Verzamelde opstellen. Deel 2: Los in de ruimte 1966-1970
(1986)–Geert Bekaert– Auteursrechtelijk beschermdGeert Bekaert, Verzamelde opstellen. Deel 2: Los in de ruimte 1966-1970. Stichting Monumenten- en Landschapszorg, z.p. [Brussel] 1986
-
gebruikt exemplaar
exemplaar KB Den Haag, signatuur: 4815 B 26
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Verzamelde opstellen. Deel 2: Los in de ruimte 1966-1970 van Geert Bekaert uit 1986.
redactionele ingrepen
p. 5: kop ‘[Woord vooraf]’ toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 4, 6, 448 en 450) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
LOS IN DE RUIMTE
[pagina 2]
D/1986/4377/3
[pagina 3]
GEERT BEKAERT
Verzamelde Opstellen
2
Los in de ruimte
1966-1970
[pagina 445]
Lijst der opgenomen teksten
Pop, het wezen van de kunst. | 7 |
Actualiteit van Bonnard. | 44 |
Erich Mendelsohn. Is functionalisme een kwestie van religie? | 51 |
Bij het werk van Jan Saverijs. | 61 |
Mies van der Rohe. Pleidooi voor een dandy. | 66 |
Architectuur in België anno 1966. | 69 |
Ove Arup. | 78 |
Marc Dessauvage, bouwer van woonkerken. | 82 |
De wereld van Henry van de Velde. | 88 |
In memoriam André Bloc. Van beeldhouwkunst naar architectuur. | 91 |
Nieuwe steden in Israël. | 95 |
Asger Jorn. Uitverkoop van een ziel. | 99 |
Stedebouw was een utopie. | 104 |
Westmalle: humanistische kloosterarchitectuur. | 107 |
Wonen als ideaal en als levensvraag. | 110 |
Wat met Middelheim? Kritisch bezoek aan de negende biënnale. | 121 |
Montreal - Expo 67. | 125 |
Het Le Corbusier-centrum te Zürich. | 136 |
Subversieve architectuur. | 143 |
De man in de straat. | 150 |
Een architect die kan luisteren: Herman Hertzberger. | 157 |
Habitat 67. | 161 |
Het einde van de architectuur. | 166 |
Urbanisme en film. | 193 |
Lucien Kroll. De verloochening van de architectuur. | 196 |
Belgische musea in de kou. | 201 |
Voor de laatste maal, Magritte. | 202 |
Sterft de stad aan stedebouw? | 204 |
Kunst aan de lopende band. | 207 |
Brutalisme. Een term op zoek naar zijn betekenis. | 208 |
Poëzie in de architectuur. | 216 |
Kerkenbouw. | 218 |
Eurasienstab. | 226 |
Studenten wonen ook. | 228 |
Salvador Dali. | 229 |
Als een academie stedebouw bedrijft. | 232 |
Antwerpen, stad van verkeken kansen. | 235 |
Naamloos. | 241 |
Speeltijd. | 242 |
De grote thema's van het Vlaamse Expressionisme. | 244 |
[pagina 446]
De nieuwe architectuur en het Bauhaus. | 246 |
Henry Moore en Desiderius Erasmus. | 247 |
Het grote aantal. | 249 |
Protestprijs voor architectuur. | 251 |
‘Three blind mice’ lopen tegen de muur te Gent. | 253 |
Antwerpen verzamelt sierstukken. | 255 |
Anti. | 256 |
Universiteit en architectuur. | 258 |
Zitten met Panamarenko. | 259 |
Wonen in een landschap. | 261 |
Clysma. | 263 |
Wordt Leuvens begijnhof bedreigd? | 265 |
De designte mens. | 267 |
De vrijheid om gelijk te zijn. | 269 |
Meesterwerken van de Mexicaanse kunst. | 271 |
Wonen in ‘Experimenta’. | 272 |
Spraakverwarring. | 274 |
Christo pakt in. | 276 |
Mies van der Rohe en Mondriaan. | 277 |
Kunst met politieke draagwijdte. | 279 |
Aarde. | 282 |
Waarom nog architecten? | 284 |
Hochschule für Gestaltung afgelegd. | 294 |
Ideeënprijsvraag kerkenbouw. | 296 |
Theo van Doesburg. | 300 |
Waar blijft de minimal art? | 302 |
Acht eeuwen mecenaat. | 304 |
Fresco's uit Florence. | 307 |
Utrillo en de schilders van Montmartre. | 308 |
Confrontatie met Max Beckmann. | 310 |
Buren, schilder tegen wil en dank. | 312 |
Mémoires d'un architecte. | 314 |
Louis Kahn in het Dogenpaleis. | 316 |
Het Amsterdamse stadhuis. | 318 |
Jean-Paul Laenen. | 324 |
Antoine Pompe en de moderne architectuur 1890-1940. | 325 |
Rudolph Schindler: architecture of the well-tempered environment. | 327 |
Architectuur en humanisme te Cannes. | 329 |
Een fabriek is (nog) geen kunstwerk. | 330 |
Synergische architectuur. | 332 |
Vic Gentils bekroond. | 334 |
Brussel. | 336 |
[pagina 447]
Een eisenprogramma van malcontenten. | 337 |
Achel-statie. | 338 |
Dit was Antwerpen. | 340 |
De architectuur in Nederland aan de kunstgeschiedenis overgeleverd. | 354 |
Een televisiebruegel. | 363 |
Onze Brugse bastaarden. | 364 |
De architectuur van de goed geregelde omgeving. | 366 |
Cityplan Eindhoven. | 370 |
Het ABC van de Stedebouw. | 372 |
Nederlandse beeldhouwkunst 1964-1969. | 375 |
Architectuur in drie bewegingen. | 376 |
De Bastille. | 378 |
De BRT een world question centre. | 379 |
Monumentenzorg. | 381 |
Het misverstand van de architectuur. | 382 |
De immobiliënmakers in dienst van het publiek. | 389 |
Een cartesiaanse homo ludens. | 390 |
Kunst en architectuur in Streven. | 393 |
Het goud van de Vikings. | 397 |
Architect en architectuur. | 399 |
Charles Vandenhove, evolutie van een stijl. | 409 |
Don Judd of is de hedendaagse kunst ziek? | 412 |
De natuur is een vergissing. De sculptuur van Alik Cavaliere. | 414 |
Braem en de ‘Art Nouveau’. | 417 |
Architectuurprijzen. | 419 |
Onmisbaar heimwee. | 421 |
Een streep door de universiteit van Brussel. Hoe architecten meewerkten aan doeleinden die rechtstreeks tegen de doelstellingen van het vak indruisen. | 423 |
Huis Guiette, Le Corbusier. | 427 |
Architectuur als massamedium. | 431 |
Een paleis om in te wonen, wonen in een paleis. | 438 |
[pagina 449]
COLOFON
Op initiatief van de Rijksuniversiteit Gent,
Faculteit Toegepaste Wetenschappen,
Dienst Stedebouw en Planologie
en in samenwerking met
het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Arol,
Bestuur voor Monumenten en Landschappen,
werd Los in de ruimte,
het tweede boekdeel van Geert Bekaerts Verzamelde Opstellen,
in de loop van 1986 uit de Garamond gezet,
gedrukt op de persen van Die Keure te Brugge
en uitgegeven door de v.z.w. Stichting Monumenten- en Landschapszorg.
Redactie: Mil De Kooning, Frank Devienne,
Robert Van hoogenbemt, Edgard Goedleven, Herman Stynen,
Charles Vermeersch en Patrick Vissers.
Vormgeving en montage: An Beullens.
Zetwerk: Kathleen De Pestel en Ann Claes.