Gedichten uit de verschillende tijdperken der Noord- en Zuid-Nederlandsche literatuur. Deel 2. 1ste en aanvang der 2de helft van de XVIIe eeuw
(1852)–J.A. Alberdingk Thijm– AuteursrechtvrijVloek over de Schilderkonst.[Uit Camphuysens vertaling van het gedicht Idolelenchus van den Remonstr. predikant I. Gesteranus.] Beeld-rijcke Schilder-hand, na-aapster van Gods hand,
V wil ick door gedicht, af-schild'ren voor 't verstand;
Verleyt-Ster van 't gesicht dat sich verstaart op 't sterffelijck,
Vw toverisch vergif is mee al ziel verderflijck.
Dijn lof weet elck genoeg. Dit lof voeg ick 'er by,
Dat gy oytGa naar voetnoot1 moeder waart van vele sotterny:
Hoe! steeckter soo een kracht in Verwen en Pincelen
En 't hangend' muyr-cieraet van vlacke Taferelen?
Een werck dat in hem selfs maer treck en schaduw' is,
Behuyst dat eenig quaet of ziel-verderffenis?
Wel aen hoort na 't bewijs.
* *
De Wet op Sinaï in vuyr en vlam gegeven,
En met den vinger Gods wel eer twee-werf geschreven
Veroordeelt alle slag van maacksel ofte beelt
Door konstelijck vernuft uyt eygen drift geteelt.
Een dier-ghelijck bevel (over 't welk de beelden meerder
En krachtiger verdoemt) geeft onse groote Leerder
De Heere Godes Soon, wanneer hy 't beelden vlien
Door pen van sijn gesant wel duytlijck laet gebien.
Dit 's klaer. Nochtans wat sond' en wort niet tot geen sonden
Door neus-wijs onderscheyt van 't listig breyn gevonden?
't Is (segt men) 't Heydens-Beelt dat Godes Wet verbiet,
Maer 't maacksel van dees tijt, strijt met sijn wille niet.
Droeg d'Arcke Cherubijns, op 't Goddelijck begeeren?
| |
[pagina 251]
| |
Was door sijn beelden-konst Besaleel in eeren?
Stont Mosis kopre slang tot hulp van die 't aensag?
Had oock den tempel Beeld'? waer om, ten minsten mag
Der Heyligen gedaent', gelijck een leerlijck teecken
Niet worden voor-gestelt tot boeck en schrift der leecken?
Stae stil. Kant Mosem (knecht) niet tegen Christum (Heer.)
Richt Christi nieuwe niet na Mosis oude Leer.
|
|