| |
| |
| |
[Meester Chapelet du Praet...]
Meester Chapelet du Praet, heeft door zijn valsche biechte een heyligen Religieusen Man bedroghen, waer op hy ghestorven is, ende heeft, gheduerende zijn leven een over boos mensch gheweest, wert hy nochtans na zijn doodt onder de Heylighen ghereeckent, ende S. Chappelet ghenoemt: waer door verthoondt wordt, hoe zwaer het is de oprechticheydt vande huychelerije te onderscheyden, hoe menighen mensche onder dexel van heylicheydt, eens menschen snoode quaet-aerdigheyt bedriegen kan.
| |
Die eerste Historie.
MEn seydt datter eenen was Musciaet Fransoys genoemt, die van een
overrijck Coopman in Vranckrijck Ridder geworden was, dewelcke moetende in
Toscane komen, met H. Carel sonderlant broeder van den Koning van Vranckrijck,
die daer toe van den Paus Bonifacius versocht ende opgeweckt was gheweest,
ende gevoelende dat sijn saken herwaerts ende gintzwaerts verwart
stonden, so datse qualijck soo metter haeste konden geeffent worden, doch daer
van den last aen veele personen te geven: ende tot alles heeft hy een
goede ordonnantie ghegheven, behalven dat hy in twijffelinghe ghebleven is, wie
hy bequaem genoeg moght laten om zijn schulden van verscheyden Bourgoenions in
te krijghen, ende d'oorsake zijns twijffelens was, dat hy wel wist de
Bourgoenioens een quaet-aerdich volcxken was, knibbelich werrende vol
arghelists, ende sonder eenige trouwe: in sulcker voegen dat hem niemant
invallen conde (hy was dan so boos alst moght) in wien hy eenich
betrouwen mocht hebben, om tegen henlieder ercheydt te mogen bestaen.
Ende langen tijt hier op hebbende gefantastiqueert, soo is hem inden sin
gecomen eenen M. Chapelet du Praet, die doorgaens in zijn huys tot Parijs
verkeerde. Ende om dieswille dat hy kleyn van persoone was, ende
welvoegende genoech, de Francoysen niet wetende wat Chapelet te beduyden
hadde, meynende datmen in heur tale Chappel moest seggen, noemdense hem
(om dieswille dat hy als boven geseyt is, kleyn van statuere was) Chapelet
ende niet Chapel. Ende voor Chapelet was hy over al bekent, daer hem
voor Chapel weynige luyden kenden: nu was desen M.
Chapelet van so een goet lofweerdich leven, dat hy Notaris zijnde, seer
beschaemt soude hebben gheweest, so eenich van zijn contracten (hoewel hyer luttel maecte) anders als valsch bevonden waren
geweest: der welcker hyer so vele soude gemaect hebben, alsmen der selver van
hem versocht hadde: jae de selve maeckte hy veel liever om niet, als hy een
ander onvervalst, | |
| |
om grooten loon dede. Hy hadde de grootste
genoechte van de wereldt, in valsche getuygenisse te gheven, soo hy daer toe
gebeden wert: ja al en begeerdement op hem niet. Ende om datmen by dien
tijden in Vranckrijck den eedt groot gheloove gaf, hy sonder hem selven te
kreunen meyneedigh te wesen, won slimmelijck alsoo veel processen, alsmen hem
op sijnen eed, ende op zijn vromicheyt by manne waerheydt verclaren wilde: hy
hadde een uytnemende groote gheneuchte, ende was seer bedroeft over
vyantschappen ende ergernissen tusschen vrienden te maken ende anderen luyden
te veroorsaecken: waer uyt hoe hyer meer quaets van comen sach, hoe hem dat
beter smaecte, so hyer geroepen wert om yemanden te vermoorden oft eenich ander
schelmstuck te bedrijven, hy en ontseydet nimmermeer: maer ginck gewillichlijck
daer toe. Ende menichmaels is hy int gevecht gheweest, daer hy met zijn
eygen handen yemanden vermoort heeft, hy was een overgroot
blasphemeerder Gods ende aller heylighen, om d'alderlichste oorsake, ghelijck
een die boven allen anderen korsel was. Aengaende in Kercken noyt dat hyer
inquam: verachtende met grouwelicke woorden alle Sacramenten der selver, als
een verworpen dinck: maer daerentegen was hy doorgaens seer geern inde
Pistavernen ende anderen oneerlijcke plaetsen, daer was sijnen meesten thuys.
Van vrouwen, hy liep daer nae als de hont nae den kluppel, ende daerentegen
hadde hyer meer lusten toe, als eenich ander voordeel broc diemen hadde connen
vinden. Hy soude int heymelijck ende openbaer ghestolen hebben, met sulcken
conscientie als een ander vroom man yet hadde willen geven. Gulsich ende
wijnsuypich was hy in sulcker manieren dat hem de wijn somtijts leet dede: Oock
was hy een uytnemende groot tuysscher, altijdts met valse dobbel steenen
versien. Maer waerom so veel woorden doch? Hy was moghelijck de alder slimste
mensche die oyt geboren wert, Wiens slimmicheyt langen tijdt verdragen is
gheweest, om des M. Musciaets gunste ende vermoghen: om wiens wille sulcx
menichmaels oversien wert, so by slechte gemeyne luyden (die hy
dickmaels genoegh veronghelijckte) als van die vant Hof die hy t'allen uren
eenighe injurien bedreef. Desen M. Chapelet aldus in des M. Musciaets sin
gekomen zijnde, die zijn leven wel ghenoech kende: Docht hy in
hem-selven, dat hy sulck een soude wesen, als der Bourgognioenen ercheyt
vereyste. Waer door den selven hebbende doen roepen, sprack hy hem aldus toe.
Ghy weet Chapelet dat ick gants en heel van hier moet vertrecken:
Ende onder ander met seker Bourgoense te doen hebbende, menschen vol
bedrochs, nu weet ic niemanden bequamer om van hun 'tmijne te
verkrijgen, als u. Daerom gelijck het nu soo is, dat gy
tegenwoordichlijcken met andere saken niet veel belast zijt, indien gy daer
van u werc wilt maken, so sal ic u gunstige brieven vant Hof doen
hebben: ende sal u oock een redelijcke part van tgene dat gy in krijgen sult
geven. M. Chapelet die vast ledich ginck ende hem selven qualijck
voorsien vont van wereltse goederen, merckende dat M. Musciaet die al zijn
steunsel plach te wesen vertrock, sonder langhe te droomen, bykans oock door
den noot ghedwonghen, hevet beste uyt, ende seyde dat hyt seer gheerne doen
wilde. Deshalven eens geworden zijnde, ende van M. Musciaet
uyt-druckelijcke vollemacht ende gonstige brieven van den Coninc
ontfangen hebbende, na dat de | |
| |
voortz Musciaet verreyst
was, is M. Chapelet oock na Dijon ghetrocken, daer hy van niemandt bycans
bekent was. Ende daer heeft hy teghen zijn nature beleefdelijck
ende minnelijck willen beginnen de schulden te maenen: ende 'tgene doen,
weshalven hy daer ghecomen was, even als oft hy hem maer eerst int lest had
willen laten kennen. Aldus doende, ende thuys sijnde, ende verkeerende ten
huyse van twee ghebroederen van Florence, die daer gelt gaven op woecker
(die hem om des M. Musciaet wille veel eeren aendeden) tis geschiet dat hy
sieck geworden is: soo dat hem de twee broeders stracks Medecijnmeesters ende
knechten deden hebben om hem te dienen, ende deden hem
oock alle nootsakelijcke dinghen tot wedercrijginge sijnder gesontheydt
aenreycken: dan al 'tgene datmen hem dede hielp niet: om dat de goede man die
alree goedt ouders was, ende al zijn leve dage een ongeregeleert leven
ghevoert hadde, dagelicx verergerde, als een die des doodts plaghe op den hals
hadde, waer door de twee gebroeders seer beladen waren. Soo datse eenen dach
onder anderen niet wijt van de camer daer M. Chapelet sieck lach, onder
elckanderen begonden te segghen, wat sullen wy met desen doen? wy zijnder seer
gheblameert: want hem aldus sieck uytten huyse te schicken, waer ons een groote
schande, ende een merckelijck teken van luttel verstants: het
volck siende dat wy hem int eerste by ons genomen hebben, ende daer na
neersterlijcken doen meesteren ende dienen, ende nu sonder dat hy
ons yet ghedaen mach hebben dat ons mishagen mach, hem soo schielijcken uyt
onsen huysen te sien drijven, ende dat kranck totte doot toe als hy is: doch wy
moeten van d'ander zijde wederom aenmercken, dat hy een seer
snoot mensche geweest is, die hem selven niet en sal willen biechten,
noch eenige Sacramenten der kercken aennemen: ende aldus
sonder biechte stervende en isser gheen kercke die zijn lichaem sal
willen hebben: maer sal als een hont int ongewijt aertrijck
gheworpen worden, ende soo hy hem schoon al biechten wilde, so
zijn sijn zonden in so grooten getale ende so afgrijselijc, datter het selfste
van comen sal, om datter noch Priester noch Religieux is, die hem sal
willen oft mogen absolveren. Weshalven hy geen absoluci krijgende
ooc even wel in eenen put geworpen sal worden: en so dit geschiet sal
'tvolcxken deser stede, soo om den handel die wy drijven (die hun alderquaetste
dunckt, daer sy dagelicx niet als quaet af seggen) als om de groote begeerte
diese hebben ons te plunderen, mutineren ende men sal roepen: dees
honden vanden Lombaert diemen inde kercke niet nemen en wilt, en moeten
hier niet langer geleden worden: dus zijnse gestelt om met een furie in ons
huys te komen loopen, daerse moghelijck niet te vreden sullen zijn onse
goederen te rooven: maer tis oock volckx genoech, om de persoonen mede aen te
tasten, in sulcker voeghen dat wy, hoe het daer mede sy, soo dese komt te
sterven, qualijck daer aen zijn. M. Chapelet die ontrent de plaetse lach daer
dese aldus t'samen couteden, een subtijl gehoor hebbende (als wy meestendeel
den krancken sien hebben) heeft het gene ghehoort dat de voornoemde van hem
seyden, soo dat hyse dede roepen ende hun daer nae geseyt heeft. Ic en wil niet
dat ghy eenich achterdencken om mijnent wille hebt, noch vreese mijnent
halven eenige schade te sullen lyden: Ick heb gehoort het gene dat ghy t'samen
gesproken hebt, ende ben genoegsaem versekert dattet alsoo gebeuren soude als
ghy seght, soo de sake | |
| |
soo toeginck als ghy denckt: dan ick salse
wel anders doen draeyen. Ick heb ons Heere God by mijnen leven soo veel leets
gedaen, dat om noch een dat ick hem nu op mijn sterven voor een laest handeken
doen sal, te min oft [te] meer sal wesen. Daerom maeckt maer alleenlijck dat ghy
by my den heylichste deuchdelijckste Religieus doet comen, (so der eenige is)
die men vinden mach en laet my geworden ic sal 't stuck soo uytrechten voor u
en voor my, dat alle dingen wel, ende gy luyden te vreden sult zijn. De twee
gebroeders hoewel sy hier op niet veel hoope en stelden, sijn nochtans in een
minnebroeders clooster gegaen, vraegden daer na eenen heyligen geleerden
man, om de biechte te comen hooren van een vande Lombaerde, die in heur huys
kranck te bedde lach, soo werdt hun daer op eenen ouden religieux geschickt
een groot meester inde H. schrift ende een seer eerweerdich man: totten
welcken (van heylighen goeden leven zijnde) alle de inwoonders seer groote ende
een bysondere devotie hadden, so datse hem t'heuren huyse geleyt hebben, daer
hy soo haest als hy inde Camer daer M. C. lach (getreden was) hem selven
aen zijn sijde geset hebbende den selven ten aldereersten begost heeft
goethertelijcken te vertroosten, ende daer nae heeft hy hem ghevraecht hoe veel
tijdts geleden was dat hy gebiecht hadde. Aenden welcken M. Chapelet
(die noyt gebiecht en hadde geweest) gheantwoort heeft. Pater ick hebbe altoos
gewoon gheweest my eens ten minsten alle weecken te biechten, daer zijnder oock
noch wel inde welcke ick my meer als eens gebiecht hebbe, 'tis waer dat ic my
sedert acht daghen dat ick sieck geweest ben, niet en heb connen biechten, soo
groot is de smerte geweest die my de siecte gegeven heeft, daer op seyde de
biechtvader: Mijn Sone ghy hebt seer wel gedaen, ghy moet nu voortaen oock soo
vervolgen, ick sien wel nademael dat ghy u so dicmaels biecht, dat ic cleyne
moeyte sal hebben om u te hooren ofte u te ondervragen, doen seyde M.
Chapellet heer biechtvader en spreect soo niet: ick en biechte my noyt soo
menichmaels dat ick my altijdts niet en heb generalijcken willen herbiechten
van al mijn sonden die ic maer herdencken conde vanden dach af dat ic ter
werelt quam tot dien dagh toe dat ick my biechte: daerom bid ick u Pater dat
ghy my stucxgewijse van alle saken alsoo ondervraegt, gelijck oft ick my noyt
niet gebiecht en hadde, ende en verschoont my niet om dat ic kranc ben: want ic
heb liever dit mijne vleesch te mishagen, dan dat ic zijn willeken volgende yet
dede dat oorsaecke mochte wesen vant verlies mynder zielen, de welcke
mijnen verlosser met zijn dierbaer bloet afgecocht heeft. Dees woorden
bevielen den heyligen vader wonderlijcken wel, hem docht oock datse een bewijs
waren van een wel gestelde conscientie: ende na dat hy den patient dese
zijne gewoonte seer aengepresen hadde, begonde hy hem te vraeghen, oft hy met
vrouwen noyt zijnen schepper vertoornt hadde, wien M. Chapelet suchtende
geantwoort heeft: mijn vader, ick ben beschaemt u de waerheydt op dit stuck te
segghen, vreesende door ydele glory te sondighen. Totten welcken de goede vader
seyde, spreect stoutelijcken de waerheyt, seggende: 't sy in biechte oft
andersins en sondichtmen nimmermeer. Doen sprac M. Chapelet, nademael gy my
hier van versekert, so sal ickt u seggen ende versekere u, dat ick soo goeden
maecht ben als ic van moeders lichaem gecomen ben. Gesegent moet gy van God
zijn (sey- | |
| |
de de Biechtvader) dat ghy so wel gedaen hebt: want
sulcx doende hebt ghy meer verdient, gelijc gy meer vryheyt hadt het teghendeel
te doen, (soo ghy maer haddet ghewilt) als wy luyden hebben. Daer na vraegde hy
hem oft hy door gulsicheyt noyt tegen den Heere ghesondicht en hadde, de welcke
swaerlijc suchtende gheantwoort heeft ja, ende verscheyden reysen. Om dieswille
gelijck het soo was dat hy boven over de vastendaghen, die oock door de devote
persoonen het gheheele jaer door gehouden worden, gewoon was, ten minsten drie
dagen inde weecke te water ende te broot te vasten, soo hadde hy van dit
Water met alsulcken lust ende appetijt gedroncken: (selfs als hy biddende oft
pellegrimagie gaen de eenigen last geleden hadde:) als de dronckaerts den
goeden wijn doen, ende menichmaels hadde hy gewenscht nae sulcken
salaerjens van vettecous ende anderen, als de Vroukens op de velden gaen
plucken: noch hadde hem somtijdts het eten beter ghedocht, als hem voorstont
dattet den genen duncken moeste die met devotie vastende was gelijc als hy
dede: wien de biechtvader gheseyt heeft, dese sonden mijn sone sijn
natuerlijck ende licht genoech, daerom en wil ick niet dat gyer u
conscientie meer mede beswaerdt als wel van noode is, dat comt alle menschen
over (wat heylich dattet is) dat [hem] na dat hy wel ghevast
heeft het eten beter smaeckt, ende na den arbeyt het drincken. Och en segt my
(sprack M. Chapelet) dit niet om my te troosten, gy weet wel dat ick wel
weet datmen de dingen diemen om den dienst Gods doet al te samen
suyverlijck doen moet, sonder eenigen inwendighen roest, ende die anders doet
die sondigt, de biechtvader (seer wel ghepaeyt) sprack: Ick ben te vreden,
nemet soo in u begrijp, u suyvere goede conscientie behaegt my uytter maten
wel: Maer seght my, en sondichde ghy noyt in giericheydt? meer begheerende als
wel reden is oft eens anders houdende dat ghy niet houden en moestet? Den
welcken M. Chapelet geantwoort heeft, ic en wilde niet Pater dat ghy sulckx
dencken soudet, my hier in hays van dese woekenaers ghelogeert siende, ick
hebber niet te doen, ende en bender niet gekomen dan om de selve te vermanen
ende te straffen, ende van sulcken grouwelijcken baetsoeckinghe
af te trecken: ende geloof dat icker meester van gheworden soude hebben, soo my
de Heere aldus niet besocht en hadde. Doch ghy sult verstaen dat my mijn vader
rijck liet, wiens goederen, terstondt als hy doot was ic het meestendeel om
Gods wille ghegheven hebbe, ende daer nae om het onderhoudt mijns levens, ende
om dat ick de armen Jesu Christi helpen mocht heb ick mijn cleyn koophandelken
ghedaen, ende heb daer in na winst gestaen, dan altijt heb ic 'tgene ic
gewonnen had in twee rechte helften met Gods armen ghedeylt, mijn deel
tot mijne hanteringhe keerende, ende hunluyden d'ander helft gevende:
waer inne my mijn Schepper so wel by gestaen heeft, dat ic myne affairen
altijdt vant goede in een beter ghevoordert hebbe. Ghy hebt wel ghedaen sprack
de biechtvader, maer hoe dicmaels sijt ghy wel gram gheworden? Och seyde M.
Chapelet dat wil ick u versekeren dattet dickwils gebeurt is: maer wie conde
hem onthouden, siende alle daghen de menschen sulcke oneerlijcke stucken
bedrijven, sonder Gods gheboden te houden, noch zijn oordeelen te schromen?
menigen dach isser geweest dat ick veel liever doodt als levendich ware
gheweest, siende het jonck volcxken de ydelheyt volgen, sweeren, vloec-
| |
| |
ken, herbergen doorloopen ende niet ter Kercken gaen, ja
veel eer de wegen vande werelt als van God volgen. Doen seyde de
biechtvader. Dit is mijn sone een goede gramschap ende en konde u deshalven
geen boete opleggen. Maer seght my toorn en heeft hy om eenighe sake u noyt
konnen brenghen, tot eenen doot slaepe te doen, of ten minsten tot
yemanden zijn leet te verwijten, of andersins eenich quaedt uyt te rechten?
wien M. Chappelet geantwoort heeft: Och Heere ghy die my een man Godts schijnt
te wesen, hoe spreeckt gy dees woorden? hadde ick het minste gedachte gehadt om
eenighe van die dinghen te doen die gy segt, gelooft gy dat ic meyne dat my God
soo lange op der aerden geleden soude hebben? dit sijn
dingen die te doen staen aen straetschenders ende
ander boos geboefte, totte welcke ick so icker oyt eenige gesien
hebbe, altoos gheseyt heb: Gaet dat u de heer bekeere. Doen sprack de
biechtvader: Seght my nu (mijn sone) dat ghy van God gebenedijt zijt, hebt gy
noyt geen valse getuygenisse tegen yemanden gegeven, oft yet van een ander
geseyt, oft genomen tegens des genes wille die het toebehoorde.
Jae ick seker Heere sprac M. Chapelet, ic heb wel quaet van een
ander gesproken: om dieswille dat ic t'anderen
tijden eenen mijnen buerman gehadt hebbe, die met
'tgrootste ongelijc van de werelt, anders niet en dede als sijn wijf slaen,
waer uyt ic eens qualijc van hem, tot zijn wijfs vrienden gesproken hebbe, so
grooten deernisse had ic met 't arme wijf, die hy t'elckemale als hy wat te
vele gedroncken hadde soo veel om ende aen gaf, dattet Godt geklaecht sy, doen
sprac de biechtvader, nu wel, ghy hebt my geseyt dat ghy een koopman gheweest
zijt, hebt ghy noyt niemant bedrogen, als de koopluyden wel doen? Ick
(seyde M. Chapelet) seker jae mijn Heere, dan ick en weet niet wie het gheweest
is, dan dat eener die my op eenen dach ghelt brocht dat hy voor een laken, dat
ick hem verkocht hadde schuldich was, ende ick wierpet in een borse sonder
tellen, daer vont ic een maent daer nae datter vier duyten meer in waren alst
hoorden, weshalven ick, dien nae komende te sien komen, diese my gegeven hadde,
ende na dat ickse wel een jaer bewaert hadde om weder te geven, de selve om
godswille gaf: de Biechtvader seyde, dit was een cleyn sake, ende ghy dedet
seer wel daermede so te doen als ghy dedet daerenboven heeft hem de biechtvader
van vele andere dinghen ghevraecht, op alle dewelcke hy gheantwoort heeft als
boven, daerom nu willende tot de absolutie voorts varen heeft hem M. Chapelet
geseyt ick heb noch een sonde, die ick u niet geseydt hebbe. Welck isse? seyde
de Biechtvader, ende hy seyde: Het is my indachtich dat ic op eenen heyligen
dach het huys door mijnen dienaer heb doen keyren, ende en hadde sulcke
reverenty totten H. sondag niet, als ick wel moste, O seyde de biechtvader, dit
is mijn sone een lichte sake. Neen (seyde M. Chapelet) en segt geen lichte
saken, want den H. sondach is al te seer te vieren, om dat op sulcken
dagh ons Heere vander doot verresen is. Doen sprac de biechtvader nu dan hebt
gy niet anders bedreven? (ja) ick hebt by vergetenheyt in Godts kercke
ghespogen, de biechtvader begonde te greniken, ende seyde: Mijn
soon dit en is geen dingen daermen hem selve mede becommeren moet, wy
die religieux zijn spouwender wel alle dagen in. Ghyheden doet oock groot quaet
(seyde M. Chapelet) want men moet geen dingen so reyn houden als Godts
H. Tempel daer inne men Godt sacrificien doet. Aldus in corter stont heeft hyer
hem veel diergelijcke gheseydt, 't eynde der welcker hy begost heeft te
suchten. Ende
| |
| |
daer na bitterlicken te schreyen gelijck
eenen die't seer wel konde, als hy maer wilde. Soo seyde hem de biechtvader wat
hebt ghy mijn sone? M. Chapelet antwoorde, helaes mijn Heere my is op
mijn conscientie een sonde noch te seggen gebleven, van de welcke ic my
noyt gebiecht hebbe, soo seer schaem ick my de selve te seghen: ende alle reyse
alse mijn inden sin komt, so schreye ick als ghy siet, ende my dunckt
voor seker dat Godt om die sonde nimmermeer aen mijn bermherticheydt doen sal:
doen seyde hem de biechtvader: zwijgt soone zwijgt wat is dat, dat ghy segt, so
alle de sonden, die oyt door menschen bedreven zijn geweest, oft die
noch ghedaen sullen worden, soo langh als de werelt dueren sal, in eenen
mensche alleen waren, so hyer berou van hadde met sulcken bedrucktheyt als ick
u sien hebbe, Godts goedertierentheydt ende ontfermhertigheyt is soo groot, dat
hy hem de biechtende mildelijcken vergheven soude: doen seyde M.
Chapelet even dapper noch wenende, helaes mijn vader mijn sonden sijn veel te
groot, ende qualijck genoeg van ick geloven datse my van God oyt
vergeven sal worden. Wien de goede biechtvader geseyt heeft
Segtse vrymoedichlijcken uyt, ick belove God voor u te bidden. M. Chapelet
creet even seer, ende seydese niet ende de biechtvader stercte hem, om
die te seggen. Maer na dat M. Chapelet al huylende eenen tijdt lanck aldus den
biechtvader tusschen hanghen en worgen gehouden hadde, so liet hy eenen
grooten sucht bersten ende sprack, mijn vader, naedien dat ghy my
toesegt, God voor my te bidden, so sal ic u seggen, gy sult dan weten
dat ick doen ick noch eenen jongen was, mijn moeder eens vervloeckt
hebbe. Ende dit geseydt hebbende, begonde hy noch veel meer te huylen. O
mijn sone (seyde de biechtvader) dunct u dit so grooten zonde te wesen,
de menschen blasphemeren alle dage den Heere, nochtans vergeeft hy't
gaern, alsmen maer berou heeft van hem geblasphemeert te hebben,
en gy, en wilt gy niet gelooven dat hy u dese sonde vergeve? sucht niet, maer
sterct u selven, want voorwaer soo ghy een van de gene gheweest waert, die hem
gekruyst hebben, hebbende 'tberou dat ick hier sie, so soude hy't noch
vergheven. Seghdy dat? mijn lieve moeder och mijn soete moeder, die my neghen
maenden by dage, by nachten in haer Lichaem droech, ende daer na heeftse my
noch meer als hondert maels op haer armen gedragen: och, och tis foey te
groten quaet deselve te vervloecken: vele veel te groot is dese sonde: soo ghy
God voor my niet en bid, sy en sal my nimmermeer vergeven worden. De
biechtvader siende dat M. Chapelet niet meer te segghen hadde, heeft hem
d'absolutie met zijn benedictie gegeven hem houdende voor een heylich
mensche, als een die gantselijck gheloofde dattet waer was, 't gene hem
M. Chapelet geseyt hadde. En wie is de gene die het niet en geloofde, hoorende
yemanden soo spreecken die op zijn verscheyden leydt? na dit altsamen heeft hy
hem gheseydt: M. Chapelet met Gods hulpe soo suldy haest ghenesen zijn, maer so
het nochtans geviel dat God tot hem u gesegende ende welgestelde ziele riep,
ghelicstet u niet, dat u lichaem in ons convent begraven worde,
welcken M. Chapelet geantwoort heeft ja mijn Heere, het waer my wel leet iewers
elders te wesen nae dien dat ghy my belooft hebt, God voor my te bidden,
daerenboven heb ick altijt een sonderlinge devotie tot u lieden orden
gehadt, daerom bid ick u, doet so vele soo haest ghy in het Klooster ghekomen
sult wesen, datmen my hier dat | |
| |
waerachtige lichaem des Heeren
brenghe, dat ghy dese morgen op den autaer gheconsacreert hebt: want ick dencke
met u verwilliginge dat te ontfangen mette heylige laeste Oly daer na, op dat
ick, al heb ick als een sondaer geleeft, ten minsten als een Christen sterve.
De heylige man sprac, dattet hem seer wel beliefde ende dat hy seer wel seyde,
oock soude hy maecken dat het staens voets ghebrocht soude worden, het welck
alsoo gheschiet is. De twee broeders die in groote twijffelinge stonden,
vreesende van M. C. bedrogen te worden, hadden hun achter een
schutsel dat de camer daer M. C. lach, van hun scheyde stille gehouden, aldus
luysterende haddense bycans al ghehoort ende verstaen wat hy synen biechtvader
wijsmaecte, waer door sy menichmaels sulck eenen lach kregen (hoorende de
dingen die hy hem biechte, gedaen te hebben) datse schier meynden te
bersten, ende seyden dicmaels tegen den anderen, wat is dit voor een mensche,
den welcken ouderdom, siecte noch vreese des doodts (die hem voor ooghen
staet, noch oock Godt) voor wiens oordeel hy in korter stondt sal moeten komen)
noyt niet en hebben kunnen van zijn boosheydt doen afstaen, noch soo veel te
wege brenghen dat hy niet en heeft willen sterven, gelijck als hy geleeft
heeft. Nietemin sy siende dat hy't so gemaeckt hadde dat hy begraven soude
worden, en hebben hun mette reste niet seer becommert. Dan M. Chapelet heeft
korts daer na 't Sacrament ontfangen, ende meer en meer altoos
vergaderende creech hy oock de laetste oly, so dat hy noch dien selven dach dat
hy so schoone degelijcken biechte gedaen hadde, een luttel na vesper
tijt gestorven is. Om welcke oorsake de twee broeders hebben doen gereet maken,
alle 'tgene dat noodich was om hem eerlijcken te begraven, ende hebbent
int convent van den Minnebroeders ontboden, op datse savonts na de
ghewoonte de vigilien souden comen seggen, ende sanderdaegs smorgens het
lichaem halen. De goede heylige Vader die zijn biechte ghehoordt hadde,
verstaen hebbende dat hy overleden was is by den Prieur ghegaen, doende de
Capittel luyden. Daer hy hun (als de broeders by den anderen waren) te kennen
ghegheven heeft hoe M. Chapelet een heylich man gheweest was, soo hy door zijn
biechte hadde moghen begrypen, ende hopende dat ons Heere door hem veel
Mirakulen soude laten blijcken, heeft hy geraden, datmen het lichaem met seer
groote devotie ende eerbiedinghe moest ontfanghen: waer toe de Prieur met
d'ander lichtgeloovige Religieusen verstaen hebben, als de nacht ghecomen was
zijnse altsamen ter plaetzen gegaen daer het lichaem van M.
Chapelet lach, daer sy een wel deghelijcke solemnele waecke over gedaen hebben.
Ende des morgens vroech daer na zijnse altsamen met hun allen ende
groote Cappen aengedaen mette boecken ooc in de handt ende het Cruycifix
voor aen al singende, dit gebenedijde lichaem gaen halen, 'twelcke sy
met heel groote feeste ende solemniteyt in heur kercke brochten: zijnde bycans
van al hen gepeupel der stede mannen ende wyven verselschapt: dat in de Kerck
ghestelt hebbende, is stracx de biechtvader die hem gebiecht hadde, inden
preeckstoel geclommen, daer hy van hem wonderlijcke dinghen begon te
prediken, van zijn leven, van zijn vasten, van synen maechdelijcken staet,
onnooselheydt, eenvoudicheydt, ende heylicheyt, ende onder ander saken heeft hy
daer vertelt 't gene hem M. Chapelet voor zijn aldergrootste sonde ghebiecht
hadde, | |
| |
de, hoe qualic hy hem ooc hadde kunnen int hooft
brengen dattet hem God vergeven soude. Hier van de biechtvader een oorsake
nemende, ende hem na het volc toe keerende, dat hem hoorde, heeft hijt berispt,
segghende: En ghy van God vervloecte schepselen, om een haverstroo dat u
tusschen de beenen quispelt, zijt God, zijn moeder, mettet gantsche
hemelsche geselschap blasphemerende, boven dit seyde hy vele andere
dingen van zijn ghetrouwicheydt ende van zijn oprechticheyt, in sulcker
voegen dat hy den selven in corter stont door zijn woorden (den welcken
hy vont datse geheelijcken geloof gaven) soo wel int hooft ende devotie vande
ghene die daer waren, ingebeelt heeft, dat elck een terstont als den dienst
gedaen was met het grootste gedrangh vande werelt, hem is gaen de voeten
ende handen kussen, ende al de clederen werden hem
vanden lijve gescheurt, deselve hem wel geluckich achtende, dieder maer
alleen een lapken af krijghen konde. Men moest hem oock also den gantsen
dach deur houden, op dat hy van een yegelijck mochte ghesien ende besocht
worden. Daer na wert hy den navolghende nacht in een marberen
tombe eerlicken begraven, ende 'sdaechs daer na begonden de luyden van
handt tot handt toertsen en keersen te brengen, en hem aen te bidden,
ende dien volgende hun te verloven ende wasse beeldekens te
hangen[,] na de belofte diese gedaen haddent, ja so grootelijcx nam den
roep van zijn heylicheyt ende devotie, diemen tot hem hadde toe, datter
niemant bycans was in eenige cleyne tegenspoet zijnde, die hem
tot eenigen anderen Sant verloofde, als aen desen. Ende hieten hem ende
men noemt hem noch S. Chapelet, versekerende dat ons Heere door hem
getoont hadde ende dagelijcx den ghenen noch veelderley mirakelen toonde, die
den selven devotelijcken diende. Hier hebdy dan M. Caphelet du Praet zijn leven
ende sterven, die een Sant gheworden is als ghy ghehoort hebt, de welcke ic
niet loochenen en wil, dat hy niet geluckzalich in Gods tegenwoordicheyt en
staet, om dieswille dat hy hoewel zijn leven boos en quaedt gheweest sy,
mogelijc in sijn uytterste sulcke berou gehat heeft[,] dat God de Heere
barmherticheydt van hem ghehadt ende hem in zijn rijck genomen heeft: dan om
dat ons sulckx onbekent is, spreeck icker van, na dat blijcken mach,
ende segge dat dese veel eer behoort tusschen des Duyvels claenwen in
d'eeuwighe verdoemenisse te wesen, dan in den Hemel, ende so het so is machmen
Gods goedertierentheyt t'onswaerts seer over groot bekennen, die op onse
gebreken niet en siet, maer op de oprechticheyt van ons gheloof, wy hem voor
ons tot onsen middelaer eenen sijnen vyandt nemende, geloovende dien
zijn vrient te wesen, verhoort hy onse gebeden, als oft wy tot eenen heel
gereckelijcken Sant, voor Middelaer gheloopen hadden.
|
|