Danspartner
Ik doel bij de romantische dichters op de rijkelijk in de Spiegel vertegenwoordigde Friedrich Hölderlin, Novalis, Heinrich von Kleist, Ludwig Tieck, Joseph von Eichendorff en vele anderen. Deze romantische lyriek zou, letterlijk op de spits gedreven, enerzijds uitmonden in de van gevoel doordrenkte ego-cultuur, maar anderzijds ook een flirt aangaan met tal van andere stromingen. Zij verpolitiekte in het begin van de negentiende eeuw, de zogeheten periode van de Vormärz, en werd door de bruisende dichters van het Junge Deutschland (Heinrich Heine, Ludwig Börne, zelfs Theodor Fontane) voor de politieke kar gespannen. Zij liet zich - ik maak alweer een reuzensprong door de Spiegel - in onze eeuw een socialistisch-marxistisch oor aannaaien door Bertolt Brecht, Kurt Tucholsky. Wolf Biermann en (heel recent) Peter Paul Zahl. Tegenwoordig is de lyriek ook een veelgevraagde danspartner om de binnen het Duitse grondgebied zo schrijnende aanwezige Oost-Westproblematiek aan de kaak te stellen. Ik denk aan Sarah Kirsch, Günter Kunert en vele anderen, die eveneens ruimschoots in de Spiegel zijn opgenomen.
De Spiegel wordt verder gekenmerkt door een voorkeur van de samenstellers voor het spel met de taal, voor het taalexperiment. Een ruime plaats werd door hen dan ook toegewezen aan de taalvirtuozen bij uitstek, de expressionisten. Zonder het optreden van een Georg Heym, een Georg Trakl en (zij het op een ander vlak) een Franz Kafka zou er over de Duitse letteren nog steeds een verstikkende grauwsluier hangen. De expressionisten lichtten, in het zog van Jakob van
Vervolg op pagina 16