Inzichten
Dit voor zover het de buitenkant van Fien Kristal betreft. Binnen zijn nog veel andere dingen aan de hand. Fien Kristal is op de een of andere manier thuis geraakt in een mystiek, Zen-achtig denken. ‘Het vuur van de levende leegte’, ‘het gebouw van de oneindigheid’, het ‘lam gods’ zijn begrippen die zij hanteert en zij vormen een belangrijke oriëntatie in haar leven. Ze beschikt ook over een reeks van inzichten over het ‘leven’ en het ‘zijn’: ‘Omgang hebben met jezelf, daarvan was Fien Kristal overtuigd, was minstens zo belangrijk als communicatie met anderen. Met jezelf verkeren was echter iets waar veel mensen nooit aan toekwamen. Dat kon ze gemakkelijk afleiden uit hun gedrag en uitspraken. Zodra ze kwam aandragen met dingen als bezinning en zelfonderzoek hoorde ze weinig anders dan: navelstaarderij en zelfbevrediging, clichés die zonder uitzondering uitgeblaft werden door mensen die geen ogenblik tot zich zelf kwamen.’ Of: ‘Alle mensen waren vrij, maar de meeste wisten het niet, want ook al droegen ze van origine de vrijheid als een draagbaar paradijs in zich om, toch legden ze zich het ene juk na het andere op, zich verwerend met het excuus dat het de schuld was van de situatie.’ Of: ‘Ziek word ik van al die internationale hulpprogramma's die minder zijn dan een druppel op een gloeiende plaat, omdat het die ordelijke organisatoren ontbreekt aan visie, dat wil zeggen, aan liefde, ook al hebben ze de beste bedoelingen. Krankjorum word ik van de eendrachtelijk uitgespuwde clichés van mensen die in vredesmarsen meelopen, maar thuis de boel kort en klein slaan.’
Als tegenhanger van Fien Kristal fungeert Possy Hoed. Possy Hoed wordt als een gladde journaliste voorgesteld, die bezig is met een reeks interviews met prostituées waarmee ze iets van de ervaringswereld van deze vrouwen te weten wil komen. Tegen de zin van haar vriendin Dunja is Fien Kristal op een interview ingegaan. Hoewel Possy Hoed een kleurlinge is en Fien Kristal meende haar te kunnen vertrouwen, blijkt zij een harde ondervraagster die geen genoegen neemt met ontwijkende antwoorden. Possy Hoed gaat met mensen en dingen om op een manier die niet past in de levensvisie van Fien Kristal: de journaliste blijft aan de buitenkant van de werkelijkheid, ze vereenzelvigt zich er niet mee. Op die manier zal ze nooit te weten komen wat er aan de hand is: door van Fien Kristal een object te maken, zal ze nooit weten wie zij is. De zigeunerin Dunja moet er echter aan te pas komen om Possy Hoed hardhandig uit de woning van Fien te verwijderen met achterlating van haar in stukken gescheurde manuscript. De drie vrouwen Fien, Possy en Dunja vertegenwoordigen zo drie manieren van omgang met de werkelijkheid: de vereenzelvigende, de objectiverende en de door de daad erop inwerkende manier. Dunja en Fien vormen elkaars complement. Aan het eind van het boek wordt de mogelijkheid gesuggereerd dat ze een gemeenschappelijke toekomst tegemoet gaan waarin het leven in balans is gebracht. Wat er van Possy Hoed moet worden, horen we niet, ze wordt stilzwijgend ondergebracht bij de verloren zielen waarvan de wereld vol is en over wie in het boek menig afkeurende opmerking wordt gemaakt.
Uit het bovenstaande blijkt dat Helen Knopper aan dit boek een veelovattende visie ten grondslag heeft gelegd, het is zware kost die zij de lezer voorschotelt. Af en toe trof ik in die zware kost brokken aan die ik moeilijk verteerbaar vond. Dat komt misschien omdat ik mij zelf eerder aan de kant van Possy Hoed dan aan die van Fien Kristal voelde staan (Dunja, dat daadkrachtige oertype, beviel mij zonder meer
Vervolg op pagina 47