Zedighe sinne-belden ghetrocken uyt den on-gheschreven boeck van den aerdt der schepselen
(1694)–Joannes à Castro– Auteursrechtvrij
[pagina 97]
| |
33. Sinne-beldt.Het Roose-voght door 't vier gestockt,
Tot beter geur en krachten kockt.
'T IS een groot onder-scheydt; door 't vier te distilléren
Het geurigh roose-vocht: oft dat men sal begéren
Met kracht en groot gewelt, het nat te perssen uyt
Van blom-gewas oft wel van eenigh ander cruydt:
Daer 't uyt-geperste voght, niet veel en is te achten,
Waer van men kleyne kracht en deught heeft af te wachten
Om sijne slappigheydt, die inde Medecijn,
Tot goede werckingh niet genoegh kan dienstigh zijn,
Vyt reden: dat 't geperst gemengelt voght moet geven,
Daer niet den puren geest met kracht wordt uyt-gedreven,
Ghelijck het vier den geest door sijne werckingh scheydt,
En 't beste van het slecht, door 't dompich vocht bereydt:
| |
[pagina 98]
| |
Soo dat dit onder-scheydt, ons licht kan onder-wijsen,
Waer in Gehoorsaemheydt wel 't meeste is te prijsen;
Als die door 't liefde-vier, den mensch gewilligh maeckt,
Die op 't bevélen van sijn' heer en meester waeckt,
En sonder uyt-stel past op allen sijn ghebieden,
En wenscht dat sijnen wil in alles magh geschieden,
Dat hy heel onder-daen magh zijn uyt suyver deught,
Die geurigh als een roos, den grooten Heer verheught.
Al waer in tegen-deel Ghehoorsaemheydt ghedwonghen,
Die door het perssen met gewelt wordt uyt-ghedronghen,
Godt noyt behaeghen sal, als die slap is en slecht,
On-weerdigh, dat zy wordt de Deugden aen-gehecht.
| |
Voorder aen-merckinge op het selve.DE Suster van Sacht-moedigheydt en Oyt-moedigheydt is de Ghehoorsaemheyt die dan Godt bemindt, ende van hem uyt liefde geleert heeft de lesse van Oyt-moedigheydt ende Sacht-moedigheydt naer sijn vermaen: Ga naar voetnoot(a) Leert van my dat ick oyt-moedigh ende sacht-moedigh van herte ben; die sal u uyt het selve bewéghsel, hem oock wel naer-volghen in sijn uyt-stekende deught van Ghehoorsaemheydt, die aen sijnen hemelschen Vaeder Ga naar voetnoot(b) gehoorsaem geworden is tot de doodt, tot de doodt des cruys. Doch om onder-scheyt te maecken, ende de Ghehoorsaemheydt wel te verstaen, soo moetmen wéten dat Godt jeder mensch in den vrydom van sijnen wil ghestelt heeft, soo dat wy van aerdt kinderen des vrydoms zijn: dies niet tegen-staende, soo heeft oock Godt begeert uyt kracht van sijnen al-gemeynen schick, gelijck den Apostel leert: | |
[pagina 99]
| |
Omnis anima sublimioribus potestatibus subjecte sit: Alle ziele zy verhevender machtigheden onder-worpen Ga naar voetnoot(a): En elders daer en is geen maght dan van Godt, die de maght weder-staet, die weder-staet den schick van Godt: ende gelijck dan dat onsen vrydom niet en belet den schick van Godt, als wy ons ghewilligh aen den wil van Godt toe-eygenen; soo thoonen wy met de hooghste verdiensten, ons verbintenisse aen Godt, als wy ons met alle ghewilligheydt aen hem onder-worpen het gene dat Godt naer sijn behaegen ghehoorsaemen is. Welcke Ghehoorsaemheydt aen Godt, niet andere en is als eene toe-gheneghentheydt van onsen wilt te saemen gevoeght met den wil van Godt: maer om dat Godt oock eenen schick begeert onder de menschen met malkanderen, soo heeft hy dan tot vol-herdingh van den wereldtlijcken standt, den menschen niet willen stellen van eender gheleghentheydt, op dat den eenen den anderen soude onder-worpen wesen ende ghehoorsaem, die niet anders en is, als eene schuldighe op-sicht, ende eer-biedingh van den minderen tot den meerderen: waer uyt volght den schick ende den standt van dese wereldt. Dese deught is Godt de aen-ghenaemste als die niet ghedwonghen, maer uyt een prompte liefde geschiet: want gelijck den Graef Stephanus Turonensis seght: dat het beter is, eenen act oft werck van een waere ghehoorsaemheydt te doen, als ses hondert miraculen. De waerachtighe Gehoorsaemheydt moet prompt zijn, sonder teghen-seghen, oft anders soo en is zy Godt niet aen-ghenaem, niet anders als het voght van het uyt-gheperste cruyt, dat niet on-ghemengelt en slap van deught, uyt-ghedruckt wordt. |
|