Het gulden cabinet van de edel vry schilderconst
(1662)–Cornelis de Bie– Auteursrechtvrij
[pagina 412]
| |
Gysbrecht Thys
| |
[pagina 413]
| |
Jn't overweghen van de edel vry Pictuer
Midts niemant (soo het schijnt) en heeft soo nauw Natuer
Van alle kant doorsien als Roomen en Florensen
Besonder inde Kunst, tot aenlock vande menschen,
Wijns paelen Theodoor al lanck betreden heeft
Daer ons sijn wonder Kunst een waere proef van gheeft,
Om dat daer in den aert van d'Jtaliaensche trecken
Weet groote kracht van gheest naer t'leven te ontdecken,
Soo als te sien is aen van Lonius cloeck werck
Waer med' dat is verciert verscheyde Neerlandts Kerck.
T'is wonder dat meestendeel de jngheboren wetenschap der Schilder-Konst versterft van d'een Lidt op het ander ghelijck blijckt aen David Rijckaert den ouden en David sijnen Sone, boven dien aen Marten Rijckaert sijnen Oom des Ga naar margenoot+ voorschreven Davidts Broeder, de welcke alle dry wonder inde Const uytsteken. Desen Marten Rijckaert was over een comende met de handelingh van Joos de Momper als te weten seer vermaert in Landtschap en Ruinen, gheberghten, water-vallen, veer verschieten en plasante valeyen en sulckdanighe meer andere te lanck om te verhalen. Boven den selven is oock een groot Meester inde Schilder const Aertus Wolffaert Schilder van Antwerpen, soo seer te prijsen in Ga naar margenoot+ de handelingh van devotie als Poeterije, fraey in ordonnantien en cloecke ghesteltenis tot welstandt vande Const. Eensamentlijck ben oock aenghelockt om hier voor te setten den gheruchtbarenden Geraert van Hoochstadt Schilder van Ga naar margenoot+ Brussel seer uytnemende fraey in conterfeyten doch daer naer meer gheneghentheyt krijghende om te ordonneren eenighe fraey Misterien soo vande Passie oft leven van ons Heer, en voorts van verscheyde Heylighen, is vanden stijl der conterfeyten gheweken ende heeft verscheyde Altaer-stucken ghemaeckt die vande Lief-hebbers seer gheacht worden om den goeden welstandt diemen daer in sien can, soo binnen als buyten de Stadt van Brussel. Midtsgaders blijckt inde Const van Guiliam de Vos oock ghenochsaem wat vremde vindinghen en Ga naar margenoot+ aerdighe ghesteltenissen hy met de Pinseel uyt den gheest laet blijcken soo in figuren als andersints woonende binnen de Stadt Antwerpen plaetse van sijn gheboorte. En raeckende de edel handelingh van Marten Pepijn, daer van en Ga naar margenoot+ heb ick niet meer connen achterhalen als dat hy den natuer en wetenschap van Pictura soo veer ondersocht hadde, dat hy eenen Over-vliegher was van alle de Meesters oft Constenaers die in sijnen tijdt in Jtalien costen ghevonden worden, ende was den eenighen Constenaer daer Petrus Paulus Rubbens voor vreesde dat hy hem sou hebben overtroffen, afcomende naer Nederlandt, dan tot sijn groote vreught hoorende dat hy vroegh ghehoudt was, seyde dese oft dierghelijcke woorden: nu Pepijn ghehoudt is, en vreese ick niemandt in dese eeuw om voor hun te wijcken inde Schilder-const: waer mede claer ghenoch | |
[pagina 414]
| |
te verstaen wordt ghegheven dat Pepijn wel een groot Oeffenaer van Pictura moest wesen ghelijck aen veele van sijn stucken compt te blijcken, die over al ghenoch te sien sijn en van de ghene (die de Konst verstaen) seer gheestimeert worden. |
|