Wel verwantschap, geen ontlening
H. Lodeizen, Het innerlijk behang
Eens heeft een beoordelaar van mijn werk de opmerking gemaakt, dat men uit het oeuvre van een schrijver zijn bibliotheek zou kunnen reconstrueren. Dit werd geschreven in de eerste oorlogsjaren en de naam van de criticus ben ik vergeten, maar de uitspraak is mij bijgebleven als origineel, intelligent en raak.
Zij kwam in mijn herinnering terug na lezing van de verzenbundel Het innerlijk behang, door H. Lodeizen. Ik dacht toen aanstonds dat tot diens boekerij het werk van Rimbaud behoord moet hebben. Moet hebben, - want Lodeizen is onlangs jong gestorven.
Men weet dat er een Rimbaud-cultus bedreven wordt, vooral in zijn geboorteland Frankrijk. En zoals het met die dingen gaat, er steekt vrij wat overdrevens in. Sommige uitingen die niet meer zijn dan klinkklank, ja dan diepzinnig bedoelde jeugdnonsens, worden minutieus uiteengerafeld ter opsporing van een aannemelijke betekenis. Toch is Rimbaud een belangrijke figuur geweest door het nieuwe geluid dat hij deed horen in enkele meesterstukken, met name in zijn boekje Les illuminations.
Indien achter Lodeizen nu en dan de gestalte van Rimbaud voor mij opdoemde, wil ik hem toch geenszins oorspronkelijkheid ontzeggen. Er is een enorm onderscheid tussen verwantschap en ontlening. Ontlenen doet Lodeizen nooit. Verwant aan Rimbaud is b.v. deze aanhef:
De gestes van een liefde om te toveren
Tot het zuivere kringen van water om een steen,
Of de zekere baan van een zwaan op de vijver;
Wanneer het middag is en de kinderen
Van de ambassadeur op het hellend gazon
Crocket spelen en zeker zijn van een onweer...
Het vereist een sterke affiniteit, een speciale dispositie om Lodeizen te kunnen waarderen. Deze noodzaak, die zich bij ieder kunstwerk van betekenis gelden doet, treedt hier intussen wel zeer duidelijk op de voorgrond. Velen zullen van Lodeizen weinig begrijpen, en zich voor hem ook geen moeite willen geven. Wie zich echter die moeite wel getroost, wordt rijkelijk beloond, mits hij, als gezegd, principieel ontvankelijk is voor dit eigenaardige genre. Lodeizen is met en naast Vroman de oorspronkelijkste