van een ministerieel ambtenaar over het officiële theaterbeleid in Streven verschijnt, dan krijgt dit pas zijn juiste informatiewaarde voor een lezer van Streven die sinds jaar en dag vertrouwd is met de allesbehalve officiële theatervisie die in het tijdschrift wordt voorgestaan.
Die samenhang is niet alleen voor de lezer van belang, maar ook voor de auteur, in elk geval voor de auteur die over marginale onderwerpen als kunst schrijft. Voor mij betekent het iets heel anders een artikel over kunst of architectuur in een algemeen tijdschrift te publiceren dan in een gespecialiseerd blad. Dit laatste is wel dankbaarder, maar in feite niet zo correct als informatie. Een artikel over kunst in Streven krijgt automatisch de juiste relativering en relationering tot het geheel van het maatschappelijk gebeuren waarin het thuishoort. Voor een begrip van wat ik over kunst meen te zeggen te hebben zijn de artikelen over literatuur, of wetenschap, of filosofie, minstens even belangrijk als het artikel zelf.
Door deze samenhang, die het resultaat is van het redactionele beleid, stelt Streven zich wel een beetje buiten het gangbare communicatiepatroon, dat zichzelf aan het vernietigen is door zijn steeds verdergaande specialisatie. Dit heeft echter voor Streven ook nadelige gevolgen. Onlangs nog had ik een concreet geval: iemand kwam me opgetogen vertellen over de resultaten die men behaald had met het inschakelen van de computer in het onderzoek naar voorhistorische rotstekeningen. Hij had dit einde 1969 ontdekt. Streven bracht hierover een bericht uit eerste hand, voor er iets over gepubliceerd was, in 1961, en kwam op deze resultaten terug bij het verschijnen van het standaardwerk hierover in 1965. Zo zouden talloze voorbeelden kunnen aangehaald worden. Deze kortsluiting, zelfs bij trouwe Streven-lezers - de man in kwestie was een Streven-lezer - hangt samen, geloof ik, met het feit dat Streven zich niet kan permitteren op nationaal of regionaal niveau te denken, en vaak is een kwestie informatierijp nog voor ze in nationaal of regionaal verband aan de orde wordt gesteld. Streven stelt zelf aan de orde.
Uit alles wat ik zojuist gezegd heb, volgt dat het ook maar weinig zin zou hebben hier een overzicht te geven van wat Streven concreet op gebied van kunst gebracht heeft □
Sociaal wonen in de ontwikkelingslanden.
K&C-agenda, 7 januari 1970.
Van realisme tot surrealisme.
K&C-agenda, 14 januari 1970.