Jan Blokker als hoogtepunt
Een winterboek met ongebruikelijkheden
Het orgasme van Lorre Nieuwe verhalen, gedichten en artikelen van Jan Blokker, Gerrit Krol, Peter van Straaten, Judith Herzberg, Cees Nooteboom, Piet Grijs, Lolle Nauta, Rutger Kopland e.a. Samenstelling M. van Amerongen en R.O. van Gennep Uitgever: Van Gennep, 243 p., f29,50
Lodewijk Brunt
Smakeloosheid, minachting voor het publiek en een onlesbare dorst naar macht zijn vanaf het prille begin kenmerkend geweest voor de bazen en de bonzen van de Nederlandse radio en tv. Maar tot in de jaren zestig wisten de meesten nog de schijn op te houden dat ze het beste voorhadden met hun kijkers en luisteraars. Toen viel het masker en deed het nieuwe omroepbestel zijn intrede. ‘Van de jaren zestig was en blijft het grote voordeel dat veel vernis van de samenleving werd gekrabd; het nadeel is dat we sindsdien weten wat er al die tijd onder heeft gezeten.’
Deze gouden zin is van Jan Blokker, die in De F-side van de media de omwenteling op snijdende toon beschrijft. ‘Programmamakers van de nieuwe televisie die op een fatsoenlijke manier hun ambacht wilden uitoefenen en bijvoorbeeld een documentaire voorstelden, werd gevraagd of ze op hun achterhoofd waren gevallen. Iets anders uitzenden dan Dynasty, Top-Pop of André Hazes werd gezien als minachting van het publiek dat immers niets anders wilde.’ De chef van Tros-Aktua, Wibo van der Linden, wordt door Blokker omhoog gehouden als verpersoonlijking van deze treurnis. Het lijkt me passend, in een verhandeling over de F-side, dat er een paar flinke klappen vallen. ‘Wat stelt zo'n man voor?’, vraagt Blokker zich af en hij geeft als antwoord: ‘Ik zeg het maar eenvoudig: niets. Ik ken handenvol zijnsgelijken. Ze heten Landré, Enkelaar, Schoup, Hoogendijk, Nijpels, Ten Brink, Buurman, Schwietert, Klaas-Jan, Henk, perschef van Phonogram, eerste secretaris van Slavenburg's, tweede van Zwarte Jopie, derde van Yab Yum, Enkelaar, Van der Zee, Lugtenburg, Out en in vermomming zelfs Haasbroek. Ik weet waar ze van houden: de Natuur, een eerlijke jonge, de vrouwtjes op z'n tijd, de eenvoud, In de Ban van de Ring en het bruine café. Ik weet zelfs wat ze haten: overheidsbetutteling, vormelijkheid, al te veel heroïne, de gecompliceerdheid, de bedreiging van het bruine café alsmede bijna iedereen behalve zichzelf.’
tekening Peter van Straaten
De Gooise F-side trekt dagelijks een breed spoor van vernieling door de ether. Met jounalistiek, voorlichting of publiek dienstbetoon heeft wat iemand als Wibo van der Linden doet allemaal niets te maken: hij is de vleesgeworden ‘proletisering’ van de media. Blokker zegt: ‘Doemdenkers van vooroorlogse snit - Ortega y Gasset, Huizinga - hadden al een zwaar hoofd in “de opstand der horden”, terwijl de democratie toen nog niet verder reikte dan het recht van iedere volwassene om elke vier jaar z'n stem uit te brengen op de verkeerde lijsttrekker. Wat hadden die mensen in vredesnaam moeten schrijven als ze Wibo van der Linden hadden kunnen voorzien?’
De F-side van de media is het openingsartikel van de bundel Het orgasme van Lorre, die is samengesteld door Martin van Amerongen en R.O. van Gennep. Na zo'n begin wil je wel verder lezen, maar Blokkers niveau wordt niet meer gehaald door de overige medewerkers. De redacteuren hebben een variatie willen maken op het ouderwetse Zomer- of Winterboek: ‘enige honderden pagina's leesgenot, voor onder de kerstboom of in de strandstoel’. Anders dan vroeger gebruikelijk was, hebben ze hun medewerkers geen opdracht verstrekt, maar hen verzocht ‘om eindelijk eens dat prachtige stuk te schrijven, dat zij/hij al zolang onder het hart droeg’. Het resultaat was dus te verwachten: een bonte verzameling van gedichten, polemieken, korte verhalen, reportages en opstellen door onder anderen J. Bernlef, Jan Eijkelboom, Piet Grijs, Lolle Nauta, Annemarie Grewel, Rudie Kagie, Martin Schouten, Gerrit Krol, Martin van Amerongen, Willem van Toorn en William Rothuizen. Peter van Straaten zorgde voor een paar fraaie ‘vieze’ tekeningen.