menschen, door sijne boosheydt verargert, ghesondight hadden, daer hy moeste voor in-staen: dat Godt hem daer van geliefde te spaeren, vermidts hy sijne sonden niet al en konde verstaen en veel minder de vremde: Het géne dat Paulum déde segghen: Ga naar voetnoot(a) Nihil mihi conscius sum &c. Ick en kenne my-selven niet schuldich, nochtans en ben ick daer door niet gherechtveerdight. En daer in dólen wy grootelijckx, dat wy achten alles schoon te zijn, als het niet vuyl voor d'oogen blijck, daer de ziel sal moeten voor antwoorden, ende blijcken sal inde straelen vande Sonne der rechtveerdigheydt: waer om Paulus oock seyde: Ga naar voetnoot(b) Qui judicat me Dominus &c. Die my oordeelt is den Heer. Wy meynen dick-maels dat wy wel-doen als wy quaelijck doen, dat wy de liefde Godts voor hebben als wy bedecktelijck ons eyghen liefde ende glorie betrachten: soo betuyght ons den H. Basil: segghende Ga naar voetnoot(c) cum multis in rebus &c. aen-gesien wy in véle saecken Godt vergrammen, het meestendeel van ons mis-daeden en verstaen wy niet: soo dat wy moeten bidden altijdt om ghenaede met David: want in de straelen vande Sonne der rechtveerdigheydt, sullen wy een on-ghetal van mis-daeden bespeuren, die wy daer buyten niet en sien. |
|