duisterd gaat worden door een orkaan van fijn zand. Men kan dan niet veel verder zien dan in een dichte Hollandse nevel, maar van zien is nauwelijks sprake meer. Men dient zijn ogen stevig te sluiten om ze te beschermen tegen het striemende zand. Overal dringt het binnen, het hoopt zich op in de huizen.
De dikke duisternis, de zogenaamde Egyptische duisternis, een der plagen die Mozes over Egypte afroept, is dan ook waarschijnlijk zulk een zandstorm, daar bijna al de plagen van Egypte, tot in haar volgorde toe, een ongekende verheviging zijn van de normaal voorkomende verschijnselen. Men moet zich de wereld van Jezus en de apostelen dan ook voorstellen als een stoffige wereld en de nijvere Martha was dan ook beslist niet iemand, die stof afnam, want daar is in het Oosten, ondanks alle ijver, geen beginnen aan. Martha's huis was naar alle waarschijnlijkheid òf geheel, òf gedeeltelijk uit klei gebouwd, òf uit ruwe, stoffige stenen. Het huis stofvrij maken zou gelijk staan met het huis te slopen.
Stof speelt door de gehele Bijbel een grote rol. God maakt het eerste mensenpaar uit het stof der aarde. Wanneer Hij later de eerste mensen uit het Paradijs verjaagt, zegt Hij tot hen: ‘Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren’. Nergens krijgen deze woorden zulk een betekenis als wanneer men het Oosterse landschap beschouwt, dat bedekt is met het stof der eeuwen.