vast staet, op de oorspronckelijcke waerheydt die hy selver is, daer de menschelijcke niet ghenoeghsaem is om ons te bethoonen wat goedt ende gaeve zy ons is. Het Gheloof dan, dient ons, als een Israëlitische columne, die in den duyster ons den wegh aen-wijst, om naer het hemels Palestinen te trecken, daer haer claer-schijnende licht door de zee van dese wereldt ons veyligh sal door-brengen ende ons beschermen van onse doodelijcke vyanden, en hun verblinden als zy haer schijn-licht in duyster kan verwisselen: Soo dat allen die het grondt-licht van de Columne des geloofs met het ghesicht van redenen willen door-gronden, hun ooghen licht soo verduystert sullen bevinden, als jemandt die het Sonne-licht wilt door-gronden. Waer door de ketters, die het Gheloof onder 't verstandt stellen, zijn blindt ende sonder geloof, daer het Gheloof op d'eerste waerheydt ghebouwt, niet anders en is, als te ghelooven datmen niet en siet; want datmen met het licht van ons verstandt kan bevatten, dat is een wétenschap en geen gheloof. Wie en sal sich dan niet betrouwen op d'eerste waerheydt, door Godt aen de Propheten in d'oude Wet veropenbaert, in het nieuw verbondt door Christus self gheleert, naer hem door de Evangelische Predicanten de heele wereldt door vercondight? Voorder wil ick hier van het Gheloof niet schrijven, die daer wijt en breet van ghehandelt heb in mijn voorighe boecxkens; alleen dan stelt ick hier 't Gheloof als den in-gangh tot d'andere deughden, die sonder haer van gheen vveerde zijn, ende als een lichtende Columne die ons in den duyster van soo veel dolende vveghen sal lichten in den vvegh tot den hemel, ghelijck de columne de Israëliten in den duyster voor-gingh ende aen-vvees tot het landt van beloften.