Arenlezer achter de maaiers
(1951)–Bertus Aafjes–bron
Bertus Aafjes, Arenlezer achter de maaiers. J.M. Meulenhoff, Amsterdam 1951 (2de druk)
codering
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
logboek
-
-
verantwoording
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van de tweede druk van Arenlezer achter de maaiers van Bertus Aafjes uit 1951. De eerste druk dateert uit 1950.
redactionele ingrepen
p. 27: in het origineel is een gedeelte van de tekst slecht leesbaar. De redactie heeft de tekst tussen vierkante haken aangevuld.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (binnenkant voorplat, 194, binnenkant achterplat, achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorkant stofomslag]
BERTUS AAFJES
ARENLEZER ACHTER DE MAAIERS
kronieken over kleine maar vergeten bijzonderheden in het oude en nieuwe testament
bertus aafjes
ARENLEZER ACHTER DE MAAIERS
Kronieken van kleine, maar vergeten bijzonderheden in het Oude en Nieuwe Testament.
2e druk
Door de keuze van het motto voor dit boek noemt Bertus Aafjes zich een arenlezer achter de maaiers. Daarmee heeft hij welluidend en duidelijk zijn rol getekend: zorgzaam de losse aren verzamelen, die de maaiers - de geleerde Bijbelvorsers - hebben achtergelaten op de rijke akker van Gods woord.
Voor velen is de Bijbel - het Boek der Boeken voor onze Westerse wereld - in zijn beeldspraak moeilijk toegankelijk, gesloten; hij staat ver van hen af, hij is geen ‘werkelijkheid’ voor hen.
De geleerde ‘maaiers’ brengen die ‘werkelijkheid’ slechts zelden tot leven: een dichter als Bertus Aafjes vermag dat wel. Hij kende de Heilige Schrift, hij had zich op grond van het daarin gelezene reeds lang een beeld van het Oosterse leven gevormd, maar zijn zwerftocht door de Oosterse wereld leerde hem, dat dat leven daar sinds Mozes' dagen niet veranderd was.
Van het ene Arabische dorp trok hij naar het andere, steeds rijker ontroerd door de wonderlijke wereld van het Oosten, die zich in al zijn weelde voller en voller voor hem ontplooide.
Weet u bijvoorbeeld, waarom Abrahams knecht de toekomstige vrouw van Isaäk, Rebecca, een gouden neusring geeft en haar die aan de neus steekt?
Wie was de Koningin van Saba eigenlijk en waar lag haar rijk?
Wat bedoelt Jezus wanneer hij zegt: ‘Ik ben de deur der schapen’ en waaraan is deze uitspraak ontleend?
Waarom hechtte de vrouw uit de gelijkenis zoveel waarde aan de penning die zij verloor?
Aafjes weet deze vragen te beantwoorden omdat hij getuige was van het Oosterse leven en in zijn mooi proza vertelt hij daarover, geestdriftig, ontroerend en geestig.
[ voorplat]
[pagina I]
ARENLEZER ACHTER DE MAAIERS
[pagina II]
2e druk 1951
[pagina III]
BERTUS AAFJES
ARENLEZER ACHTER DE MAAIERS
KRONIEKEN OVER KLEINE MAAR VERGETEN BIJZONDERHEDEN IN HET OUDE EN HET NIEUWE TESTAMENT
J.M. MEULENHOFF - AMSTERDAM
[pagina IV]
Copyright 1950 by Bertus Aafjes
[pagina 195]
INHOUD
Inleiding | V |
Avond aan de Nijl | 1 |
Oosterse gastvrijheid | 4 |
Een maaltijd | 8 |
Rond de fontein | 10 |
Het kind | 14 |
Oosterse schone | 17 |
Bruidsprijs | 20 |
Huwelijksleven in het Oude Testament | 24 |
Oosterse handel | 28 |
De goede herder | 31 |
Gevangenis van Josef | 35 |
De zonnegod | 37 |
Mummies in het oude Egypte | 41 |
Met balsem en masker | 45 |
Steenbakkers | 48 |
Kinderen duiken onder | 51 |
Het stof in de Bijbel | 55 |
Kwartel en pelikaan | 56 |
Aan de Rode Zee | 60 |
Een dagboekblad | 62 |
Veel- en eengodendom | 65 |
Vreemde goden | 67 |
Grafschildering | 69 |
De Leeuw van Juda | 71 |
De koningin van Saba | 76 |
Salomon en de dieren | 80 |
Koning uit de Duizend en één Nacht | 83 |
Voetnoten bij het Hooglied | 87 |
De schoonheid van het Oude Testament | 95 |
Regen en dauw | 98 |
Voorjaar | 101 |
Bij Allah, ik verstoot je | 103 |
Schorpioenen | 106 |
Bidden in het Oosten | 108 |
In de woestijn | 111 |
Het duivenhuis | 113 |
[pagina 196]
De eenvoudige beeldspraak | 116 |
De karavanserai | 118 |
De stal van Bethlehem | 121 |
De Oosterse baby | 124 |
De vlucht naar Egypte | 126 |
Herder en kudde | 132 |
De Oosterse akker | 135 |
De dorsvloer | 137 |
Koren zeven | 140 |
Het gastmaal | 142 |
Een Oosters huis | 146 |
Het dak | 148 |
De arme weduwe | 151 |
Klaagvrouwen | 154 |
Reukolie in Oud en Nieuw Testament | 156 |
Hondsdolheid | 160 |
De grote dorst | 162 |
De waterverkoper | 165 |
Bij de waterput | 167 |
Schip der woestijn | 169 |
De lastdrager | 171 |
Bedelaars | 174 |
De pottenbakker | 177 |
Bomen uit het Nieuwe Testament | 179 |
De wijngaard | 182 |
Voetwassing | 184 |
Onder de dekmantel der liefde | 187 |
Het graf in de rotsen | 190 |
[ achterkant stofomslag]
Van Bertus Aafjes verscheen verder bij J.M. Meulenhoff:
EEN VOETREIS NAAR ROME
6e druk, gebonden f 4,95
Bij de verschijning van dit reisverslag in dichtvorm, dat een nationale vermaardheid kreeg, schreef De Groene Amsterdammer: ‘Hier is een tovenaar aan het werk geweest, een die onze taal het zingen heeft geleerd’.
HET KONINGSGRAF
2e druk, ing. f 4,75, gebonden f 6,50
‘Verzen van vaak ongemene schoonheid, poëzie van sterke geladenheid, lyriek van bijzonder gehalte.’
De Nieuwe Eeuw
EGYPTISCHE BRIEVEN
Gebonden f 4,50
Een aantal brieven aan de dichteres Vasalis, waarin Bertus Aafjes zijn ervaringen van het wezen en de schoonheid van de Egyptische kunst neerlegt.
‘Iets van de welriekendste zalven zendt hij ons toe uit dit land; ze geven voedsel genoeg aan het vermoeden, dat ook het dichterschap van Aafjes er niet onberoerd door is gebleven.’
De Groene Amsterdammer
DE LYRISCHE SCHOOLMEESTER
Gebonden f 3,90
Met tekeningen van Maaike Braat ‘Er speelt een lichte humor doorheen en anderzijds een onbeschrijfbaar, maar doordringend poëtisch sentiment.’
Tijd en Taak
DE REIS VAN SINTE BRANDAAN
Gebonden f 6,90
Met houtsneden uit de oorspronkelijke uitgave.
Herdichting van de boeiende middelnederlandse legende ‘een Nederlandse Sinbad de Zeeman’, ingeleid en toegelicht door Dr Maartje Draak.
In de boekhandel verkrijgbaar
J.M. MEULENHOFF · AMSTERDAM