Zedighe sinne-belden ghetrocken uyt den on-gheschreven boeck van den aerdt der schepselen
(1694)–Joannes à Castro– Auteursrechtvrij
[pagina 109]
| |
37. Sinne-beldt.'t Cruys Christi ons den Hemel biedt
Daer d'ander dienen tot verdriet.
HEt schijnt dat Christus sich ten vollen niet vernoegde,
Met sijn swaer cruys alleen, naer ander daer by voegde;
Op dat hy die door 't cruys had openingh gedaen
Des hemels, sonder cruys daer niemandt in sou gaen.
Daer om heeft Christus self den standaert op-genomen,
En opentlijck gheseyt, dat die naer hem wilt komen,
Niet sonder cruys vermagh den hemel in-te-gaen;
Den cruys-wegh is alleen de rechte henels-baen.
Die soeckt een' ander baen tot lusten en vermaecken,
En meynt in s'hemels-vreught ghemackelijck te raecken,
Die is gheheel verdoolt: Want Christus niet en kent
Sijns weerdig, die hem niet met 'tcruys volght tot het ent.
| |
[pagina 110]
| |
Ick meyn dat ghy verstaet het cruys daer wy van segghen
't Welck ghy ghewillich moet op uwe schouders legghen,
En Christum volghen naer; het is al 't lijden, dat
Ons t' allen kanten licht, en on-verwacht bevat;
Dat ons seer baetigh is, niet om ons te bedroeven,
Maer wel tot oeffeningh, om ons daer in te proeven
Soo noodigh, dat gelijck den Doop die 't waeter geeft,
Men 't water t'allen kant licht by de handen heeft:
Soo zijn de kruycen ons soo by de handt met lijden,
Ghemeyn aen jeder-een, om dat zy ons bevrijden
Van alle boosheydt, en ons hoeden voor den val,
Die soo ghevaer'lijck is al-om in 't traenen-dal.
| |
Vermeerderingh op het selven.ICk bevinde dat den ghecruysten Christus, die ons den cruys-wegh heeft voor-gegaen, ende ghewilt heeft, dat wy hem naer souden volghen, niet on-vergeselschapt gegaen heeft, elck droegh sijn cruys: doch die hem volghden dat waeren Moorders ende booswichten: misschien verkoos hy sulcken gheselschap, om dat hy die voor de boose quaedt-doenders ende sondaers quam te lijden met de selve oock wilde vergeleken en geacht worden gelijcker ghepropheteert van hem was: Ga naar voetnoot(a) Et cum sceleratis &c. Ende hy is met de boosdaedighe gheacht gheworden: Zijn wy dan van hem genoodt om jeder met een cruys hem te volghen? soo moeten wy sien, wat cruys dat wy op-nemen: Niet het cruys vanden verdoemden mis-déger, die in sijn lijden tot een swaerder verdoemenisse Christum selver lasterde: dat zijn cruycen der verworpenen, die mar- | |
[pagina 111]
| |
telaers vanden duyvel wel met recht moghen gheseyt worden ende hem toe-geeygent worden. Wy mogen vry het cruys op-nemen van onse sonden met den zaeligen quaedt-doender, om door ons lijden vergiffenisse te bekomen en dit is een goedt en zaeligh cruys: maer voor al, moeten wy sien op-te-nemen het cruys selver van Christus als het middelste ende het beste, niet om dat wy on-noosel zijn ende volmaeckt gelijck hy, die geene sonden en doet noch gedaen heeft; maer om dat wy zijnde tot hem bekeert, met sijn cruys ons soude komen t'verhoeden, het welck machtigh is om allen de helsche vyanden te verjaegen, ende u in deugden besonder door het cruys van ghewilligh-lijden met Christo soo te vereenigen, dat wy elck in 't besonder met Paulo souden konnen segghen: Ga naar voetnoot(a) Ick ben met Christo gehecht aen het cruys: En ten zy, seght Christus, dat ghy u cruys op-nemt ende my naer volght, soo en zijt ghy mijns niet weerdigh. Hy wilt dan dat wy hem volghen, wiens wil den regel is van ons doen: hy is den wegh tot glorie, en wat is sijn cruys te draeghen? als ons te ghenoeghen met hem in het lijden, meer achten de armoede als de rijck-dommen, liever oytmoedigh te zijn als op-gheblaesen, en soo voorts: 't Zijn cruycen veracht en verstooten te worden daer een ander magh spreken en zijn &c. En die dese verstervinghen met Christo in sijn lichaem is draegende, wordt met Christo ghecruyst ende verhoedt van alle sonden, om dat hy met Christus aen-ghehecht wordt aen het cruys en vervolghens leeft in Christo en Christus in hem. Dese cruycen al-om hem ontmoeten: Want al die godtvruchtelijck in Christo willen leven, sullen vervolgingh lijden. |
|