Astrologie
U gebruikte het woord bestemming. Ik krijg soms ook het gevoel dat er sprake is van zoiets als ‘voorbestemming’. Alleen de titel al. Die verwijst naar het sterrenbeeld weegschaal, dat bepaalde karaktereigenschappen veronderstelt.
‘Oswald werd geboren onder het sterrenbeeld weegschaal. Dat sterrenbeeld suggereert het beeld van twee schalen en een al of niet bestaand evenwicht daartussen. Door het hele boek wordt er één vraag opgebouwd, namelijk: naar welke kant zal Lee Oswald doorslaan? Wordt het links of rechts, boeken of geweren? Wordt hij een verantwoordelijke echtgenoot of gaat hij een angstwekkende daad verrichten die hem en zijn gezin te gronde richten? Het begrip astrologie is ook op een bredere wijze in het boek verwerkt. Het is symbolisch voor alle dingen buiten de geschiedenis. Geschiedenis bestaat uit een reeks significante daden met een logica. Maar er is nog zoveel meer: toeval, onderbreking, dromen, gebeden; al die dingen die niet worden verklaard door de archieven van logisch denkende mensen die gebeurtenissen proberen te begrijpen.’
In uw ‘Noot van de schrijver’ aan het eind van het boek zegt u: ‘Omdat dit boek geen aanspraak maakt op waarheid naar de letter, omdat het slechts zichzelf is, op zichzelf staand en compleet, vinden lezers hier wellicht een toevluchtsoord - een manier van denken over de moord zonder ingeperkt te worden door halve feiten of overdonderd door mogelijkheden, door de stroom van speculaties die elk jaar breder wordt.’
‘Het was mijn hoop dat dit verhaal voor Amerikanen iets zou zijn waar ze in kunnen geloven. Want we hebben helemaal niets gehad om in te geloven, omdat we niet precies wisten wat er gebeurd was en hoe. Ik denk dat er een manier is waarop fictie de geschiedenis kan redden van haar verwarring. Als we een belangwekkende gebeurtenis niet rationeel kunnen verklaren, kunnen we misschien een oplossing verzinnen. Mijn voornaamste technische uitdaging daarbij was het bijeenvoegen van fictionele en historische personages tot een naadloze structuur. Tegen de vreselijke last van de onoplosbaarheid kan fictie een zekere mate van troost bieden.
Ik denk dat een van de dingen die we gehoopt hebben, en misschien tevergeefs, is dat nieuwe wetenschappelijke methoden ons zouden helpen te begrijpen wat er in die paar seconden in Dallas is gebeurd. Foto-uitvergrotingstechnieken, ontwikkelingen op het gebied van geluidsapparatuur et cetera. En in feite hebben technici ook een grotere verfijning aangebracht in onze kennis van hoeveel tijd er tussen bepaalde geluiden zat, bijvoorbeeld van geweerschoten. Er zijn foto's geanalyseerd volgens de meest geavanceerde methoden, evenals het beroemde Zapruder-amateurfilmpje. Er is bekeken of bepaalde lichtvlekken misschien personen kunnen zijn geweest. Maar een van de grote teleurstellingen van al deze onderzoekingen was dat de ambiguïteiten er slechts door werden vergroot. Elke keer als er een opmerkelijke nieuwe ontdekking leek te zijn gedaan, werd die gevolgd door een tegenontdekking. We hebben het moment dat Kennedy werd neergeschoten op film, maar dat moment wordt geheel omringd door vlekken en schaduwen. En wat daarachter ligt zijn precies de elementen waar wij niet de vinger op hebben weten te leggen.’
■