ders dan een zuivere Maagd Hem ter wereld hebben gebracht, dan zou men hebben kunnen zeggen dat zijn Vader een mens was. Maar omdat een Maagd Hem ter wereld bracht, weet men zeker dat Hij de Zoon van God is, die in weerwil van de natuurwetten werd geboren. Want de natuurlijke aard der dingen is zo onwrikbaar dat niemand anders dan zijn Schepper die zou kunnen breken. God hechtte meer belang aan de ootmoed van Maria dan aan haar volmaakte reinheid. Neem dit voor waar aan: vooral ootmoed zorgde ervoor dat zij Gods moeder werd.
Sommigen vinden het gehuwde leven van Abraham heilzamer dan de maagdelijkheid van de heilige Johannes de Evangelist. Maagdelijkheid is een groot goed, wanneer men haar in oprechte ootmoedigheid en met een zuiver hart koestert. Ik denk dat er weinig mensen zijn met onbedorven gedachten over wat men hier vertelt. Het huwelijk is een groot goed als men het goed doet: als man en vrouw op allerlei wijzen van goede wil zijn, leven volgens de door God gegeven wet, graag aalmoezen geven en kinderen verwekken die zij opvoeden ter meerdere eer en glorie van God.
Ik weet nu al dat degenen die een geestelijk leven leiden boos op mij zullen zijn omdat ik zo onomwonden de voorkeur geef aan het huwelijk. Zij zullen aanmerkingen maken op mijn woorden. Zij zouden echter niet weten hoe zich te kleden, wat te eten of te drinken als diegenen die in het huwelijk treden het niet voor hen zouden verzorgen. Wie zou het land ploegen, koren en andere vruchten oogsten, als iedereen dominicaan, minderbroeder, augustijn, kartuizer of kluizenaar zou worden? En wat zouden zij eten en wat voor kleren zouden zij dragen als de koopman niets verkocht en als men de oogst niet zou vervoeren naar plaatsen waar er behoefte aan is? Zij zouden het klooster moeten verlaten en moeten gaan spitten en rooien. Zwetend zouden zij hun kleren en eten bij elkaar sprokkelen, net als echtelieden die alles wat de wereld nodig heeft met grote arbeid oogsten.