daer de Saelighe Sielen van drincken; dese béke en on-breckt hier oock niet voor de dorstighe naer de liefde van Godt: Want gelijck het hooghste geluck des Hemels is Godt te aen-schouwen, alsoo wordt ons buyten den Hemel gegeven eene vaste hôpe van het selve haest te bekomen: Ick heb hier tot ghetuyghe den devoten Blosius die seyt, unicum &c. Den eenigen en vasten troost van een goede ziele in dese werelt, is de hôpe van Godt te sien. Wie soude dan niet willen, om buyten den Hemel sijnen hemel te maecken en te vinden, sijnen minnelijcken Godt beminnen, als hy daer door van eenen aerdtschen Mensch eenen Hemelschen kan worden, aen wien de aerde in eenen Hemel kan veranderen? Seght dan naer den sin van den H. Paulus, wie sal my scheyden van de Borsten van mijnen honing-vloeyenden beminden, van mijnen Godt? Niet alleen allen de krachten van tormenten en lijden van hem voor-ghestelt, noch het leven, noch de doodt, noch jet dat dwingen kan; maer oock niet allen de schatten ende rijckdommen met alle hunne eer en staet, noch oock alle de wellusten des wereldts, sijn bestandt ghenoegh om my van de liefde Godts af te trecken.
Mijnen Godt en mijnen Al, seyde onsen H. Vaeder Francisus, die aen de liefde-borsten van Godt soo aengehegt was, dat al dat buyten Godt was en hy, niet meer en achtede als slijck en dreck, daer d'aerde, de liefde Godts is ons voldoeningh in alles, waer blijven dan al sijn andere hoedaenigheden die on-eyndig zijn, daer hy om elck een van die in 't besonder, diende bemindt te zijn on-eyndelijck: Ick en kan dan niet bevatten, hoe dat in een redelijck verstandt de liefde Godts kan op-houden? Misschien om dat wy vreesen, dat-men hier en daer den Hemel niet en kan genieten?