verruiming van de Minimal Art in de richting die men met het werk van een Beuys en een Christo als twee uiterste polen ervan kan bepalen. Er bestaan trouwens ook aanwijsbare relaties tussen de minimal art en Beuys. Robert Morris bijvoorbeeld liet zich duidelijk door Beuys inspireren. Jaren geleden, toen Beuys nog volledig onbekend was, verbleef Morris bij Beuys in Düsseldorf. Ook Carl André werkte van bij het begin in de inspiratie van Beuys. Zowel Morris als André zijn op de Dawn-expositie vertegenwoordigd. Daarnaast is er nog werk van Herbert Bayer, Walter de Maria, Michael Heizer, Claes Oldenburg, Oppenheim, Sol Lewitt, Robert Smithson, Kaltenbach. Ook Christo had erbij mogen en moeten zijn, al was het maar met zijn package van de Californische kust. De trek naar het westen, naar de woestijn en de onbewoonbare aarde, is een opvallend verschijnsel. In tegenstelling tot de urbaanse sfeer van de pop-art, tot de cultuur, gaat de hedendaagse avantgarde, om het met Rousseau te zeggen terug naar de natuur, maar dan een natuur die niet veel met het eiland van de romanticus te maken heeft.
Vele van deze kunstenaars kunnen geen werk meer tentoonstellen. Ze hebben niets anders dan fotografische herinneringen. Hun kunstwerken zijn alleen maar sporen in de aarde, die door de wind worden uitgewist. De ‘circumflex’ van Michael Heizer is een greppel, die zich kronkelt in de Nevada-woestijn. Het recente werk van Carl André in de Woody Creek Canyon, hoopjes ‘particles’ te midden van de geweldige rotswanden, kan men alleen maar op film zien. Het werk van Walter de Maria, die binnenkort naar de White Wide Space te Antwerpen komt, bestaat uit twee parallellen die in zand verloren lopen. Ze doen denken aan de monoloog van Frisch' Don Juan: ‘Wat is er grandiozer dan twee lijnen in het zand, twee parallellen,... twee lijnen in het zand, gelezen met de geest’ □
Officiële belangstelling voor experimenteel wonen.
K&C-agenda, 11 december 1968.
Een nieuw stadhuis voor Amsterdam.
K&C-agenda, 11 december 1968.
Kerken na carnaval.
De Standaard der Letteren, 13 december 1968.