Betrachtinghe.
DE onmetelijcke liefde die ick ben draghende tot dese hooch-weerdighe Schilder-const, en heeft niet willen ghedooghen langher te toeven om te bethoonen tot confusie vande Const-hatende Zoilisten, dat de schildry niet alleen voorts en compt tot voldoeninghe van s'menschen ghesicht ende sinnelijcken appetijt, maer om haer nutticheyt ende profijt die sy is baerende, verdient ghesocht ende bemindt te worden, ghelijck ick hier sal bewijsen: ick wil den Nieu-lustighen ende Weet-lievenden Leser dan bethoonen ende merckelijcken goet doen met ghegronde redenen, dat de schildry nut is ten dienst van Godt, profijtelijck voor sijn eyghen selven, ende vruchtbaer voor sijnen even-naesten, bestaende alle dry inde cracht vande oprechte liefde.
Om dit claerder te ontdecken soo dient gheweten dat den helschen vyandt (benijdende totter doodt het menschelijck gheslacht ende behatende onse saligheyt) selver is schroomende voor een devote schildery, uyt reden dat hem wel bekent is dat de selve groot profijt can doen aen een Christelijcke siele, die daer door beweeght sijnde, compt tot berouw van sonden, soo dat de selve schilderijen ten dienst van Godt seer nut sijn om den mensch somtijts te trecken van ydel ghepeysen en in't aensien der selver beelden te doen overdencken de Mysterie die in't selve stuck wort afghebelt; waerom den helschen Draeck al menighmael heel Leghers heeft opghestockt ende de ooren volgheblasen om Kerckbrekerijen, brantsticht, moort, en beldtschenderijen te bedrijven, om den mensch alsoo te beletten sijn welvaert voor de saligheyt der sielen daer in te soecken; soo dat eenen Schilder nootsaeckelijck mede moet deelachtigh wesen vande verdiensten die sijnen even-naesten in't aensien van sijn werck can becomen, ende de vruchten die hy tot profijt van sijn siel (als eenen somerschen Oogst) is bewae-