Uithaal
Onderzoek is in ieder geval niet Nisbets sterkste kant. Hij is eigenlijk meer filosoof dan socioloog. Hij is geneigd om ideeën en begrippen belangrijker te vinden dan de vraag hoe de maatschappelijke werkelijkheid in elkaar zit. Het oeuvre van Nisbet draait om begrippen die bijna allemaal een belangrijke rol in de conservatieve traditie spelen, waarvan titels getuigen als The Quest for Community, The Twilight of Authority, Tradition and Revolt, History of the Idea of Progress, en The Sociological Tradition. In dat laatste boek verdedigt hij de stelling dat de erfenis van De Tocqueville voor de ontwikkeling van de sociologie veel belangrijker is gebleken dan die van Marx. Ook dat boek hangt hij op aan wat hij als vijf kernbegrippen in de sociologische traditie beschouwt: gemeenschap, gezag, status, het sacrale en vervreemding. Maar in Prejudices kan hij zich veroorloven om over liefst zeventig begrippen zijn licht te laten schijnen. Verdeeld over 318 bladzijden betekent dat gemiddeld vier tot vijf bladzijden per begrip. Het langste stuk telt negen bladzijden en behandelt de oorlog. Het is een historisch verhaal, dat de nadruk op de bijna altijd verzwegen positieve gevolgen van oorlogen legt, maar dat op het einde ontsierd wordt door een uithaal naar de rol van liberale intellectuelen bij de oorlog in Vietnam.
Robert Nisbet
Wat zijn de geliefde thema's van Nisbet? Waar heeft hij zoal vooroordelen over, of misschien beter: de lust tot oordelen? Hij verantwoordt zijn keuze nergens. Hij zegt alleen maar dat ‘de onderwerpen van historische naar contemporaine, van didactische naar luchtige, en van persoonlijke naar abstracte lopen’. Toch is het niet moeilijk om enige ordening aan te brengen. Er kunnen vijf rubrieken worden onderscheiden. In de eerste plaats linkse thema's zoals vervreemding, mensenrechten, sociale revolutie, racisme, militarisme. Groter in aantal zijn rechtse thema's als anomie, bureaucratie, authoritarisme (dat anders en beter zou zijn dan totalitarisme), gemeenschap, conservatisme, misdaad en straf, de familie, inflatie, activisme van de rechterlijke macht. Een omvangrijke rubriek is ook die van de -ismen, waar ‘-ismen’ zelf de eerste van is en vervolgens een merkwaardig heterogene reeks als atheïsme, creationisme, darwinisme, feodalisme, renaissancisme, liberalisme, fanatisme onder valt. Een wat kleinere rubriek is die van de sociale wetenschappen waartoe ik onder meer futurologie, sociale verandering, reïficatie, historische noodzakelijkheid en sociobiologie reken. De vijfde rubriek is wel vrij uitgebreid en omvat onderwer-