[Film en mode]
Dit is de elegante Edith Head, met de acht Oscars die ze kreeg voor het aankleden van de Sterren in ‘The Heiress’ (1948), ‘All about Eve’ (1950), ‘Samson and Delilah’ (1950), ‘A Place in the Sun’ (1951), ‘Roman Holiday’ (1953), ‘Sabrina’ (1954), ‘The Facts of Life’ (1960) en ‘The Sting’ (1973). Het is de enige foto uit Film und Mode/Mode im Film (Prestel Verlag, Importeur Nilsson & Lamm, f 102,20) die een hommage brengt aan een fenomenaal ontwerpster. Op de rest van de tweehonderdvijftig pagina's is een grote doos stills (zwart-wit, voor het grotere effect) uitgestort. Commentaar ontbreekt en de volgorde is helaas volstrekt willekeurig, maar ze zijn van grote pracht: veel gecapitonneerde theemutsen waarin volboezemige wezens als Loretta Young, Jeannette MacDonald, Hedy Lamarr, Carole Lombard, Joan Crawford of Paulette Godard er desondanks engelachtig uitzagen. Audrey Hepburn schreef een obligaat voorwoordje over haar favoriete couturier Hubert de Givenchy, een saaimans die nóóit gekund had wat Edith Head kon: de impact bereiken van de wijde rok uit ‘Roman Holiday’, die dan ook ‘epochemakend’ werd. Even obligaat wijzen de samenstellers op de recente bemoeienis van ‘Edelschneider’ als Gianni Versace, Jean-Paul Gaultier en Yohji Yamamoto met vooruitstrevende films. Maar over het onderwerp zelf is verder geenszins nagedacht. Het is een vergissing om de foto's te kiezen waarop Bardot, Loren, Monroe, Keaton op hun paasbest zijn uitgedost - dat zijn níét de outfits waarin ze invloed op de mode hadden. Een kiekje van Jean Seberg, in het (met ‘Herald Tribune’) beletterde T-shirtje waarin ze ‘A bout de souffle’ speelde, staat er als bij toeval in, en het is zowat het enige uit het boek dat écht iets met
‘film en mode’ van doen heeft.
DS